شماره: 3629 تاریخ : 1390/10/21-12:00:00

مهمانپرست:

هدف آمریکا از تحریم نفتی ایران زمین زدن رقبای اقتصادی​اش است

تهران -خبرگزاری بانک وصنعت : دیپلماسی - سخنگوی وزارت خارجه می​گوید نفت کشوری مثل ایران را نمی​شود تحریم کرد و ایران هم از تحریم استقبال نمی​کند.

 

به گزارش بانک و صنعت، رامین مهمانپرست که دربرنامه کنکاش شبکه جام جم حضور یافته بود در پاسخ به پرسشی درباره نگرانی های مردم در خصوص تحریم نفتی ایران، گفت: یکی از دلایل تحریم ها این است که غربی ها تلاش می کنند در مردم ما نگرانی ایجاد بکنند. آنها فکر می کنند اگر بتوانند فضای سنگینی را در آستانه انتخابات مجلس به وجود بیاورند، مردم دچار اختلاف و تفرقه شوند و با این نارضایتی نظام را تحت فشار قرار دهند.
وی که می گفت جمهوری اسلامی از هیچ تحریمی استقبال نمی کند، افزود: تحریم را در جهت اهداف و سیاست خارجی خود نمی دانیم، ولی از آنجا که می خواهیم از استقلال و حقوق ملت خودمان دفاع کنیم غربی ها فکر می کنند از این طریق مردم ما را می توانند تنبیه کنند.
مهمانپرست با بیان اینکه ملت ما 32 سال است که با تحریم ها روبرو است، ادامه داد: نکته تحریم های جدید این است آنها وارد بازی بدی شدند. چون یک کشور را تا زمانی می توان از امری ترساند که وارد آن کار نشده باشد، اما اگر نفت ما را تحریم کنند این را بدانند که مردم ما از آن پس به هیچ تهدیدی محل نخواهند گذاشت.
سخنگوی وزارت خارجه با تاکید بر اینکه هدف غرب از این تحریم ها جنگ روانی و ایجاد فشار است، افزود: اگر حضور مردم در این انتخابات علی رغم همه فشار ها پر شورتر باشد، به این معناست که مردم نظام را قبول دارند و در آن مشارکت می کنند.
وی درباره تمهیدات ایران برای مقابله با تحریم ها، به وضعیت کنونی کشور های اتحادیه اروپا اشاره و افزود: بزرگترین کمک به کشور های اروپایی در چند ماه اخیر این بوده که برای نجات اقتصادشان 100 میلیارد دلار وام بگیرند. در همین شرایط ما بزرگترین طرح اقتصادی کشور را اجرا کردیم و در آغازش 60 میلیارد دلار سوبسید ها را حذف کردیم که با نهایی شدن این قانون سالانه بیش از 100 میلیارد دلار یارانه را از کالاهای مختلف برداریم.
مهمانپرست با بیان اینکه نفت کشوری مثل ایران را نمی شود تحریم کرد، اظهار داشت: به این دلیل که ایران دارنده چهارمین ذخایر نفت جهان و دومین دارنده گاز دنیا است و کشوری با این شرایط را نمی توان از صحنه انرژی دنیا حذف کرد.
وی با بیان اینکه رشد مصرف انرژی در دنیا رو به افزایش است و کشور ها برای اینکه رشد خود را تضمین کنند، به دنبال دست یابی به انرژی به صورت بلند مدت و پایدار هستند، ادامه داد: آنها در تحلیل های خود می گویند اگر بتوانیم 6 ماه دولت ایران را از دستیابی به درآمد نفتی دور کنیم ،آن وقت نظام ساقط می شود و می توانیم با نظام جدیدی که روی کار می آید مبالدلات خود را آغاز کنیم.
مهمانپرست با اشاره به تحلیل مراکز پژوهشی غربی در خصوص تبعات تحریم ایران، گفت: آنها می گویند اگر ما ذخایرمان را آزاد کنیم، بین 50 تا 55 روز می توانیم انرژی را تهیه کنیم که این حدود 2 ماه است. در این صورت اگر تنشی که با ایران به وجود بیاورند 6 ماه طول کشید چه می کنند. اگر دو سال طول کشید، چه می کنند؟
