شماره: 448 تاریخ : 1390/03/30-12:00:00

سخنگوی ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت

مجوز واردات مخازن گاز منوط به بازرسی ادواری شرکت ها است

سخنگوی ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت گفت: بر اساس نامه‌ رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت به خودروسازان، تا زمانی که خودروساز طرح خود را برای بازرسی ادواری مخازنی

به گزارش شبکه تحلیلی ،خبری بانک وصنعت ، حسین هاشمی با اعلام تشکیل کارگروه CNG و برگزاری 11 جلسه این کارگروه، اظهار داشت: یکی از مصوبات کارگروه CNG بازرسی ادواری مخازن توسط خودروسازان بود که برنامه این بازرسی در خصوص سایپا نهایی شده و ایران خودرو نیز طرح خود را برای بازرسی ادواری مخازن این هفته ارائه می‌کند.
وی با بیان اینکه این بازرسی در دو سطح انجام می‌شود، گفت: سطح اول این بازرسی شامل بررسی فنی سیستم‌های مربوط به گاز در خودرو و سطح دوم آن شامل بازدید چشمی و باز کردن مخازن خواهد بود.
سخنگوی ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت با بیان اینکه بعضی خودروها 3 و بعضی خودروها 5 سال یکبار باید بازرسی شوند، اضافه کرد: شرکت‌هایی تاسیس شده و از سازمان استاندارد برای بازرسی مخازن مجوز گرفته‌اند که در این طرح از آنها نیز استفاده خواهد شد.
وی تصریح کرد: اگر مشخص شود که یکی از مخازن ساخته شده توسط سازندگان در 5 یا 6 سال اخیر حتی یک نمونه ترکیدگی داشته باشد سازنده آن مخزن وارد لیست سیاه شده و استفاده از مخازن آن ممنوع می‌شود.
هاشمی در ادامه گفت: سال گذشته ظرفیت تولید مخزن در کشور چین به دلیل بازار ایران 3 برابر شده است که ناشی از تفاوت قیمت CNG و بنزین در کشور و اقبال مردم به خودروهای گازسوز بوده است.
وی تاکید کرد: در چنین شرایطی به دلیل اینکه در کشور صنعت CNG واقعی وجود نداشته برای چینی‌ها اشتغال ایجاد کرده‌ایم در صورتی که امکان تولید و حمایت از کارخانه‌های CNG را در کشور داشته‌ایم.
مدیر صنایع خودرویی ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت افزود: در سال جدید که با عنوان جهاد اقتصادی نامگذاری شده با تدابیر رئیس ستاد مدیریت حمل‌و نقل و سوخت، نیاز داخلی ساخت مخازن CNG برآورد شده و ظرفیت ساخت داخل فعلی نیز بررسی شد؛ در عین حال جلسات متعددی بین کارخانه‌های در حال راه‌اندازی و خودروسازان برگزار شده و قرار شد خودورسازان نیاز خود را از طریق تولیدکنندگان داخلی تامین کنند نه از طریق واردات از چین یا کشورهای دیگر.
وی تصریح کرد: 70 درصد نیاز مخزن در سال گذشته از چین وارد شده است چنانکه این مساله یکی از عواملی است که باعث شده ظرفیت تولید مخزن چین به دلیل بازار ایران چند برابر شود اما با تدابیر ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت واردات مخزن از چین به شدت محدود شده است.
هاشمی اظهار داشت: با امضای رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت، نامه‌ای به خودروسازان جهت بازرسی ادواری مخازن CNG ارسال شده است که ما در جلسات با خودروسازان این موضوع را پیگیری می‌کنیم.
وی اضافه کرد: بر اساس این نامه تا زمانی که خودروسازان طرح خود را برای بازرسی ادواری مخازنی که وارد کرده‌اند ارائه نکنند، مجوز واردات مخزن به آنها ارائه نمی‌شود و این مجوز منوط به ارائه طرح بازرسی ادواری مخازن خواهد بود.
سخنگوی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت تاکید کرد: در موضوع ظرفیت‌سازی داخلی برای ساخت مخازن CNG این نکته حائز اهمیت است که ما در خصوص تکنولوژی ساخت چیزی از چین کمتر نداریم اما آنها به دلیل اینکه از سیاست‌های صادراتی به جد حمایت می‌کنند با توسعه ظرفیت‌ها قیمت تمام شده را کاهش می‌دهند در حالیکه کیفیت مخازن آنها از مخازن داخلی پایین‌تر است.
وی افزود: یکی از زیرساخت‌های تولید مخزن تولید لوله‌های بدون درز است که ظرفیت آن هنوز در کشور ایجاد نشده اما می‌تواند ارزش افزوده زیادی در کشور داشته باشد و باعث اقتصادی‌تر شدن تولید مخازن شود.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/448.bos