شماره: 3924 تاریخ : 1390/11/19-12:00:00

برژینسکی: جنگ با ایران یعنی نابودی اسرائیل

مشاور اسبق امنیت ملی آمریکا گفت: درگیری با ایران، فاجعه ای بنیادین برای تل آویو است اما اثرات آن برای آمریکا به مراتب مخرب تر از اسرائیل خواهد بود.

به گزارش بانک و صنعت، زبیگنیو برژینسکی که با رویتر مصاحبه می کرد، افزود: روسیه یا کشورهای اروپایی در چنان درگیری با ایران، با ما همکاری نخواهند کرد و ممکن است چنین اتفاقی آمریکا را مجبور به ترک منطقه کند. این امر موجودیت اسرائیل را به خطر می اندازد.
رویتر همچنین از قول مؤسسه تحقیقاتی «رند» نوشت؛ تهدید نظامی علیه برنامه هسته ای ایران، حمایت داخلی از حاکمیت را منسجم تر می کند.
رویتر اضافه کرد: جنگ منطقه ای و انفجار قیمت نفت، از تبعات تنش نظامی است، ضمن اینکه طرف مهاجم مورد اتهام قرار خواهد گرفت و از سوی دیگر ایران بلافاصله ناظران آژانس را اخراج می کند و از معاهده عدم تولید و تکثیر تسلیحات هسته ای انصراف می دهد. چنین روندی به معنای پایان مذاکرات نیز خواهد بود.
رویتر از قول کارشناسان نوشت: حمله به ایران، برنامه اتمی این کشور را با تأخیر کوتاه مدت مواجه می کند اما بعد از آن، ایران به تولید سلاح اتمی گرایش پیدا خواهد کرد.
این خبرگزاری در ارزیابی پیامدهای منفی تنش نظامی با ایران برای آمریکا از قول هوارد سیمون (عضو شورای روابط خارجی) نوشت: دیده شدن آمریکا به مثابه حامی همه جانبه اسرائیل، در فضای روابط با کشورهای مسلمان را با معضل مواجه می کند و احساسات ضد آمریکایی در کشورهای اسلامی منطقه تشدید خواهد شد.
رویتر تأکید کرد: اشتباه است اگر کسی به ویژه اسرائیل تصور کند می تواند به ایران حمله کند اما از تلافی مصون بماند. حمله به ایران، احساسات ضد اسرائیلی را به شدت برمی انگیزد و موجب تلافی گروه های اسلامی در منطقه می شود.
نشریه القدس العربی نیز در تحلیلی خاطرنشان کرده است: آمریکا پس از شکست در عراق و خسارت های سنگین انسانی و حیثیتی هنوز نتوانسته کمر راست کند.
این نشریه نوشت: بیانات رهبر معظم ایران در نماز جمعه که نوعی مبارزه طلبی متقابل بود، آرزوهای غرب درباره عقب راندن ایران را بر باد داد و به شکست کشاند. ایشان صراحتاً تصریح کرد هر چند که ما خواهان جنگ نیستیم اما اگر لازم باشد با تمام توان وارد می شویم. پیام آیت الله خامنه ای بسیار روشن بود؛ اگر به تلافی برخاستیم، آن وقت شما باید همه پیامدهای آن را بپذیرید. 


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/3924.bos