شماره: 3801 تاریخ : 1390/11/09-12:00:00

توضیحات وزیر اقتصاد از پشت پرده آشفتگی بازار سکه و ارز و آینده سود بانکی

کارت های ارزی جایگزین ارز مسافرتی

تهران -خبر گزاری بانک وصنعت :وزیر اقتصاد و دارایی کشورمان در گفت و گوی ویژه خبری در باره پشت صحنه آشفتگی بازار ارز و سکه توضیح داد.

به گزارش بانک و صنعت:سید شمس الدین حسینی، افزود:  تمهیدات اندیشیده شده و تصمیمات جدید دولت برای کنترل و آرام سازی این بازار در دستور کار است. وزیر اقتصاد پس از طرح موضوع، توسط مجری برنامه در پاسخ به این پرسش که آیا روز شنبه بازار ارز و طلا روز آرامی را پشت سر گذاشته است یا خیر گفت: « فکر می کنم ار روز 5 شنبه شاهد اصلاح روند بازار ارز و سکه بودیم و در مجموع سیاست های دولت موثر بوده است. »

حسینی  گفت: « براساس نظام قانونی کشور نظام ارزی کشور نظام شناور مدیریت شده است. بر این اساس نرخ ارز را عرضه و تقاضا در بازار تعیین می کند اما بانک مرکزی آن را در یک دایره مدیریت می کند. این سیاست سالیان سال در اقتصاد ایران اعمال شده و تا نیمه سال 89 هم سیاست موفقی بوده است اما از نیمه سال 89 نرخ ارز بانک مرکزی و نرخ ارز بازار آزاد فاصله معنا داری پیدا کرد و از نیمه سال نود شکاف ارزی بیشتر شد.» 

وی افزود: این دو نرخی شدن قیمت ارز سبب شد از سیاست شناور فاصله بگیریم. طی دو هفته اخیر بانک مرکزی متوجه شد که عوامل تشدید کننده در بازار ارز وجود دارد که دولت باید به کمک آن می آمد. بر این اساس در نیمه دوم دی کارگروهی ویژه شکل گرفت که یکی از سیاست هایی که در کمیته بررسی شد این بود که الگوی تجارت ارزی با هم انطباق ارزی ندارد. بنابراین کمیته ای با محوریت بانک مرکزی،وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک به چرخه ارزی متصل شد. » 

وزیر اقتصاد در بخشی دیگر از گفته های خود در پاسخ به این سوال که نقش دلال ها در آشفتگی بازار ارز و سکه چه بود گفت: « یکی از اتفاق هایی که عمدتا زمانیکه شکاف بین نرخ ارز وجود دارد می افتد این است که یکسری به دنبال آن هستند تا ارز را با قیمت پایین تر بخرند و با قیمت بیشتر به فروش برسانند. بر این اساس سود بیشتری نصیب شان خواهد شد که با ورود آدم های غیر حرفه ای و جذب آنان سود بیشتری قاعدتا به این افراد خواهد رسید. »

حسینی در رابطه با ارز مسافرتی نیز به این شکل توضیح داد: « فردی که می خواهد مسافرت کند به بانک مراجعه می کند و ارز مورد نیازش را به شکل حواله دریافت می کند و در نهایت هنگام خروج از کشور در فرودگاه معادل حواله خود ارز دریافت می کند. البته در آینده کارت های ارزی جایگزین این موضوع خواهد شد. »

شاید یکی از مهم ترین بخش های گفت و گوی وزیر اقتصاد با رسانه ملی به گرانی اخیر کالا ها در بازار به دلیل افزایش قیمت ارز ارتباط پیدا کند. او در این رابطه گفت: « ارز را مدیریت کردیم به دلیل اینکه کالا ها گران نشود. سال گذشته متوسط فروش هر دلار 1033 تومان بوده و این رقم در سال جاری 1074 تومان است. یعنی واردات ما با دلار معادل حدود 1074 تومان صورت پذیرفته است. بنا براین اینکه به بهانه افزایش قیمت دلار گروهی کالا های خود را گران عرضه کنند ادعای بیهوده ای است و از موارد اخلال در بازار است. البته یک عده سود جو در این راستا گام برداشتند اما اثر چندانی نداشت و حضور به موقع سبب شد این جریان بر چیده شود. هیچ گونه توجیهی برای افزایش قیمت وجود ندارد. »

سود بانکی موضوع دیگری بود که سخنگوی اقتصادی دولت در رابطه با آن سخن گفت. او در پاسخ به این سوال که سود بانکی تغییر پس از تصویب اخیر شورای پول و اعتبار در آینده آیا باز هم تغییر می کند یا خیر گفت: « در شورای پول و اعتبار تصویب شد که بسته سیاستی- نظارتی بانک مرکزی نباید تاریخ داشته باشد و تا زمان تصمیم جدید تغییر نخواهد کرد. امروز سود بانکی همین مقدار است و دلیلی برای تغییر آن نیست. »

او همچنین در رابطه با آَشفتگی بازار سکه نیز گفت: « سکه تحت تاثیر قیمت جهانی و در اثر التهابات ارزی است. شرایط پیش فروش سکه براساس واقعیت های بانکی است.در بحث سکه نگران آن هستیم که مردم از بازارهای قلابی سکه خریداری کنند. »

وزیر اقتصاد در رابطه با گمانه زنی هایی که در رابطه با کسری بودجه دولت مطرح شده گفت: « 87 هزار میلیارد تومان تا همین امروز درآمد های ما است. یعنی معادل بودجه سال گذشته و بر این اساس معادل بودجه سال گذشته درآمد کسب کرده ایم. اینکه دولت می خواهد با افزایش قیمت ارز کسری بودجه را جبران کند را تکذیب می کنم. »
شمس الدین حسینی در پاسخ به آخرین پرسش که مربوط به عدم حضور او و محمود بهمنی در نشست صبح روز شنبه مجلس بود گفت: « واقعیت این است که جلسه ای در مجلس وجود داشت اما با جلسه ای دیگر تداخل پیدا کرد. بر این اساس قرار شد جلسه در زمان دیگری برگزار شود. من از مجلس عذرخواهی می کنم و فردا ( روز یکشنبه ) در مجلس حاضر می شوم تا توضیحات نمایندگان را بشنوم.بعضی ها از نرفتن بنده به مجلس به عنوان دستاویز یا حربه استفاده نکنند به خاطر اینکه جلسه امروز با یک جلسه دیگر تداخل داشت. »

 

 


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/3801.bos