شماره: 3887 تاریخ : 1390/11/16-12:00:00

افتتاح 3500 طرح و پروژه و تحولی دیگر در صنعت برق

بیش از 100 طرح و پروژه صنعت برق در سراسر کشور با اعتباری افزون بر 14 هزار میلیارد ریال، همچنین سه طرح نیروگاهی با مجموع ظرفیت یکهزار و 780 مگاوات به مناسبت دهه فجر بهره ب

درایام دهه فجر امسال، سه هزار و 500 طرح و پروژه صنعت برق با اعتباری افزون بر 24 هزار میلیارد ریال مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد؛ همچنین سه طرح نیروگاهی با مجموع ظرفیت یکهزار و 780 مگاوات شامل نیروگاه خصوصی سیکل ترکیبی زواره اصفهان با ظرفیت 484 مگاوات، بخش گاز نیروگاه خصوصی سیکل ترکیبی حافظ در شیراز با ظرفیت 648 مگاوات و بخش گاز نیروگاه زاگرس در کرمانشاه با ظرفیت 648 مگاوات از جمله طرح‌های مهمی‌ هستند که بهره‌برداری از آنها در ایام دهه فجر امسال آغاز می‌شود. برای اجرای این سه طرح نیروگاهی اعتباری افزون بر 18 هزار و 280 میلیارد ریال هزینه شده است.
برق مسکن مهر در نقاط مختلف کشور به ویژه واحدهای آماده واگذاری به متقاضیان با اعتبار 839 میلیارد ریال از دیگر پروژه‌های آماده بهره‌برداری است، خط 400 کیلوولت نیروگاه جنوب اصفهان به شهر سورمق در شهرستان مبارکه به طول 208 کیلومتر، خط 400 کیلوولت نیروگاه گتوند به پست مهزیار اهواز به طول 130 کیلومتر، پست 400 به 63 کیلوولت و خطوط 400 و 63 کیلوولت مربوطه در شهرستان قیدار استان زنجان و پست 400 به 63 کیلوولت اناران ساوه و خطوط انشعابی آن در شهرستان ساوه استان مرکزی از دیگر پروژه‌هایی است که بهره‌برداری از آنها در ایام دهه فجر امسال آغاز می‌شود.
در این ایام همچنین بهره‌برداری از طرح‌های توسعه و افزایش پست 400 کیلوولت چهلستون در مبارکه اصفهان، بهره‌برداری از نخستین مخزن بتونی مربوط به سوخت گازوییل در استان سیستان و بلوچستان به ظرفیت 60 میلیون لیتر، برق رسانی به 310 روستا با حدود پنج هزار خانوار جمعیت، بهره‌برداری از شش واحد توربین باد 660 کیلوواتی در استان‌های اصفهان، اردبیل و گیلان، بهره‌برداری از نخستین پست برق بادی کشور در استان گیلان، چاه زمین گرمایی جهت تولید برق از گرمای زمین در مشگین شهر اردبیل و بهره‌برداری از 170 مگاوات نیروگاه تولید پراکنده عمدتا به گرایش تولید همزمان برق و حرارت آغاز می‌شود.
طرح‌ها و پروژه‌هایی که عملیات اجرایی آنها در دهه فجر امسال آغاز می‌شود؛ عملیات اجرایی سه طرح نیروگاهی با ظرفیت 1616 مگاوات شامل نیروگاه سیکل ترکیبی یزد 2 با 484 مگاوات ظرفیت، فاز یک نیروگاه خصوصی سیکل ترکیبی دالاهو در استان کرمانشاه با ظرفیت 484 مگاوات و بخش گاز نیروگاه سیکل ترکیبی هرمزگان (گنو) با ظرفیت 648 مگاوات است.
افزون بر این، اجرای بیش از 100 طرح و پروژه صنعت برق در سراسر کشور با اعتباری افزون بر 14 هزار میلیارد ریال همزمان با آیین‌های پاسداشت سی و سومین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی‌آغاز می‌شود.

