شماره: 3641 تاریخ : 1390/10/24-12:00:00

بانک مرکزی بازار را ملتهب نکند

دانش‌جعفری با بیان این‌که بیش از میزان واردات، ارز فروخته‌ایم، گفت: بانک مرکزی هر کاری که به التهاب بازار ارز دامن می‌زند، نباید انجام دهد.

 

 به گزارش بانک و صنعت،د اوودانش‌جعفری به پانا اظهار داشت: واقعیت این است که در حالی که ذخایر ارزی کشور کاهش پیدا نکرده و قیمت جهانی نفت در حال افزایش است، این شرایط بازار قابل توجیه نیست.

وی عنوان کرد: از ابتدای امسال تاکنون قیمت نفت بیش از 100 دلار به فروش رفته است و اگر نیازهای ارزی کشور را بررسی کنیم، حدود 60 میلیارد دلار واردات کالایی و 20 میلیارد دلار نیز واردات خدمات داشته‌ایم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: در مجموع 80 میلیارد دلار واردات صورت گرفته و به‌نظر می‌رسد در سال‌جاری نیازها و هزینه‌های ارزی کشور بیش از این میزان نبوده است.

دانش‌جعفری خاطرنشان کرد: از نظر درآمد نیز با احتساب صادرات غیرنفتی،در سال‌جاری کمتر از 100 میلیارد دلار صادرات نداشتیم.

کمبود ارزی نداریم

وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت نهم با تاکید بر این‌که همه حساب و کتاب‌ها نشان می‌دهد که دچار کمبود ارزی در کشور نیستیم، گفت: اتفاقی که افتاده، این است که کسانی که نیاز به ارز ندارند و ارز را برای واردات نمی‌خواهند و به‌عنوان پس‌انداز به آن نگاه می‌کنند، وارد بازار شده‌اند.

دانش‌جعفری افزود: این مساله به تقاضای بازار و افزایش قیمت‌ها دامن زده؛ به‌طوری که با توجه به مشکلات تحریم و عرضه اسکناس در بازار کشور دچار مشکل است.

دو کانال برای ورود ارز به کشور

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که نیازهای ارزی از دو کانال وارد کشور می‌شود، عنوان کرد: یک بخش، تقاضایی است که صنایع و تولیدکنندگان به ارز دارند و ارز را به فروشنده مواد اولیه یا کالاهای خارجی حواله می‌کنند.

دانش‌جعفری افزود: بخش دیگر که درصد کمتری دارد و حدود 9 میلیارد دلار در سال است، ارز مربوط به خدمات و مسافرت‌های خارجی است و در بازار آزاد مانند خیابان فردوسی عرضه می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که دولت نتوانسته این دو بازار را به‌خوبی تنظیم کند، عنوان کرد: برای 90 درصد اقتصاد کشور، ارز از طریق سیستم بانکی به‌صورت حواله تامین شده است، اما به‌دلیل التهاب در بازار خیابان فردوسی، این مساله یک شاخص برای کل بازار شده است.

وزیر سابق امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: به نظر می‌رسد فضای روانی که ایجاد شده، به این مساله دامن زده است.

دانش‌جعفری با بیان این‌که بیش از میزان واردات، ارز فروخته‌ایم، گفت: بخشی از ارز فروخته شده، به نیازهای دیگری غیر از واردات پرداخته می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که این وضعیت برای بازار مطلوب نیست، افزود: من فکر می‌کنم با توجه به فضای جهانی که در برابر کشور ما قرار دارد، این موضوع را مردم با یک حرکت درست می‌توانند دنبال کنند.

به التهاب بازار دامن نزند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به پرسش دیگر پانا که بهترین راهکار در این شرایط برای بانک مرکزی چیست؟ گفت: بانک مرکزی هر کاری که به التهاب بازار ارز دامن می‌زند، نباید انجام دهد.

دانش‌جعفری با بیان این‌که بانک مرکزی باید از ابزارهایی که در اختیار دارد، به‌درستی استفاده کند، افزود: اتفاق‌هایی که در بازار افتاده، به این دلیل است که منابع حساب‌های سپرده بلندمدت کاهش پیدا کرد.

وی عنوان کرد: عده‌ای که نگران ارزش پول خود بودند، نقدینگی را از بانک‌ها خارج کردند و رو به بازار ارز و سکه آوردند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت نهم تاکید کرد: در این شرایط اگر بانک مرکزی با یک سیاست حساب نشده، بازار پولی کشور یا نرخ سود اوراق مشارکت را به‌گونه‌ای تنظیم کند که نقدینگی از بازار جمع نشود، بازار پولی و مالی هیچ کمکی به حل مشکل نمی‌کند.

دانش‌جعفری خاطرنشان کرد: فرض کنید بانک مرکزی اعلام کند که نرخ سود اوراق مشارکت 25 درصد شده است، بسیاری از پول‌های سرگردان به سمت اوراق مشارکت می‌رود.

وی در پاسخ به این پرسش که این به منابع بانکی آسیب نمی‌زند، گفت: هدایت نقدینگی به اوراق مشارکت، منابع بانکی را بهبود می‌بخشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: همچنین می‌توان منابع را به بازار مسکن هدایت کرد تا از فشارها روی طلا و ارز کاسته شود.

هنوز منابع استقراضی پرداخت نشده است
دانش‌جعفری در پاسخ به این پرسش پانا که احمد توکلی چندی پیش عنوان کرد که دولت منابع یارانه‌ها را در پروژه‌ها هزینه می‌کند و برای یارانه‌های نقدی از بانک مرکزی استقراض و پول پرقدرت وارد بازار کرده است که این مساله باعث افزایش پایه پولی، تورم و نقدینگی می‌شود، گفت: این اقدام صورت گرفته و دولت تنخواهی را در این ارتباط از بانک مرکزی دریافت کرده است و هنوز نتوانسته پرداخت کند.

وی با بیان این‌که دولت 7 هزار میلیارد تومان نیز از بانک مرکزی بابت مسکن مهر گرفته است، تاکید کرد: کسری بودجه دولت، سم مهلکی برای بازار طلا، ارز و اقتصاد کشور و دولت نباید به سمتی برود که به کسری بودجه دامن زند 


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/3641.bos