شماره: 5965 تاریخ : 1391/05/08-12:00:00

بانک مرکزی آغاز کرد

توزیع 50 هزار میلیارد ریال ایران چک

دبیر کل بانک مرکزی از توزیع 50 هزار میلیارد ریال ایران چک خبر داد.

محمود احمدی  با اعلام آغاز توزیع ایران چک از هفته گذشته، این میزان را 50 هزار میلیارد ریال عنوان کرد.
وی ادامه داد: جلسه ای که باید قبل از توزیع ایران چک با هیأت نظارت اندوخته برگزار می شد هفته پیش برگزار و کار توزیع ایران چک انجام شد.
احمدی تصریح کرد: در این مرحله به اندازه ای که نیاز چهار، پنج ماه گذشته که توزیع نداشتیم را تأمین کند، ایران چک توزیع کردیم.
پیش از این نیز دبیر کل بانک مرکزی با بیان توضیحاتی در مورد چگونگی روند توزیع ایران چک در کشور اظهار کرده بود که پس از برگزاری جلسه به هیأت نظارت اندوخته اسکناس، توزیع ایران چک های جدید و جایگزینی ایران چک های فرسوده آغاز خواهد شد و تاکنون ایران چک در دستان مردم کاهش نیافته است.
طبق اعلام این مقام بانک مرکزی، معمولاً یک برآوردی از میزان نیاز به نقدینگی در ایران چک و اسکناس ها انجام می شود که وقتی آن را با هیأت نظارت اندوخته هماهنگ و دلایل آن را اعلام کنند، معمولاً آنها هم نظرات بانک مرکزی را می پذیرند و نسبت به انتشار آن اقدام می شود.
توزیع 50 هزار میلیارد ریال ایران چک در حالی است که در مدت چند ماهه امسال بعد از نامه ای که رئیس مجلس ایران مبنی بر غیرقانونی بودن ایران چک به بانک مرکزی ارسال کرد، ایران چکی توزیع نشد. اما پس از آنکه نمایندگان مجلس اجازه انتشار مجدد ایران چک را به بانک مرکزی دادند، بانک مرکزی روند انتشار و توزیع ایران چک را از سر گرفت.
ششم خرداد ماه امسال نیز محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی از آغاز انتشار مجدد ایران چک های 50 هزار تومانی خبر داده و گفته بود: ما برای انتشار ایران چک دلایلی داریم. چرا که 60 درصد حجم اسکناس های در جریان را ایران چک ها تشکیل می دهند و حذف شدن آن جایگزین می خواهد. به همین دلیل انتشار ایران چک شروع شده است و این کار ادامه دارد.

 


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/5965.bos