شماره: 3744 تاریخ : 1390/11/03-12:00:00

وزیر صنعت و تجارت:

ارز مورد نیاز واردات رسمی با قیمت مرجع تامین می شود

وزیرصنعت، معدن و تجارت گفت : براساس توافق حاصله با بانک مرکزی تمامی واردات از مسیر ثبت سفارش ارز با قیمت مرجع تامین می شود .

 

 

 

1390/11/03 - 09:43

به گزارش بانک و صنعت، 'مهدی غضنفری' تاکید کرد :هیچ مشکلی ازجهت تامین ارز مورد نیاز برای واردات رسمی با قیمت مرجع وجود ندارد .

وی درباره توافق حاصله میان وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی برای تامین ارز کالا ازطریق مبادی رسمی گفت : خوشبختانه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، توان تامین تمامی ارز مورد نیاز بخش صنعت، معدن و تجارت را دارد .

وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت وگو با شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران (شاتا) ،افزود: براساس قول 'محمود بهمنی' و طرح آن در کمیسیون تلفیق مجلس مقرر شد بانک مرکزی ارز مورد نیاز برای تمامی واردات از مسیرهای قانونی و براساس ثبت سفارش کالا را با قیمت مرجع (نرخ رسمی) تامین کند.

وی با بیان اینکه هیچ کدام از وارد کنندگان حوزه تولید و تجارت نگران دریافت ارز برای واردات بعدی خود نباشند ، افزود: آنها باید کالای خود را مطابق معمول درمسیرهای توزیع عرضه کنند .

غضنفری این موضوع را نیز مورد تاکید قرار داد که در مورد کالاهای وارداتی دسته بندی خاصی صورت نگرفته و نرخ ارز متفاوتی نیز برای آنها نیز در نظرگرفته نشده است .

وی توضیح داد : بانک مرکزی اعلام کرده برای همه نوع کالایی که نیاز به واردات آنها احساس نیاز می شود ، ارز به قیمت واحد در اختیار متقاضی می گذارد و نیازی به مدیریت چند نرخی در بازار ارز نیست .

وزیر صنعت ، معدن و تجارت در ادامه گفت: وارد کنندگان هر مقداری را که برای پرداخت کالای وارداتی خود اعلام نمایند ، بانک مرکزی برآن اساس اقدام می کند و سهمیه بندی خاصی وجود ندارد .

غضنفری تصریح کرد: درصورتی که ثبت سفارش ، پرفورم های وارد کننده را تایید کند، بانک مرکزی و بانک عامل براساس موازین خود ارز لازم را برای تامین این کالا ارایه می کنند .

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تصریح براینکه ارتباطی میان تامین ارز مورد نیاز برای واردات رسمی و کاهش قیمت ارز در بازار وجود ندارد ، افزود: این دو موضوع جدا از هم هستند ، قیمت ارز در بازار تابع فضای روانی است که فعلا متلاطم بوده و ممکن است مشتریان مختلفی غیر از وارد کنندگان کالا در قیمت آن موثر باشند.

از نظر وزیر صنعت ، معدن و تجارت ، موضوعی را که بانک مرکزی برای مدیریت ارز مورد نیاز حوزه تولید و تجارت پشتیبانی می کند ، تامین ارز برای کالا و نیازمندی های مواد اولیه و کالای اساسی و واردات قانونی است ، بنابراین این احتمال وجود دارد که دست هایی دربازار همچنان قیمت ارز را بالا نگه دارند اما هیچ وارد کننده قانونی برای تامین مواد اولیه و کالای واسطه ای نیازمند تامین ارز از آن بازار آشفته نخواهد بود، زیرا بانک مرکزی همه ارز مورد نیاز را تامین می کند .

غضنفری در پاسخ به این پرسش که بتازگی تعدادی از عرضه کنندگان، از ارایه کالای خود اجتناب کرده یا آن را با قیمت بالاتری به قیمت فروش گذاشتند ، وزارت صنعت ، معدن و تجارت دراین خصوص چه اقدامی خواهد کرد ؟ گفت : از آنجا که بانک مرکزی همه ارز مورد نیاز این گونه تجار و فعالان اقتصادی را تامین می کند، بنابراین هرگونه افزایش قیمت به بهانه افزایش قیمت ارز پذیرفتنی نیست .

وی ادامه داد : از سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان خواسته شده بازار را به دقت مورد کنترل قرار دهد ، اگر بنکداری ازعرضه کالا خود خودداری کرد یا کالای خود را با قیمت ارز آزاد محاسبه کرد از آنها درخواست مدرک نماید، تا نوع ارز مورد استفاده آنها مشخص شود .


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/3744.bos