شماره: 451 تاریخ : 1390/03/30-12:00:00

مدیرعامل اتحادیه دامداران،

کارخانه داران 200 میلیارد تومان به دامداران بدهی دارند!!

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران کشور گفت: کارخانه داران 200 میلیارد تومان به دامداران سراسر کشور بدهکارند که به گفته آنها 105 میلیارد تومان یارانه شیر را دولت

به گزارش روز دوشنبه شبکه تخلیلی ، خبری بانک و صنعت سعید سلطانی سروستانی با بیان اینکه 200 میلیارد تومان پول دامداران نزد کارخانه داران است، گفت: به گفته آنها 105 میلیارد تومان را دولت پرداخت نکرده و 95 میلیارد تومان هم کارخانه داران پرداخت نمی کنند.
مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران کشور در پاسخ به اینکه شما چه تدبیری در این زمینه دارید، گفت: قراردادهایی که دامداران در این زمینه می بندند معمولا مستقل عمل کرده و یک ساله است.
وی افزود: به دلیل فسادپذیری شیر و بالا بودن عرضه نسبت به تقاضا آنها مجبورند به هر قیمتی که دامداران اعلام کنند بپذیرند و در برخی موارد حتی قبول می کنند محصول خودشان را تحویل و چند ماه دیگر پولش را دریافت کنند.
سلطانی در مورد راهکار این مسئله گفت: دولت باید خرید تضمینی شیر را که در قانون های مختلف تصریح شده انجام دهد. دولت برای محصولاتی مانند چغندر قند و پیاز خرید تضمینی دارد اما برای این محصول که مستقیما با سلامتی مردم در ارتباط است هیچ تصمیمی نمی گیرد.
وی افزود: بحث خرید تضمینی شیر در قانون خرید تضمینی محصولات مصوب شهریور 68 ،قانون نظام دامپروری ماده 20 مصوب 88 و قانون افزایش بهره وری مصوب 89 تصریح شده است.
مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران کشور افزود: در حال حاضر قیمت کارشناسی شیر بدون سود 570 تومان و با در نظر گرفتن سود 610 تومان است در حالی که کارخانه داران به قیمت 400 تومان از دامداران دریافت می کنند یعنی در هر کیلوگرم شیر دامدار 200 تومان ضرر می کند.
سلطانی گفت: در حال حاضر ظرفیت کارخانه های کشور 13 میلیون تن است که با 50 درصد ظرفیت کار می کنند و به رغم تولید سالانه 1.5 میلیون تن شیر تنها 6 میلیون تن آن وارد چرخه صنعت می شود.
مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران کشور دلایل پایین بودن سرانه مصرف شیر در کشور را عدم اطلاع مردم از اهمیت این ماده حیاتی و نیز پایین قدرت خرید مردم دانست.

 

 


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/451.bos