شماره: 3962 تاریخ : 1390/11/24-12:00:00

ارز تک‌نرخی؛ راهکاری شعاری

عضو هیات رئیسه فراکسیون موتلفه مجلس هشتم، بر این اعتقاد است که سیاست‌ تک نرخی بودن ارز را در گذشته تجربه کردیم و شاهد بودیم که سیاست‌ مناسبی نیست؛ اما امیدواریم دولت برای

 

به گزارش بانک و صنعت، اسدالله بادامچیان با تاکید بر لزوم توجه مسئولان به ساز و کار برابری پول ملی با ارز، اظهار کرد: اگر در دنیا قیمت‌ها افزایش یافت، ما نمی‌توانیم همان کالاها را در کشور با قیمت کمتری به فروش برسانیم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس هشتم، با بیان اینکه ما از ابتدا معتقد بودیم که در شرایط کنونی نیز شیوه تک نرخی کردن ارز عملی نخواهد بود، افزود: به جای اعلام ارز تک نرخی، باید چند نرخی بودن ارز را اعلام کنیم، در واقع ارز تک نرخی و یارانه‌ای برای واردات کالاهای اساسی و مواد اولیه اختصاص داده شود.

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس هشتم، ادامه داد: برای واردات کالای لوکس و یا مصارف غیر ضروری نیز قیمت بالاتری باید برای ارز در نظر گرفته شود.

بادامچیان با تاکید بر اینکه توجه به نظر مجلس و کارشناسان و از سوی دیگر عمل به آنها می‌تواند در ثبات نرخ ارز موثر باشد، تصریح کرد: یک سیاست صحیح می‌تواند به گونه‌ای باشد که نوسانات ارز نه در گرانی قیمت‌ها تاثیر بگذارد و نه در مصرف ارز اثر منفی داشته باشد.

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس هشتم، گفت: به طور کلی معتقدم این نوع سیاست‌ها را در گذشته تجربه کردیم و شاهد بودیم که سیاست‌های مناسبی نیست؛ اما  امیدواریم دولت برای ایجاد تحول عمیق با استفاده از صاحبنظران اقتصادی این مسائل را حل کند.

محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی کشور، ۶ بهمن اعلام کرد که همین حالا  نرخ ارز تک نرخی را اعلام می کنیم و این مبلغ ۱۲۲۶ تومان است که همکاران محاسبه کرده‌اند که این نرخ از شنبه پس فردا (۸ بهمن) در تمام نظام بانکی قابل عمل خواهد بود.

 در حالی که به روزهای پایانی بهمن نزدیک می‌شویم؛ نه تنها سیاست تک نرخی کردن ارز تاثیری بر ثبات این بازار نداشته ، حتی باعث افزایش نرخ دلار تا مرز ۱۹۰۰ تومان شده است


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/3962.bos