شماره: 6105 تاریخ : 1391/05/22-12:00:00

تحلیل مدیرعامل بانک سپه

لزوم تشکیل بانک مشترک جنبش عدم تعهد

توسعه کشورهای غیرمتعهد زمینه ساز پایان برده داری مدرن آمریکا بر اقتصاد جهان است و اکنون تشکیل بانک مشترک میان اعضای جنبش یک ضرورت است.

 به گزارش  بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی  بانک سپه: مدیرعامل بانک سپه به عنوان یکی از اعضای کارگروه اقتصادی کشورهای عضو جنبش عدم تعهد و پیشنهاد دهنده تشکیل بانک مشترک بین کشورهای عضو جنبش غیرمتعهد، ضمن تشریح شرایط کنونی اقتصاد جهان و برنامه ریزی آمریکا در این عرصه، از مزایای تشکیل این بانک گفت.
دکتر رامین پاشایی فام در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی بانک سپه با بیان اینکه آمریکا از سالها پیش برنامه ریزی مدون و حساب شده ای را برای استثمار و به بند کشیدن اقتصاد جهانی به وسیله دلار به اجرا درآورده اظهار داشت: آمریکا برای اینکه دلار مبنای ارزشگذاری بین المللی باشد به هر ترفندی دست زده تا پول کشور خود را به یک پول جهان شمول تبدیل کند.

* ترفند آمریکا برای محوری شدن دلار در اقتصاد جهانی
دکتر پاشایی فام با بیان اینکه آمریکا نوعی برده داری نوین اقتصادی را بر جهان حاکم کرده است گفت: آمریکا برای محوری شدن دلار در اقتصاد جهانی به هر ترفندی دست می زند.
وی افزود: وقتی اروپاییها متوجه مزایایی ایجاد یک پول مشترک شدند در واقع یک رقیب در برابر دلار به وجود آمد و عملاً وارد جنگی شدند که آمریکا برای پیروزی در این رقابت از هیچ حرکتی فروگذار نیست و چه بسا بسیاری از بحرانهای اقتصادی در همین مسیر و در راستای نابود کردن یورو به وقوع پیوسته است.

* تجهیز اقتصاد جهان برای خدمت به آمریکا
پاشایی فام با این توضیح که تمام دنیا در این مسیر تجهیز شده که آمریکا به توسعه برسد اظهارداشت: جهان بهترین کالا، خدمات و نیروهای متخصص خود را به آمریکا می دهد و در ازای آن کاغذ(دلار) دریافت می کند. کاغذی که آن را به خزائن خود برده و با افتخار به نگهداری آن اقدام می کنند و یا از آن برای مبادله بین خودشان بهره می گیرند.

* استثمار پولی جهان توسط آمریکا
وی با این توضیح که چه استثمار پولی می تواند بیشتر از این باشد؟ گفت: قسمت عجیب داستان از اینجا آغاز می شود که آمریکا با ایجاد بانکهایی همچون بانک جهانی و صندوق بین المللی پول اقدام کرده و به واسطه آنها، تمام کشورهای جهان را مکلف به تکمیل گزارشی با عنوان گزارش جامع پولی و مالی می نماید که کشورها در آن گزارش باید جزئیات مربوط به متغییرهای کلان پولی از جمله نقدینگی، پایه پولی، حجم اسکناس و مسکوک منتشره و... دارند. این درحالی است که فدرال رزرو آمریکا هرگز در هیچ یک از این حوزه ها به هیچ کس یا هیچ مرجعی پاسخگو نیست و کسی آمار دقیقی از میزان دلار منتشره توسط آمریکا ندارد.

* مکانیزم آمریکا برای دسترسی و جمع آوری انحصاری اطلاعات اقتصاد جهان
دکتر پاشایی فام اضافه کرد: قسمت تلخ داستان از آنجا آغاز می شود که این آمریکا است که تعیین می کند قیمت دلار چه میزان باشد و خود به کنترل قیمت و نیز مدیریت نوسانات نرخ آن می پردازد. آمریکا با دسترسی به آمار و اطلاعات اقتصادی تمام کشورهای جهان، به اخذ تصمیمات و تعیین سیاستهای پولی لازم اقدام می کند تا بتواند با حفظ ارزش دلار، به حفظ منافع خود اقدام می کند.
وی جنگ بین آمریکا و چین را نیز به همین ماجرا مرتبط دانست و گفت: زمانی که آمریکا با اشراف به ذخایر ارزی کشوری مانند چین به این نتیجه می رسد که منافعش از این محل در خطر است، در نسبتهای ارزی قدرت خرید این ذخایر را به راحتی کاهش می دهد.
مدیرعامل بانک سپه اضافه کرد: زمانی گفته می شد دلارهای منتشر شده ولی به جریان نیفتاده در آمریکا 2 هزار میلیارد دلار است، با لحاظ یک نرخ رشد طبیعی، در حال حاضر تنها این میزان از دلارها می تواند به سطح حدود مثلاً10هزار میلیارد دلار رسیده باشد که خود رقمی بسیار چشمگیر است.
وی با این توضیح که در زمان دستگیری یا فرار حکام فاسد جهان آنچه همراه آنها دیده شد، بیش از لوازم اولیه حیاتی، چند ده میلیارد دلار بود افزود: صرف نظر از کشورها، خود شخصیتها نیز به لحاظ وضعیت دارایی براساس میزان ذخایر دلاریشان سنجیده می شوند.

