شماره: 3688 تاریخ : 1390/10/27-12:00:00

دلایل تعویق عرضه هما

مدیر عامل فرابورس ایران با اعلام اینکه شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی در روزهای آتی عرضه می‌شود، دلیل اصلی تعویق این عرضه را اعلام کرد.

 

به گزارش روز سه شنبه بانک و صنعت ،مصطفی امید‌قایمی در این باره گفت: به طور قطع بلوک 55 درصدی هواپیمایی جمهوری اسلامی ( هما) در بازار سوم فرابورس عرضه می‌شود اما با توجه به اینکه متقاضیان باید تایید صلاحیت شوند و مراحل تایید صلاحیت متقاضیان طولانی شده است، این عرضه به تعویق افتاده است.

وی با اشاره به اینکه به زودی زمان این عرضه اعلام می‌شود، ادامه داد: عرضه سهام هواپیمایی هما به متقاضیان خریدی که صلاحیت عمومی آنها مورد تایید قرار گیرد در بازار سوم فرابورس، به صورت یکجا عرضه می‌شود.

امید‌قایمی یادآور شد ارزش پایه این شرکت 15 هزار و 840 میلیارد ریال برآورد شده و سازمان خصوصی سازی 214 میلیون و 895 هزار و 175سهم از این شرکت را به قیمت پایه هر سهم 73 هزار و 711ریال عرضه می‌کند.

وی ادامه داد: قیمت فوق قیمت پایه سهام است و بالاترین قیمت پیشنهادی مبنای ثمن معامله قرار می‌گیرد.
به گفته وی عرضه‌ها به صورت یکجا و در بازار سوم و با شرایط نقد و یا نقد و اقساط است و حداقل پیش پرداخت نقدی برای هواپیمایی هما 20 درصد و مابقی به صورت اقساط است که دوره بازپرداخت اقساط آن 8 ساله اعلام شده است.
عرضه بلوکی تولید نیروی برق دماوند
از سویی دیگر، مدیر بازار فرابورس از عرضه بلوکی سهام شرکت تولید نیروی برق دماوند خبر داد و گفت: سازمان خصوصی‌سازی، 100درصد از سهام شرکت تولید نیروی برق دماوند را فردا از طریق بازار سوم فرابورس عرضه می‌کند.

امیر هامونی با اعلام این خبر افزود: سازمان خصوصی سازی قصد دارد، 460میلیون سهم شرکت تولید نیروی برق دماوند که به صورت 437میلیون سهم بلوکی و 23میلیون سهم آن ترجیحی و اقساطی است، از طریق فرابورس به نرخ پایه 32هزارو 910ریال و به ارزش 15هزارو 138 میلیارد ریال در روز 28دی در بازار سوم به فروش برساند.

وی مبلغ سپرده حضور در رقابت را 1/454 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: شرایط پرداخت ثمن معامله یکجا و نقد و اقساط در نظر گرفته شده است که 500/12 میلیاردریال آن نقد و مابقی به صورت اقساط 3ساله پرداخت می‌شود.
رشد معاملات در سایه نارنجستان
در همین حال، ارزش معاملات بازار فرابورس با 226 میلیارد ریال افزایش نسبت به معاملات روز یکشنبه به رقم 373 میلیارد ریال رسید که بخش عمده‌ای از رشد مزبور در نتیجه معاملات پرحجم اوراق مشارکت نارنجستان بود. در بازار دیروز 4/204 میلیارد ریال از اوراق مشارکت به صورت بلوک یکجا خرید و فروش شد که این رقم در حدود 25 درصد از کل اوراق منتشر شده نارنجستان بوده است.

به نظر می‌رسد این روزها، با توجه به اعلام نرخ جدید سود بانکی، اوراق مشارکت با تقاضای فروش بیشتری مواجه شده‌اند و قیمت آنها نیز به قیمت اسمی نزدیک‌تر شده است؛ در این راستا می‌توان به کاهش قیمت یک درصدی اوراق صکوک اشاره کرد. دیروز اوراق اجاره ماهان نیز با جابه‌جایی 3/21 هزارسهم به ارزش 4/21 میلیارد ریال، معاملات پرحجمی داشت.

در همین حال، ساختمانی‌ها از جمله باغمیشه، سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق، حق‌تقدم باغمیشه و آس‌پ در فهرست پرمعامله‌ترین نمادها قرار گرفتند به طوری که هر کدام به ترتیب دادوستد 6، 6/4، 5/2 و 2 میلیون سهم را شاهد بودند.

سرمایه‌گذاری مسکن تهران نیز همچنان صف خرید 6/15 میلیون سهمی خود را حفظ کرد و هر سهم آن با 96/4 درصد رشد به قیمت پایانی 2094 ریال رسید. در بازار پایه نیز بهشت پارس همچنان در صدر معاملات قرار گرفت و جابه‌جایی 6/14 میلیون سهم به ارزش 34 میلیارد ریال را رقم زد. این در حالی است که نماد مزبور در پایان معاملات به علت نوسانات غیرعادی قیمت سهام از سوی ناظر بازار متوقف شد.
عرضه‌های ناموفق
از سویی دیگر، روز گذشته بلوک‌های شرکت‌های پتروشیمی داراب، فسا، جهرم و کشت و صنعت شهید بهشتی در بازار سوم فرابورس عرضه شدند که به دلیل نبود خریدار، معامله‌ای بر آنها صورت نگرفت.

 


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/3688.bos