شماره: 489427 تاریخ : 1398/05/22-09:15:55

کریمی خبر داد:

50 درصد هزینه های پدافند غیر عامل در اختیار مدیریت شهری

برای 50 شهر دارای 200 هزار نفر جمعیت، انجام مطالعات پدافند غیر عامل در دستور کار است، همچنین 50 درصد هزینه‌ها از طرف سازمان پدافند غیر عامل در اختیار مدیریت شهری قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار بانک و صنعت ، کریمی معاون امور شهری سازمان پدافند غیر عامل در آیین امضا تفاهم‌نامه همکاری فی‌مابین با شورای اسلامی استان تهران با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب که هر روز که می‌گذرد بر اهمیت پدافند غیر عامل افزوده می‌شود، اظهار کرد: موضوع پدافند غیر عامل به چه دلیلی هرروز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند؟ از منظر تهدیدات خارجی، یا از منظر علمی و کاملا جا افتاده در همه کشورهای دنیاست که ما خیلی دیر به این فکر افتادیم و در این جهت تلاش می‌کنیم.

وی افزود: اگر موضوع فقط تهدید بود، بسیاری از کشورهای اروپایی به ظاهر برنده‌های جنگ‌های جهانی، به شدت ملاحضات پدافند غیر عامل را دنبال می‌کنند. حتی کشور سوئیس که در همه ادوار بیطرفی کامل داشته، موضوعات پدافند غیر عامل را به شکل جدی دنبال می‌کند؛ لذا این امر نشان می‌دهد صِرف تهدید نیست ما وظیفه داریم که زیرساخت‌های کشور در جهت حفظ جمعیت و مردم مسموم سازی شوند، به همین خاطر باید در این جهت حرکت شود.

کریمی تاکید کرد: تمرکز جمعیت در شهرهای کشور، تمرکز سرمایه‌ها و دارایی‌های موجود در شهرها، همه به نوعی ما را ملزم می‌کند که به این زیرساخت‌ها توجه کافی را داشته باشیم.

معاون امور شهری سازمان پدافند غیر عامل با بیان اینکه مدیران کشور باید اهمیت پدافند غیر عامل را درک کنند، ادامه داد: توسعه سریع شهرها، بافت‌های فرسوده، تراکم بسیار بالا جمعیت و ورود مراکز خطرزا در این شهرها موجب شده که ما بصورت طبیعی حتی در معرض تهدیدات غیر عمدی انسان ساخت قرار بگیریم؛ یعنی یک اشتباه و عدم رعایت استانداردهای صنعتی در پروژه‌ها، کارخانه‌ها و صنایعی که در اطراف شهرها شکل گرفتند، می‌توانند خطراتی برای شهرها به وجود بیاورند که هیچ ربطی به تهدیدات خارجی ندارد.

وی افزود: در برابر همه تهدیدات باید از خود، مردم و زیرساخت‌ها محافظت کنیم. شناسایی تهدیدات، آنچه که در شهرها داریم و تهدیدات پایه برای صنایع هر شهری، موجب می‌شود که ما تهدیدات را بشناسیم و برمبنای تهدیدات موجود برنامه‌ریزی و برای آن شهر فکر کنیم.

 

شهرهایی ایمن در برابر انواع تهدیدات

کریمی با اشاره به نقش شوراها گفت: شوراها براساس مطالعاتی که به دست می‌آورند برنامه‌ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدتی برای شهرها داشته باشند، لذا از شهرداری‌ها و مدیران شهری می‌خواهیم برنامه‌های مدونی ایجاد کنند و بعد از مدتی شهرهایی ایمن در مقابل انواع تهدیدات داشته باشیم.

معاون امور شهری سازمان پدافند غیر عامل اظهار داشت: در گذشته هیچ شهری را نداشتیم که ملاحضات ایمنی و امنیتی دیده نشده باشد و توسعه پیدا کند؛ همه شهرها اولین موضوعی که به آن توجه می‌کردند ملاحظات ایمنی و امنیتی بوده است.

وی ادامه داد: امروز با توجه به تغییر تهدیدات و ماهیت آن‌ها، با ورود فناوری‌ها، خدماتی که فضای سایبر به مردم ارائه می‌دهد و حرکت شهرداری‌ها به سوی هوشمندسازی باید الزامات و تهدیدات هرکدام دیده شود و با چشم باز به سمت موضوعات جدید حرکت کنیم.

کریمی خبر داد: برای 50 شهر دارای 200 هزار نفر جمعیت، انجام مطالعات پدافند غیر عامل در دستور کار است، همچنین 50 درصد هزینه‌ها از طرف سازمان پدافند غیر عامل در اختیار مدیریت شهری قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: فعالیت آموزش مجازی با هماهنگی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها آغاز شد و همه کارمندان شهرداری و شورای اسلامی شهرها می‌توانند اصول و مبانی پدافند غیر عامل را به صورت مجازی آموزش ببینند. گفتنی است؛ در هفته پدافند غیر عامل که در آبان ماه است آزمون برگزار می‌شود.

فخاری رئیس شورای اسلامی استان در ادامه امضا تفاهم نامه اظهار کرد: شورای استان تهران اولین شورای امضا کننده این تفاهم نامه است که گامی برای حل مشکلات استان می‌باشد.

وی افزود: این تفاهم‌نامه در راستای هم‌افزاری و به کارگیری ظرفیت شوراها در سیاست‌گذاری نظارت و هماهنگی بین نهادی طراحی شده و از توان تخصصی و نگاه جامع و ویژه‌ای که در سازمان پدافند غیر عامل کشور وجود دارد، برای سیاست‌گذاری‌هایی برپایه ایمنی بیشتر و بهتر شهرها و روستاها با رویکرد پیشگیری از بحران بهره گیریم.

فخاری گفت: بندهای مصرحی در اسناد بالا دستی از جمله برنامه ششم توسعه داریم که درمورد برخی فضاها و مشکلات بعنوان پیوست پدافند غیر عامل باید حتما تهیه و دیده شود.

 


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/50-درصد-هزینه-های-پدافند-غیر-عامل-در-اختیار-مدیریت-شهری.bos