* نسخه غلط غربی برای درمان بیمار شرقی اقتصاد ایران
دکتر پاشایی فام با انتقاد به اینکه معادلات و مشکلات اقتصادی کشورها عمدتاً مبتنی بر اصول اقتصاد غرب حل و فصل می شود گفت: از مهمترین دلایل دفاع از اصول اقتصاد غرب، تحصیل افراد تحصیل کرده در غرب، آموزش این اصول در دانشگاهها، ترجمه کتب از منابع غربی و حتی تألیف از همین منابع و اطلاعات، هستند. مبتنی بر همین آموزه ها است که در تمام ادبیات اقتصادی که عمدتاً نیز از مباحث کلان آغاز می شود، بحث اصلی بر روی طرف تقاضاست در حالی که مشکل تقاضا مشکل غربی هاست نه مشکل کشورهای در حال توسعه ای مثل ما. مشکل کشورهای جهان سوم عمدتاً مسئله طرف عرضه است.
وی افزود: ما به تقلید از غرب مسایل را مبتنی بر تابع تقاضا آغاز می کنیم در حالی که مشکل ما عرضه است نه تقاضا.

* استثمار تمام عیار آمریکا در اقتصاد جهان
دکتر پاشایی فام با یادآوری این مطلب که آمریکا نوعی برده داری مدرن را بر جهان حاکم کرده تأکید کرد: بحث استثمار آمریکا تنها به اقتصاد و پول مربوط نیست بلکه به زبان مشترک بین المللی تعیین شده، عدم نیاز به ویزا به اغلب کشورهای دنیا برای شهروندان آمریکایی و... نیز مربوط است.
وی با بیان اینکه آمریکا معمای دنیا را براساس منافع اقتصادی خود حل می کند گفت: سرمایه گذاری در اموری که نیاز روزانه مردم را برطرف می کند سقف دارد، در حالی که سرمایه گذاری در بخش تسلیحات و جنگ افزار سقفی ندارد. بهترین راه حل در مورد فروش این نوع کالاها، تنها ایجاد یک جرقه در یک منطقه است که منافع حاصل آن متوجه آمریکا می شود. با این جرقه کل کالاها و تسلیحات نظامی فروخته شده در چشم بر هم زدنی با یک جنگ کوچک از بین می رود و دوباره تقاضا ایجاد می کند.
مدیرعامل بانک سپه گفت: بسیاری از زمین خوردن یورو و دیگر ارزها مقابل دلار خوشحال می شوند، در حالی که منفعت این زمین خوردن، متوجه کشوری جز آمریکاست؟

* چگونه معادلات اقتصاد جهانی را برهم بزنیم؟
وی با این توضیح که ایجاد پول واحد مقتدر در مقابل دلار می تواند معادلات اقتصادی جهان را تغییر دهد گفت: قطعا آمریکا در مقابل حرکتهایی همچون ایجاد پول واحد مشترک بین کشورها و نیز ایجاد بانک بین آنها مقاومت کرده و به مانع تراشی می پردازد در حالی که ایجاد بانک در بین کشورهایی مانند اعضای جنبش عدم تعهد که بعد از سازمان ملل متحد دارای بیشترین اعضاست، می تواند به نفع کشورهای عضو و حتی کشورهای درگیر بحران اقتصادی باشد.
دکتر پاشایی فام در ادامه با اشاره به پیشنهادش برای ایجاد بانک مشترک بین کشورهای عضو عدم تعهد گفت: ایجاد این بانک می تواند به قدرتمند شدن کشورهای غیرمتعهد که بیش از نیمی از جمعیت جهان را در خود جای داده و معادلات اقتصادی و در نتیجه معادلات سیاسی جهان را تغییر دهد.
وی افزود: با بهبود وضعیت اقتصادی کشورهای عضو جنبش غیرتعهد به عنوان بزرگترین بازار کشورهای توسعه یافته رکود حاکم بر اقتصاد جهان نیز از بین رفته و در نتیجه تمرکز و برنامه ریزی کشورهایی مثل آمریکا بر ایجاد جنگ و خونریزی در جهان و خصوصاً منطقه خاورمیانه برای برگرداندن رونق به اقتصاد خود از بین خواهد رفت و دیگر موضوعیتی پیدا نخواهد کرد.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/6105.bos