همچنین افزایش دو برابری ظرفیت صادرات برق جمهوری اسلامی‌ایران به کشور پاکستان از دیگر دستاوردهای وزارت نیرو است. افزایش دو برابری ظرفیت انتقال برق ایران به کشور پاکستان یکی از سه هزار و 500 پروژه جدید صنعت برق است که همزمان با آیین‌های پاسداشت سی و سومین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ‌در دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد.
پاکستان برای افزایش صادرات برق ایران به این کشور تا میزان دست‌کم یک هزار مگاوات ابراز علاقه کرده است، در زمان حاضر ظرفیت صادرات برق ایران به پاکستان 35 مگاوات است که در ایام دهه فجر امسال به 70 مگاوات افزایش خواهد یافت.
همچنین به منظور افزایش ظرفیت صادرات برق کشورمان به پاکستان خط 230 کیلوولت بین ایران و پاکستان در دست اجراست که هم‌اکنون دکل‌های آن در خاک ایران در دست نصب قرار دارد که عملیات اجرایی آن تا نوروز 91 به پایان خواهد رسید.
به محض آنکه عملیات اجرایی این خط انتقال در خاک پاکستان نیز به پایان برسد، ظرفیت انتقال برق ایران به پاکستان تا 170 مگاوات افزایش خواهد یافت.
با توجه به اینکه ظرف دو سال آینده، پاکستان به بیش از یک هزار مگاوات برق وارداتی احتیاج خواهد داشت،  وزارت نیرو  بنا دارد با ساخت نیروگاهی 1500 مگاواتی در زاهدان و نیز احداث 700 کیلومتر خط انتقال HVDC از طریق زاهدان به کویته پاکستان، امکان صادرات یکهزار مگاوات برق به پاکستان را فراهم کندکه پیش‌‌بینی می‌شود بخش گازی این نیروگاه ظرف دو تا سه سال آینده وارد مدار شود.
درخصوص صاردات برق ایران به افغانستان نیز  به تازگی ظرفیت انتقال برق ایران به این کشور با احداث پستی جدید در یکی از نقاط مرزی از 10 مگاوات به 20 مگاوات افزایش داشته است.
همچنین در مورد صادرات برق به کشور ترکیه، در زمان حاضر بیش از 200 مگاوات برق به ترکیه صادر می‌شود که این میزان در سال آینده به 400 مگاوات افزایش خواهد یافت؛ احداث 10 هزار مگاوات نیروگاه توسط بخش خصوصی دو کشور نیز در دست برنامه است که با احداث شش هزار مگاوات آن در خاک ایران، می‌توان دو هزار مگاوات از برق تولیدی را به ترکیه صادر کرد.
با توجه به برنامه‌های ایران برای توسعه تبادل برق با سایر کشورها، در نظر داریم تا از طریق کشور‌های آذربایجان و گرجستان با روسیه و از طریق عراق و سوریه با لبنان ارتباط الکتریکی برقرار کنیم ضمن آنکه در عراق و سوریه نیز نیروگاه در دست احداث داریم.
همچنین به منظور برقراری ارتباط الکتریکی با کشورهای قطر، امارات و عمان مطالعات احداث کابل زیر دریایی با همکاری یک مشاور بین‌المللی برای تبادل 1500 تا 2000 مگاوات در دست انجام است که به مراحل پایانی نزدیک می‌شود.
درخصوص صادرات برق به کشور هندوستان، هندی‌ها بسیار علاقه‌مند هستند که بین پنج هزار تا شش هزار مگاوات برق از ایران دریافت کنند که این امر، با احداث نیروگاه‌های جدید در جنوب شرقی کشور امکان‌پذیر است و به زودی وزیرانی از هندوستان به همین منظور به ایران خواهند آمد.
باتوجه به اقدامات انجام گرفته، روند صادرات برق ایران به تدریج در حال افزایش است، از ابتدای سال جاری تاکنون حدود 30 درصد انتقال انرژی (صادرات برق) ایران به کشورهای دیگر در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است؛ به غیر از سه ماهه تابستان، 15 هزار مگاوات ذخیره در شبکه برق کشور داریم که به طور معمول 50 درصد آن در حال تعمیر قرار دارد و 50 درصد دیگر برای صادرات آماده است به گونه ای که هم اکنون افزون بر یکهزار و 100 مگاوات برق تنها به کشور عراق صادر می‌شود. 


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/3887.bos