شماره: 3610 تاریخ : 1390/10/20-12:00:00

صعود شاخص بورس به 25 هزار واحد

بورس اوراق بهادار تهران دیروز شاهد رشد شاخص و بازگشت آن به بالای مرز 25هزار واحد بود.

 

به گزارش و بانک و صنعت ،روز گذشته معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که در روز یکشنبه بهای ارزهای خارجی مجددا رو به افزایش گذاشته و به تبع آن بهای محصولات وابسته به نرخ ارز از جمله کالاهای فلزی و پتروشیمی افزایش یافت که اوج آن بهای میلگرد فولادی بود که به بالای هر کیلوگرم ده هزار ریال رسیده است.

در این شرایط، بازار دیروز شاهد اقبال معامله‌گران به نمادهای وابسته به بازار جهانی از جمله نمادهای فلزی نظیر فولاد مبارکه و ملی مس و همچنین شرکت‌های پتروشیمی نظیر خارک، اراک، فن‌آوران و زاگرس بود. انتظار می‌رود با افزایش بهای دلار در بازار داخلی که دیروز نیز ادامه یافت همچنان اقبال معامله‌گران به نمادهای وابسته به بازار جهانی ادامه یابد.
در همین حال، توقف گسترده نمادهای قندی موجب گرایش معامله‌گران به سوی نمادهای بنیادی بازار شده است. به نظر می‌رسد پس از یک دوره گرایش معامله‌گران به سوی نمادهای کوچک، اقبال مجددا به سوی شرکت‌های بزرگ بازار بازگشته است.

هر چند که در کوتاه مدت و بدون محک توان بازار برای برخورد با شرایط احتمالی در آینده نمی‌توان در مورد پایداری روند کنونی اطمینان حاصل کرد.
در بازار دیروز همچنان شایعات در مورد تغییر و تحولات در بانک مرکزی ادامه داشت. در حالی که دکتر بهمنی رییس‌ کل بانک مرکزی ادامه فعالیت خود را منوط به اختیارات بیشتر از جمله اجازه افزایش نرخ سود بانکی کرده است؛ روزنامه ایران، ارگان رسمی دولت دیروز نظر رسمی دولت در مخالفت با افزایش نرخ سود را منعکس کرد که این امر به معنای احتمال تغییر رییس‌ کل بانک مرکزی پس از جلسه روز سه‌شنبه در این خصوص خواهد بود.
در رویدادی دیگر، دیروز نماد گروه سرمایه گذاری پتروشیمی ایرانیان در بازار پایه فرابورس بازگشایی شد که این نماد ناشناخته که بخش عمده پرتفولیوی آن را در حال حاضر طرح‌های تکمیل نشده پتروشیمی تشکیل می‌دهد، نوسان قابل ملاحظه قیمتی را تجربه کرد.
در گروه تصفیه نفت، پالایشگاه تبریز روز گذشته مشمول ضوابط رفع گره‌های معاملاتی بود که جهش 12درصدی قیمتی نیز به تعادل این نماد منجر نشده و پس از معامله 4/4میلیون سهم این نماد بار دیگر با صف خرید مواجه شد.
در گروه غذایی، یکی از مسوولان سازمان تعزیرات از محکومیت یک شرکت روغن نباتی خبر داد. به گفته حاجی پاشا شرکت روغن نباتی بهشهر به دلیل گرانفروشی به 750 میلیون تومان جریمه محکوم شده است.
وی همچنین از برخورد تعزیراتی با شرکت‌های پتروشیمی به دلیل گران فروشی در شعبه 50 تعزیرات تهران خبر داد و افزود: چهار شرکت پتروشیمی به دلیل گران فروشی در عرضه محصولات جمعا به 118 میلیارد تومان جریمه در حق دولت محکوم شدند که پرونده این شرکت‌ها هم‌اکنون در مرحله تجدید نظر قرار داشته و هنوز قطعی نشده است.

در این گروه شرکت‌های لبنیاتی همچنان با سرگردانی ناشی از رشد قیمت شیر خام مواجه‌اند. براساس خبرهای منتشره، پس از افزایش قیمت در انواع محصولات لبنی، هرچند سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد که این قیمت‌ها باید به حالت قبل برگردند اما همچنان فعالان این عرصه پرداخت جریمه را بر کاهش قیمت ترجیح می‌دهند.
در گروه معدنی، قیمت سنگ‌آهن به کمک افزایش خرید تجار چینی بالا رفته در حالی که کارخانه‌ها هنوز فعالیتی ندارند. شاخص قیمت سنگ آهن خلوص 62 درصد پلاتس 50 سنت روز جمعه بالا رفته به 142 دلار هر تن خشک سی‌اف‌آر چین رسید که نسبت به هفته قبل 3 دلار رشد داشته است. شاخص قیمت استیل ایندکس نیز با 10 سنت رشد 140 دلار سی‌اف‌آر ثبت شد.
در این گروه، افزایش سرمایه 460 میلیارد تومانی سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات چند روز بعد از بازگشایی نماد معاملاتی توسط هیات‌ مدیره اعمال می‌شود.
مجمع فوق‌العاده سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در رابطه با افزایش سرمایه 460 میلیارد تومانی 30 آذر ماه برگزار شد که به دلیل بسته بودن نماد شرکت از 23 مهرماه، این مجمع اعلام تنفس کرد و مقرر شد جلسه بعدی مجمع 14 دی‌ماه برگزار شود. در گروه شرکت‌های هلدینگی، دیروز اعلام رسمی تغییر مدیرعامل شرکت گروه توسعه ملی (سرمایه گذاری بانک ملی)موجب اقبال معامله‌گران به این نماد و شرکت‌های زیر‌مجموعه شد.
در مجموع دیروز بازار رویکردی مثبت داشت که در آن شاخص کل با 8/227واحد رشد به رقم 25هزار و 82واحد رسید. ارزش معاملات نیز دیروز به 7/57میلیارد تومان رسید. از 249نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند 117نماد با کاهش قیمت و 126نماد با رشد ارزش معامله شدند.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/3610.bos