شماره: 519753 تاریخ : 1399/06/29-05:07:47

دبیر انجمن سازندگان قطعات خودرو:

60 هزار خودروی ناقص به زودی تکمیل و تحویل مشتری می شود

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو گفت: با تعامل گمرک و ترخیص محموله های باقی مانده، به زودی حدود 60 هزار دستگاه خودروی ناقص مانده دو خودروساز بزرگ کشور تکمیل شده و به دست مشتریان خواهد رسید.

به گزارش بانک و صنعت، مازیار بیگلو افزود: در ماه های گذشته گمرک نهایت همکاری را با قطعه سازان و خودروسازان داشته و به تازگی برای70 درصد محموله هایی که تخصیص ارز از بانک مرکزی گرفته اما هنوز تامین ارز نشده اند، اجاره ترخیص داده است.

وی بیان داشت: ترخیص بقیه 30 درصد محموله ها نیز پس از تامین شدن کامل ارز انجام می شود.

به گفته این مقام صنفی، بانک مرکزی پس از دو سال و نیم با گزینه «بدون انتقال ارز» مورد درخواست قطعه سازان و واردات کالاها و تجهیزات مورد نیاز بدون ذکر منشا ارز موافقت کرد و این موضوع می تواند گشایش های زیادی در کار قطعه سازان و خودروسازان ایجاد کند.

وی خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود بین 300 تا 400 میلیون دلار مواد اولیه، قطعات استاندارد و تجهیزات مورد نیاز دو خودروساز بزرگ کشور در گمرکات دپو شده باشد.

بیگلو با اشاره به دپوی بیش از 100 هزار دستگاه خودروی ناقص ایران خودرو و سایپا، ادامه داد: برآورد می شود با ترخیص این محموله ها بین 50 تا 60 هزار دستگاه از خودروها کامل و تجاری سازی شده و به دست مشتریان برسد.

وی بیان داشت: با این همکاری گمرک که از حدود سه هفته پیش و در تعطیلات تابستانی دو خودروساز بزرگ کشور آغاز شده، عمده قطعات کسری خودروسازان که بیشتر قطعات الکترونیکی و مواد اولیه است که ساخت داخل ندارند، در حال ترخیص است.

پیشتر مهرداد جمال ارونقی معاون فنی و امور گمرک با بیان اینکه 85 درصد از 3.5 میلیون تن کالای غیراساسی موجود در انبارهای بنادر شامل مواد اولیه تولیدی ها و مربوط به پروژه های ملی مانند قطعات خودرو می شود، تاکیدکرد: با توجه به درخواست سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، قطعات خودرو بدون تخصیص ارز ترجیحی و بدون ارائه کد رهگیری کالا، ترخیص شده اند.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/60-هزار-خودروی-ناقص-به-زودی-تکمیل-و-تحویل-مشتری-می-شود.bos