شماره: 3948 تاریخ : 1390/11/23-12:00:00

اولین دفتر ثبت جهانی کشور در گیلان افتتاح شد

در نهمین روز از ایام الله فجر اولین دفتر ثبت آثار تاریخی و فرهنگی کشور در عمارت کلاه فرنگی گیلان افتتاح شد.

به گزارش بانک و صنعت، این دفتر جهت انجام مطالعات و بستر سازی و آماده سازی آرشیو و فراهم کردن پرونده برای ثبت جهانی ماسوله تاسیس شده است. مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت:با عنایت مهندس علویان صدر معاون میراث فرهنگی کشور جلسات مختلف کارشناسی با حضور دکتر مومنی به مدت یک سال جهت ثبت جهانی ماسوله تشکیل شد همچنین حضور نماینده یونسکو خانم تانیکو چی در دو مرحله در گیلان و ماسوله و ارائه طریقه هایی توسط مسئولین و مدیران محلی از جمله شهردار محترم و شورای اسلامی ماسوله مقدمات کار فراهم شد.
آقای عزیزی  افزود:زمانی که حرف از میراث فرهنگی زده می شود نیازمند حرکت انسان در طول تاریخ است برای زنده نگه داشتن این حرکت همه باید در کنار هم باشیم از آموزش و پرورش تا سایر دستگاهها.
در این مراسم پیش نویس کتابی تحت عنوان زادگاه من ماسوله ارائه شد و بناست کتاب مذکور به عنوان درس اصلی در مدارس ماسوله تدریس شود
عزیزی گفت:برای آغاز کار مطالعاتی و پیش بردن برنامه کارشناسی ثبت جهانی ماسوله نیاز به اعتبار حداقل 120 میلیون تومان است که بخشی از آن را استانداری و بخشی توسط فرمانداری و همچنین فرمانداری فومن و میراث فرهنگی باید تأمین شود.
وی افزود:علاوه بر ماسوله ،تلاش می شود تا قلعه رودخان و اکوموزه روستایی خاور میانه و آقا ابلر تالش بعد از ماسوله  مستند سازی و برای ثبت جهانی آماده شود عزیزی بیان کرد گیلان دارای ظرفیت های تاریخی ، مذهبی ،طبیعی و فرهنگی بسیاری است و حق گیلان است که دارای اثر جهانی باشد و از دکتر مومنی خواست تا شانس گیلان را برای ثبت جهانی با حمایت ها و عنایت ویژه افزایش دهد.
عزیزی گفت:دادن مجوز برای شروع فعالیت رسمی دفتر ثبت جهانی ماسوله که پیشنهاد بود در یکی از بناهای تاریخی و در مرکز استان باشد که بتوانیم جلسات مختلف بر حسب نیاز و با حضور مدیران ارشد استانی برای تصمیم گیری و آماده سازی بستر برای عزیزان کارشناس این بنا تاریخی (عمارت کلاه فرنگی) با حمایت فرماندار و استاندار و سایر عزیزان آماده شد.
دکتر مومنی در این نشست گفت :استان گیلان به عنوان استان صاحب ظرفیت در کشور با داشتن سبقه و پیشینه تاریخی بسیار کهن و داشتن فضا و ظرفیت دانشمند پرور در حوزه ثبت جهانی باید قدم های بلند تری بردارد لازم است مواریث تاریخی خود را به عنوان میراث بشری در جهان معرفی کند و بخشی از این مواریث از مرحله ملی بایدفراتر نگاه شود.
وی افزود:شهر تاریخی ماسوله وضعیت استثنایی نه تنها در گیلان در کشور به شمار می رود و باید در الویت برنامه ها و نامزدهای ثبت جهانی در نظر داشت و به علت برخورداری از یک جایگاه ویژه تاریخی سرعت بخشیدن به آن باید در الویت برنامه ها قرار گیرد.
مومنی گفت:از یک سال گذشته جلسات کارشناسی را پیش بردیم و با توجه به موانعی که در مسیر ثبت جهانی ماسوله وجود دارد جلسات پی در پی برگزار شد و به دلیل تعامل مهندس عزیزی با استان و نگاه فرهنگی و رابطه میان سازمانی  وی فرصت هایی ایجاد شد و توانستیم حمایت دستگاههای زیر ربط را جذب کنیم.
وی اشاره کرد:قدم های اولیه برداشته شده اما علاوه بر ماسوله مباحث ارزشمندی چون موزه روستایی به عنوان یک ظرفیت منحصر به فرد بوده و یک الگو برای تمام استانهاست. یکی دیگر از آثار ما آقا ابلر تالش به عنوان شاخصی در گاه نگاری و حوزه عصر آهن و مصرق شناخته می شود و می تواند در دنیا ظرفیت قابل ملاحظه ای را معرفی کند.
مومنی  همچنین ضمن تشکر از عزیزی بیان کرد :  بنا بود اولین دفتر ثبت جهانی کشور در استان فارس افتتاح شود ولی به دلیل نبودن مقدمات و تشکیل  اجلاس با تلاش مهندس عزیزی  این اتفاق برای اولین بار در گیلان افتاد و تمامی استانها در نوبت هستند ولی به دلیل سرعت و همت بالا گبلان آماده تر بود.
عظمتی فرماندار شهرستان رشت و صادقی معاون استاندار از زحمات و تلاش عزیزی و کارشناسان در آماده سازی و ایجاد این نگاه به استان تشکر کرده و بیان داشتند :  که گیلان دارای ظرفیت های بسیاری بوده و هنوز جایگاهها و مکانهایی است که شناخته شده نیست و  تمامی دستگاه ها در آماده سازی بستر مورد نیاز باید با میراث فرهنگی همکاری نمایند.
مدیرکل میراث فرهنگی استان گیلان  از فرماندار شهرستان فومن و فرماندار شهرستان رشت خواست تا اعتبار فاز یک برای کارشناسان عزیز و دوستانی که بحث مطالعاتی و مقدمات کار را برای آماده سازی پرونده ثبت جهانی ماسوله انجام می دهند یک بخشی از سهم کمیته برنامه ریزی شهرستان رشت دریافت شود
 
این دفتر با حضور فرماندار شهرستان رشت (عظمتی) و معاون استاندار گیلان (صادقی) و دکتر مومنی مدیر کل اداره ثبت آثار ملی و معاون این اداره مهندس قاسمی در استان گیلان اولین دفتر ثبت آثار تاریخی و فرهنگی کشور در نهمین روز از دهه فجر افتتاح شد. 

URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/3948.bos