شماره: 5977 تاریخ : 1391/05/09-12:00:00

افزایش نرخ سود تسهیلات بانکی؛ ربطی به بانکداری اسلامی ندارد

کاهش نرخ تورم و افزایش سرمایه گذاری درکشور نقشی قابل توجهی در پائین آمدن نرخ تسهیلات بانکی دارد.

 غلامرضا مصطفی پور مدیر عامل بانک قرض الحسنه مهر ایران گفت: در اقتصاد اصلی به نام تعادل وجود دارد اگر درشرایطی کفه ی تعادل مروبطه از لحاظ کالا سنگین تر شود این موضوع به ضرر خریدار خواهد بود.

مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران ادامه داد: اگر این کفه از سوی خریدار سنگین شود تعادل بازار کالا بهم می ریزد.

مصطفی پور افزود: در شرایط غیرتعادلی نرخ سود پایین تسهیلات بانکی انگیزه منفی برای سپدره گذاری در بانک ها است و این کار باعث کاهش اعتماد به نظام بانکی و در نهایت پایین آمدن سطح سپرده گذاری در بازار پولی کشور می شود.

وی با بیان اینکه در مورد شرایط اقتصادی کشورمان بحث نرخ تورم یکی از مواد مهم درخصوص تعیین نرخ سود تسهیلات بانکی است افزود: با درنظر گرفتن این موضوع ضرر متوجه سپرده گذار می باشد و در یک دوره باعث کاهش سود دارائی ها می شود یعنی کاهش نرخ سود تسهیلات جذابیت سپرده گذاری در بانک ها را نزد مردم به شدت کاهش می دهد ضمن آنکه باعث خروج سپرده های مردم از بانک ها می شود.

وی عنوان کرد: براین اساس بانک های تجاری تکلیف زیادی برای پرداخت سود بیشتر به سپرده گذار ندارند که این مسئله نقطه امیدواری برای افزایش اشتغال وحجم سرمایه گذاری و درنهایت ایجاد تعادل بیشتر بین منابع و مصارف است.

مصطفی پور در رابطه بین بانکداری اسلامی و نرخ سود تسهیلات بانکی گفت: لایبر نرخ های موجود در دنیا بین 0/5  تا 1 درصد است که کشورها از آن به عنوان ابزار سیاسی-اقتصادی استفاده می کنند.

مدیرعامل قرض الحسنه مهر ایران تصریح کرد: به هیچ عنوان رابطه ای بین بانکداری اسلامی و بالا بودن نرخ بازپرداخت سود تسهیلات بانکی وجود ندارد ضمن آنکه اقتصاد کشور ما با شرایط تورمی مواجه می باشد که در شرایط تورمی مردم نمی توانند اقدام به سپرده گذاری در بانک ها کنند و پول های بدست آمده به اقتصاد غیر مولد تبدیل می شود


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/5977.bos