شماره: 609 تاریخ : 1390/04/07-12:00:00

تداوم عقبگرد بورس تهران

افت 526 واحدی شاخص در معاملات دیروز چهارمین سقوط بزرگ شاخص را در معاملات بورس تهران رقم زد.

 

در معاملات دیروز شاخص بورس تهران طی یک روز نوسان منفی 1/2 درصدی را تجربه کرد تا بازدهی بورس از ابتدای امسال تاکنون با کاهش 1/2 درصدی به 7/3 درصد عقب‌نشینی کند.

افت دیروز شاخص که در نتیجه کاهش دسته‌جمعی قیمت سهام رقم خورد بازار را با صف‌های فروش گسترده‌ای مواجه ساخت تا در چهارمین روز کاری تیرماه، بازدهی این ماه با کاهش 1033 واحدی شاخص به منفی 1/4 درصد افزایش یابد  .
نگاهی به عملکرد بورس تهران نشان می‌دهد شاخص بیشترین افت‌های تاریخی خود را در روزهای 11 اردیبهشت امسال با 636 واحد کاهش، 5 آبان 87 با 580 واحد کاهش، 4 خردادماه امسال با 571 واحد کاهش و 6 تیرماه امسال با 526 واحد تجربه کرده است. براین اساس شاخص امسال سه بار رکوردهای منفی خود را شکسته است.
البته این در حالی است که امسال و به خصوص فروردین‌ماه رکوردزنی‌های مثبت شاخص نیز تاریخی بود و شکستن سطوح مقاومت شاخص باعث شد تا این بار ارقام بالای 26 هزار واحدی نیز برای بورس تهران به ثبت برسد.
نکته قابل تامل در معاملات امسال بورس در روزهای پرتلاطم و نوسانی است که در بیشتر موارد به اوضاع درون بازار مربوط نبوده و تحت تاثیر تحولات بیرون بازار شکل گرفته است.
به نظر می‌رسد عوامل و اخبار خوش درون بازار در حال حاضر توانایی بازگرداندن روزهای خوب را به بورس ندارد و تعدیلات و تقسیم سود شرکت‌ها در فصل مجامع نیز دیگر کارساز نیست. با افت دیروز بازار ارزش بورس تهران در حالی به 111 هزار میلیارد تومان معادل 103 میلیارد دلار رسید که تا پیش از این تنها در تیرماه سال 84 بازدهی بورس به میزان منفی 4/4 درصد ثبت شده بود و بازار در فصل مجامع تحولات مثبتی را تجربه می‌کرد.

در همین حال کارشناسان بازار معتقدند نگرانی از وضعیت سیاسی و همچنین تحولات اقتصادی از جمله حرکت بازارهای موازی موجب شده است تا شاخص بورس رو به کاهش بگذارد، این امر به معنای خروج سرمایه از بازار و فروکش کردن تب بازار سهام تلقی می شود. در بازار دیروز معامله‌گران شاهد انتشار خبرهایی در مورد طرح سوال از رییس‌جمهوری بودند، این سوال با امضای 100نماینده مجلس مطرح شده است، در همین حال طرح سوال از رییس‌جمهوری متعاقب برخی از تحولات در حوزه سیاسی می تواند به معنای اوج‌گیری نگرانی‌های سیاسی داخلی باشد. دیروز تغییر ناگهانی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر موجب شد تا بازار با نگرانی مواجه شود. تغییر ناگهانی معماری مدیرعامل غدیر دیروز این نماد را به صف فروش سنگین برد. در تحولات اقتصادی دیروز ثبات نسبی بر بازار ارز حاکم شد. دیروز سیدشمس‌الدین حسینی از حفظ نظام ارزی کشور و ایجاد ثبات در بازار به عنوان سیاست جدید دولت در مباحث ارزی خبر داد. در همین حال دکتر صالح‌آبادی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز دیروز در مصاحبه ای با سایت دولت به حمایت از بازار سهام و مزیت‌های آن پرداخت.
در بازار دیروز در کنار تغییر مدیرعامل غدیر اکثر نمادهای عمده بازار نیز با صف‌های فروش همراه شدند. این فروش‌های سنگین که نشانه‌ای از خروج نقدینگی از بازار تلقی می‌شود، می تواند در روزهای آینده بر مشکلات بازار اضافه کند. اکثر کارشناسان بازار در حال حاضر حاکمیت آرامش و پس از آن هماهنگی بیشتر شرکت‌های حقوقی را زمینه ساز جمع آوری صف‌های فروش ارزیابی می‌کنند. در گروه شیمیایی، سرمایه‌گذاری البرز و اعتلا البرز واگذاری سهام خود در شرکت تولی‌پرس را در نرخ 3هزار و 500ریال به صورت 50درصد نقد و اقساط را اعلام کرد. این بلوک 12تیر ماه در تالار عرضه می‌شود.
در گروه فلزی دیروز بورس فلزات شاهد رشد 9درصدی قیمت محصولات فولاد مبارکه بود. این امر در شرایطی رخ داد که در معاملات بورس اوراق این شرکت با صف فروش همراه بود.
در گروه معدنی نماد گل گهر این شرکت با کاهش پیش‌بینی تولید خود سود کمتری نسبت به سال قبل پیش‌بینی کرد که این امر به افت این نماد در بازگشایی پس از افزایش سرمایه منجر شد.
در گروه پتروشیمی نیز پتروشیمی شیراز با پوشش 10ریال سود برای سه ماه نخست امسال بازگشایی شد که رشد بهای گاز مصرفی و تعمیرات اساسی موجب کاهش سود پتروشیمی شیراز شده است.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/609.bos