شماره: 3605 تاریخ : 1390/10/20-12:00:00

رشد ۶۴ درصدی ساخت مسکن در پایتخت

مسکن - بر اساس گزارش مرکز آمار ایران از وضعیت ساخت و ساز، در بهار امسال تهران شاهد رشد 64.5 درصدی ساخت مسکن بوده است.

 .

 بنابر تازه ترین گزارش منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران در بهار سال 1390 تعداد 6606 پروانه احداث ساختمان توسط شهرداری تهران صادرشده است که نسبت به فصل گذشته حدود 54 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل حدود 64.5 درصد افزایش داشته است.
این تعداد پروانه حدود 12.3 درصد از کل پروانه های ساختمانی صادر شده در بهار سال جاری در مناطق شهری کشور را تشکیل می دهد.
مجموع مساحت زیر بنای تعیین شده در پروانه های صادر شده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری تهران در بهار سال 1390 بالغ بر 7 میلیون متر مربع بوده است که نسبت به فصل زمستان سال 89 حدود 39.7 درصد و نسبت به فصل مشابه سال 89(بهار) حدود 71.6 درصد افزایش پیدا کرده است و در حدود 26.1 درصد از مجموع کل زیربنای تعیین شده در پروانه های صادر شده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری های کشور را تشکیل می دهد.همچنین متوسط مساحت زیر بنای ساختمان 1060 متر مربع محاسبه شده است.
تعداد واحدهای مسکونی پیش بینی شده در پروانه های صادر شده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری تهران در بهار سال جاری بالغ بر 45998 واحد بوده است که نسبت به فصل گذشته حدود 40.4 درصد و نسبت به فصل مشابه سال 89 حدود 67 درصد افزایش داشته است.
با توجه به تعداد پروانه های صادر شده برای احداث ساختمان در شهر تهران ، متوسط تعداد واحد مسکونی در این دسته از پروانه ها 7 واحد بوده است.
پروانه های صادر شده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری تهران در بهار سال 1390،بر حسب نوع اسکلت و مصالح به کار رفته در بنای آن نشان می دهد که 50.6 درصد این پروانه ها برای احداث ساختمان های اسکلت فلزی و 49.3 درصد برای احداث ساختمانهای بتون ارمه و 0.1 درصد نیز برای احداث ساختمانهای آجر و آهن بوده است.
البته این میزان رشد اتفاق افتاده در ساخت و ساز در شهر تهران به دلیل شیب آرام رشد قیمتی بوده است که در سال جاری و بعد از دو سال رکود بازار مسکن در کشور اتفاق افتاده است و در فعالان بازار مسکن نوعی اطمینان از حداقل سود ایجاد کرده است.

 

برای دیدن نمودار در ابعاد بزرگتر بر روی آن کلیک کنید

سلطان محمدی کارشناس و فعال بازار مسکن در بررسی وضعیت قیمت مسکن در تهران می گوید: در سال جاری شاهد رشد قیمت ها در دو منتهای غربی و شرقی تهران یعنی مناطقی هستیم که مردم به دلیل افزایش قیمت سوخت مجبور شده اند از شهرهای اطراف و اقماری تهران در این بخش ها ساکن شود.
این نوع شکل گیری و رشد قیمت در بازار مسکن تهران اگر چه به معنی کم شدن حجم تقاضای واسطه گری و دلالی در بازار مسکن و در نتیجه رشد تقاضای مصرفی است، ولی با توجه به سیاست دولت در توسعه شهرهای اقماری می تواند در آینده مشکل ساز شود.
یعنی با توجه به رشد قیمت بنزین و دیگرحامل های انرژی ، جمعیتی که طی سال های اخیر از تهران به شهرهای اقماری مهاجرت کرده اند را دوباره به سمت حاشیه نشینی شهر تهران سوق داده می شوند و چون هنوز شهرهای جدید و منطق مورد نظر دولت از نظر فضای حمل و نقل عمومی از امکانات مناسبی برخورداتر نیستند، جمعیت کمتری به سمت این شهرها سوق داده می شوند و در نهایت این روند می تواند به خالی شدن شهرهای جدید از جمعیت منجر شود.

در حالی که دولت با توجه وسرمایه گذاری در شهرهایی مانند پرند تلاش دارد حداقل از رشد جمعیت تهران و دیگر کلان شهرهای کشور جلوگیری کند ولی متاسفانه تناقض های موجود دربرنامه های اجرایی دولت از هدفمندی گرفته تا بحث کاهش جمعیت در عمل می تواند در آینده شیب منطقی که فعلا در قیمت های مسکن شاهد آن هستیم را تند کند و دوباره شاهد افزایش تقاضای واسطه گری دربازار حساس مسکن باشیم.
علی پاکزاد


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/3605.bos