شماره: 3656 تاریخ : 1390/10/24-12:00:00

وزیر ارتباطات

بد افزارهای مخرب در مبادی ورودی کشور

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به شناسائی یک بدافزار مخرب جدید در مبادی ورودی کشور گفت: البته هنوز ردی از آن را در داخل کشور نگرفته‌ایم.

رضا تقی‌پور در گفت‌وگو با بانک و صنعت  در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه امسال شاهد دو حمله بدافزاری اینترنتی "ویروس استاکس‌نت و استار" بوده ایم، سیستم‌های داخلی هشدار دهنده و اطلاع دهنده امنیتی تا چه میزان برای شناسایی این حملات آمادگی دارند، گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بارها اعلام کرده که اینترنت امن نیست.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: بی‌تردید یکی از ماموریت‌های موتورهای جست‌وجو این است که برای عده خاصی اطلاعات کسب کنند.
تقی پور امنیت را حداقل در 3 لایه تعریف کرد و گفت: یک لایه، لایه کاربر است و کاربرها نیز باید ضمن آشنایی با قواعد کار در اینترنت، آنها را رعایت کنند.
تقی‌پور در خصوص بحث ضدویروس و بدافزار، گفت: در حال حاضر یک سری ضد بدافزار در کشور تولید شده و توانایی تولیدکنندگان داخلی نیز در این زمینه بد نیست و بهتر نیز خواهد شد.
وی تاکید کرد: البته نکته اینجا است که آنتی‌ویروس هائی نیز که بعضاً توسط خارجی‌ها نوشته می‌شوند چندان قابل اعتماد نبوده و برخی از آنان خود جاسوس هستند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات توضیح داد: لایه دوم، لایه شبکه است که در قالب آن دستورالعمل‌های لازم را حداقل به دستگاه‌های دولتی ابلاغ کرده‌ایم و قرار است سیستم ISMS (نما) را راه‌اندازی کند و مراقبت‌های لازم را در دست خود داشته باشند.
وی ادامه داد: لایه سوم، لایه درگاه است که با فایروال‌هایی که داریم از شبکه مراقبت می‌‌کنیم؛ شاهد مثال این گفته نیز این است که علی‌رغم تمام تلاش‌ها، هیچ‌گاه شبکه‌های اصلی ما دچار مشکل نشده است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: در لایه شبکه و کاربر، مراقبت‌ها کم است، آموزش‌ها باید ارتقا پیدا کند و محصولات امنیتی توسعه یابد و اغلب تهدیدها و صدمات نیز عمدتا از این 2 لایه بوده است.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/3656.bos