شماره: 3818 تاریخ : 1390/11/10-12:00:00

انتقادهای هاشمی‌رفسنجانی:

هدف اصلی هدفمندی یارانه‌ها مغفول مانده است

تهران - خبر گزاری بانک وصنعت : حزاب و تشکل ها - رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام دغدغه کشاورزان و سرنوشت آن در خوداتکایی کشور به ویژه در دوره تحریم را مهم توصیف کرد.

به گزارش بانک و صنعت، آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در دیدار دبیرکل و اعضای شورای مرکزی خانه کشاورز با بیان این‌که «مشکل بخش کشاورزی در کل اقتصاد کشور تأثیرگذار است» اظهار کرد: نیازهای حیاتی بشر همواره متعدد بوده، اما بخش غذا و کشاورزی مهمترین و راهبردی‌ترین نیاز مردم به حساب می‌آید.

وی کشاورزی را تأمین‌کننده خاموش و بدون هیاهوی نیاز غذایی بشر در طول تاریخ خواند و با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای این بخش در ایران پس از انقلاب اسلامی تصریح کرد: پس از پایان جنگ تحمیلی، برنامه‌ریزان کشور به این نتیجه رسیدند که سرمایه‌گذاری در زمینه توسعه کشاورزی و بخش‌های جانبی نظیر آب و دامداری بیش از دیگر بخش‌ها نیاز به حمایت و رشد دارد، لذا به‌گونه‌ای عمل شد که در پایان برنامه‌های پنج ساله دوم و سوم در اکثر قریب به اتفاق محصولات کشاورزی به خوداتکایی قابل قبولی رسیده بودیم.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اقدامات ارزنده پژوهشی و تحقیقی خانه کشاورز که در اختیار مسوولان امر هم قرار گرفته، غفلت از هدف اصلی هدفمندی یارانه‌ها که حمایت از تولید و کشاورزی بود را یادآور شد و گفت: قرار بر این بود که از درآمدهای حاصل از هدفمندی یارانه‌ها، بخش تولید و کشاورزی صاحب نقدینگی و سرمایه‌گذاری شود، اما در حال حاضر از این بخش‌ها به طور کامل حمایت نمی‌شود.

اهم سخنان رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه می‌آید:

  • سرمایه‌گذاری نیاز مبرم و حیاتی تولید و کشاورزی است. در حال حاضر تنها کسانی که عاشق کشاورزی و تولید هستند، با ایثار و فداکاری فعالیت می‌کنند و اگر حمایت جدّی و فوری از آنان نشود، نمی‌توان به حیات آن امید داشت.
  • واردات بی‌رویه و غالباً لوکس آفت کشاورزی و تولید در کشور است. با تحولات ناخوشایند اخیر اقتصادی کشور، بسیاری از محصولات و تولیدات به خصوص در بخش کشاورزی قدرت رقابت‌پذیری و حتی حمل‌ونقل تا شهرها را نیز از دست داده است.
  • در پایان جنگ تحمیلی و شروع دوران سازندگی با درآمد ارزی و ریالی به مراتب پایین‌تر از حال حاضر بخش عمده‌ای از زیربناها به خصوص نیازمندی‌های کشاورزی نظیر آب و سدسازی و زه‌کشی، توسعه‌ای خوب و راضی‌کننده یافت و روا نیست که با این همه درآمد، وضع تولید و کشاورزی امروز کشور این‌گونه باشد.
  • وضع اشتغال و بیکاری با اضافه شدن به مشکلات اقتصادی می‌تواند چون بهمنی سهمگین آینده کشور را تهدید کند.
  • اگر به توانمندی‌های کشور توجه و سرمایه‌گذاری مناسبی در بخش کشاورزی و تولید صورت گیرد، با مدیریت معقول و آینده‌نگر می‌توانیم به تولید کشور جانی مجدد ببخشیم.
  • یکی از الزامات توسعه سرمایه‌گذاری در بخش‌های گوناگون اقتصاد تنش‌زدایی و داشتن سیاست خارجی فعال و مثبت است. دشمن‌تراشی ما را به اهداف انقلاب و نظام نمی‌رساند و باید بتوانیم با تعامل سازنده با دنیا و به خصوص کشورهای منطقه، زمینه‌های جذب انواع سرمایه‌گذاری‌ها را فراهم کنیم


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/3818.bos