شماره: 3608 تاریخ : 1390/10/20-12:00:00

روز سوم بازار آتی با رکود مواجه شد

برای سومین روز متوالی حجم و ارزش قراردادها به سطح غیرقابل انتظاری رسیده، این در حالی است که معامله‌گران نسبت به آینده همچنان خوش‌بین هستند.

کاهش نوسانات در بازار آتی و از سویی بالا رفتن تقاضا برای ارز، جذابیت دادوستد سکه را تا حدودی کم‌رنگ کرد.

 

به گزارش بانک و صنعت ،مبادلات بازار سکه دیروز همانند روز ماقبل با شیب مثبتی دنبال شد، اما این روند صعودی هنوز نتوانسته رمق بازار را افزایش دهد. براساس گفته تحلیلگران، با نوسانات بازار ارز و از سویی بالا رفتن تقاضا برای خرید دلار، دادوستدها در بازار سکه (نقدی و آتی) راکد شده است.

در حال حاضر نوسانات بازار گرفته شده و اجازه رشد قیمت‌ها نیز داده نمی‌شود؛ این در حالی است که فاکتورهای بازار ارز و قیمت طلای جهانی همه دورنمای صعودی دارند.
با در نظر گرفتن فرمول محاسبه تعیین قیمت سکه طرح جدید بهار آزادی، ارزش واقعی سکه (با احتساب دلار یک هزار و 650تومان و اونس طلای یک هزار و 620 دلار ) 673 هزار تومان است، این در حالی است که نرخ سکه در بازار 633 هزار تومان است، به نظر می‌رسد حبابی که قبلا در بازار سکه وجود داشت در شرایط فعلی به بازار ارز رفته است.
در بازار آتی نیز قیمت سکه دی ماه نسبت به سکه بازار نقدی در سطح پایین‌تری قرار دارد؛ به طوری که سکه دی ماه با 9 هزار و 400 تومان رشد در محدوده 619 تا 628 هزار تومان قرار گرفت، سکه اسفندماه نیز با 6 هزار و 900 تومان رشد در محدوده 652 تا 659 هزار تومان معامله شد. سکه اردیبهشت ماه نیز 7 هزار و 600 تومان رشد پیدا کرد و در فاصله قیمتی 683 تا 691 هزار تومان ثبت شد. البته برای سررسیدهای تیرماه نیز قیمت‌ها در محدوده 715 تا 723 هزار تومان روی تابلو معاملاتی قرار گرفت.
یکی از تحلیلگران بر این باور است به دلیل توقف جابه جایی‌ها در بازار آتی، روند دادوستدها تا حدودی راکد شده و البته تا زمانی که نوسانات ارز و طرح پیش‌فروش ادامه داشته باشد و از سویی در بازار به صورت دستوری نوسانات قیمت گرفته می‌شود؛ این رکود ادامه خواهد داشت، اما به زودی این روند عوض می‌شود؛ زیرا چشم‌اندازها برای طلا همچنان صعودی است. معامله‌گران در شرایط فعلی تنها به نوسان گیری مبادرت می‌ورزند و از این نوسان سود می‌برند، البته فعالان همچنان به آینده خوش‌بین هستند.
بازار آتی به دور از تحلیل
در همین حال سرمدی، مدیر معاملات بازار آتی یکی از شرکت‌های کارگزاری درباره رابطه سکه و ارز در بازار گفت: زمانی که دلار قیمت روزانه یک هزار و 780 تومان را لمس کرد، قیمت معاملات آتی رشد قابل توجهی نداشت و با افت همراه بود.
وی با بیان اینکه در معاملات آتی سکه دو پارامتر نرخ اونس جهانی طلا و بهای دلار را در نظر می‌گیرند، گفت: چشم‌انداز طلا در جهان از نظر تکنیکالیست‌ها و تحلیلگران چندان مثبت نیست، زیرا کشورهایی همچون چین و ژاپن نیز برای تقویت ارزش ین و یوآن، اقدام به خرید طلا کردند و همین امر دلیلی برای نزولی بودن نرخ طلا می‌شود، مگر اینکه پارامترهای خارجی و غیرقابل پیش‌بینی مثل جنگ در بازار مطرح شود که چنین موضوعی هم قابل تحلیل نیست.
وی افزود: ممکن است افراد جامعه قیمت دلار را حتی تا دو هزار تومان نیز پیش بینی کنند، اما نکته مهم درباره این بازار، سیاست‌های دولت برای کنترل نرخ دلار و نیز پیامدهای دو هزار تومان شدن نرخ این ارز در این مقطع زمانی است. بنابراین با توجه به بعید‌بودن تصمیم دولت مبنی بر افزایش قیمت دلار تا دو هزار تومان، امکان کنترل این ارز در محدوده یک هزار و 450 تا یک هزار و 530 تومان وجود