مهمانپرست تصریح کرد:ما احساس می کنیم یکی از اهداف آمریکا از تحریم نفتی ایران زمین زدن رقبای اقتصادی اش در بلند مدت است. چرا که همه می دانند قدرت های اقتصادی دنیا د حال تغییر است و در دهه های آینده کشور های مثل چین، هند، کره جنوبی وژاپن به قدرت های اول جهانی تبدیل می شوند و آمریکایی ها قدرت خود را از دست می دهند.
سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به بحث های کشور های اروپایی در خصوص تحریم ایران، گفت: به این راحتی امکان تحریم نفت و گاز ایران وجود ندارد و کشور های وارد کننده نفت وگاز ایران دچار مشکل می شوند و همین الان کشور های غربی در بحث های خود درخصوص تحریم های ایران اعلام می کنند برای این کار نیاز به فرصت و زمان دارند. ضمن اینکه تحریم نفت ایران، قیمت آن را در بازار افزایش می دهد و آن صورت ما نفت کمتر صادرات می کنیم ولی همان درآمد را داریم.
مذاکرات ایران و 1+5 و رویکرد جدید ایران در این زمینه دیگر موضوعی بود که مهمانپرست در خصوص آن، اظهار داشت: رویکرد جدید ما ادامه همان رویکرد قدیمان است و ا تفاوتی نکرده است. ما یک منطق داریم و معتقدیم و رایزنی و مشورت کشور ها با یکدیگر حتما مفید خواهد بود. بنابراین همیشه از مذاکرات استقبال کردیم.
وی با بیان اینکه رویکرد در این گونه مذاکرات باید همکاری بین کشور ها باشد، افزود: نیت کشور ها وقتی دور هم جمع می شوند، باید این باشد که مشکلی از مشکلات دنیا را کم کنند؛ نه اینکه قرار باشد به خاطر مقابله دور هم جمع شوند و نیت و انگیزه از همان ابتدا این باشد که اصلا مذاکره نتیجه نخواهد داشت. بنابراین ما از ابتدا هم گفتیم برای مذاکرات آماده ایم ولی در این مذاکرات باید مسائل مورد علاقه دو طرف مطرح شود. موضوعات زیادی در دنیا وجود دارد که باید به آن رسیدگی کرد که یکی از آنها هم بحث فعالیت های هسته ای است.
مهمانپرست ادامه داد: فعالیت های هسته ای هم تنها فعالیت های کشور ما نیست . چرا که ما در دنیا در خصوص مساله هسته ای مشکلات زیادی داریم که باید حل شود و مهمترینش خلع سلاح است.
در ادامه مجری برنامه از مهمانپرست درباره سرنوشت طرح گام به گام از مهمانپرست سوال کرد که وی، اظهار داشت: در کنار مذاکرات ما با یک پیشنهاد هم روسیه ارائه کرد و چون با حسن نیت این پیشنهاد ارائه شده است، ما از آن استقبال می کنیم و آن را نشان دهنده حسن نیت کشور روسیه می دانیم.
سخنگوی وزارت خارجه که می گفت نکات مثبتی در این طرح وجود دارد، افزود: البته نکاتی هم وجود دارد که ما روی آن ملاحظه داریم و در اولین جلسات دو جانبه که مسئولین ما با مقامات روسی داشتند این بحث ها مطرح شد و قرار بر این شد که ملاحظات کارشناسی ایران در طرح لحاظ شود.
مهمانپرست تصریح کرد: ما فکر می کنیم طرح گام به گام می تواند تبدیل به یک زمینه برای آماده کردن فضای همکاری بین کشور های مختلف باشد و بحث های کارشناسی اش دنبال می شود.
مجری در ادامه از سخنگوی دستگاه دیپلماسی سوال کرد یعنی این طرح در شرایطی نیست که در مذاکرات 1+5 مطرح شود که مهمانپرست، گفت: این بستگی به کشور های 5+1 دارد که در مورد این طرح چقدر آمادگی داشته باشند و وارد بحث شوند. چون تا الان کشور های غربی نظر مستقیم خود را درباره طرح روسیه اعلام نکردند ولی ما چون این طرح را یک اقدام با حسن نیت تلقی کردیم، بحث های خودمان را با روسیه شروع کردیم.
/


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/3629.bos