دارد.
بر همین اساس اگر قیمت دلار در این محدوده تثبیت شده و اونس را بر پایه یک هزار و 550 تا یک هزار و 600 دلار لحاظ کنیم، با بازگشایی بازارهای جهانی، بازار آتی می‌تواند افت جزیی داشته و قیمت‌ها جذاب شود. در این میان انتظار کاهش قیمت قراردادها، توجیه مناسبی برای حضور فروشندگان بالقوه در معاملات آتی است.
افزون بر اینکه در حال حاضر، حجم بالایی از سکه پیش فروش شده برای تحویل در اردیبهشت ماه سال 91 وجود دارد، بخش عمده‌ای از عرضه و ایجاد موقعیت فروش در بازار آتی مربوط به افرادی است که از موقعیت آربیتراژ استفاده می‌کنند. بنابراین حجم فروش مازاد در بازار را نیز از این محل خواهیم داشت.
افزایش جذابیت معاملات آتی سکه با اونس 1600 دلاری
این تحلیلگر بازار با اشاره به اینکه دستیابی اونس جهانی طلا به قیمت یک هزار و 620 دلار در شرایط فعلی مدنظر کارشناسان بازار طلا نیست، به بورس نیوز خاطرنشان کرد: برای ایجاد ثبات در نرخ دلار، بازار منتظر عکس‌العمل دولت است، چرا که کاهش میزان تقاضای ارز در این بازار موجب شده عرضه پاسخگوی میزان تقاضا باشد. اما باید عرضه دلار در مواقعی که اثرگذار است، صورت گیرد و به نحوی باشد که ارز به دست دلالان نیفتد.
در همین راستا چنانچه مسایلی همچون بستن تنگه هرمز رخ ندهد، دلار می‌تواند در محدوده 1530 تومانی تثبیت شود و این قیمت‌ها برای بانک قابل کنترل است، از همین رو افت مقطعی در این بازار متصور است.
این کارشناس بازار سرمایه همچنین افزود: در حال حاضر شناوری بازار آنچنان بالا است که تشکیل صف خرید و فروش در کوتاه مدت نیاز به خریدار و فروشنده بیشتری دارد. به نظر می‌رسد چنین معاملاتی نشان‌دهنده بلاتکلیفی و بدون تحلیل بودن بازار است. سرمدی خاطر نشان کرد: بازار در حال حاضر معتقد به ریزش است و تحلیل تکنیکال در سررسید‌های مختلف نیز گویای همین روند است. در نتیجه اگر اتفاق غیرقابل پیش بینی وضعیت فعلی بازار را بر هم نزند، این روند در قیمت‌های کنونی طی روزهای آتی نیز ادامه پیدا می‌کند. وی اثرپذیری معاملات آتی را بیشتر از ناحیه نوسانات اونس جهانی طلا در پی بازگشایی بازارهای بین‌المللی دانست و یادآور شد: طی دو هفته اخیر، بازار نوسان کمی‌به نرخ دلار نشان داده و در شرایط فعلی تنها پارامتر موثر بر معاملات آتی اونس جهانی طلا است که آن نیز چندان بالا نخواهد بود. به‌طوری‌که نوسان در محدوده یک هزار و 570 تا یک هزار و 630 دلاری برای آن انتظار می‌رود. از همین رو اگر اونس جهانی در حدود یک هزار و 640 دلار باز شود، بازار رشد قابل توجهی نخواهد داشت. چرا که تصور آن است که وقتی بازار آتی روند صعودی در پیش گیرد، دو یا سه روز متوالی دو تا سه درصد نوسان مثبت را تجربه می‌کند. اما در شرایط فعلی که دامنه بازار کوچک شده است، ایجاد روند صعودی چندان انتظار نمی‌رود.
وی تصریح کرد: اگر چه اونس یک هزار و 640 دلاری بعید به نظر می‌رسد، اما قیمت زیر یک هزار و 600 دلار نیز برای اونس جهانی طلا می‌تواند ریزش 20 تا 30 هزار تومانی را در یک مقطع زمانی ایجاد کند. سرمدی در پایان تاکید کرد: با دستیابی قیمت اونس جهانی در این مرز، موقعیت‌های خرید در بازار ایجاد و قیمت‌ها برای سرمایه‌گذاران جذاب می‌شود.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/3608.bos