شماره: 36 تاریخ : 1390/03/03-12:00:00

برای حذف صفرها:

بانکهای مرکزی ترکیه و ایران نشست مشترک داشتند

نشست مشترک نمایندگان تخصصی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و نماینده بانک مرکزی ترکیه به منظور تبادل نظر و استفاده از تجارب ترکیه در طرح حذف سه صفر از پول ملی آن کشور در

 ستاد اصلاح پولی ترکیه با ارائه گزارشی به تشریح اقدامات صورت گرفته در مورد حذف صفرها در بانک مرکزی پرداخت.
'ایکلر بایر' افزود: با توجه به شرایط اقتصادی ترکیه و تورم بالای این کشور به ویژه از سالهای 1980 به بعد لزوم ایجاد تغییرات بنیادین در اقتصاد این کشور از جمله حذف شش صفر از پول ملی احساس می شد و در همین راستا مطالعات اولیه بر اساس تجربه های کشورهای مختلف که اقدام به این کار کرده بودند،شروع شد.
وی اظهار داشت: در بررسی های اولیه تجربه های کشورهایی نظیر برزیل، آرژانتین،رومانی و بلغارستان مورد توجه قرار گرفت و سپس با توجه به مطالعات و تحقیقات صورت گرفته و طبق ویژگی های اقتصاد ترکیه مخصوص آن کشور طراحی و برای اجرا آماده شد.
وی گفت: یکی ازاهدافی که در این طرح مسئولان اقتصادی ترکیه بر آن تاکید داشتند کنترل و کاهش تورم و کاهش تاثیر منفی آن بر اقتصاد کشور بود.
بایر افزود: بانک مرکزی ترکیه پیش از شروع سیاست ارزشگذاری مجدد پول ملی این کشور دو انگیزه اصلی را مورد توجه داشت. از بعد فنی وجود چندین صفر در پول ملی می توانست آمارها و معادلات را پیچیده تر سازد و از سوی دیگر به اعتماد سازی کمک شایانی می کرد.
این مسئول بانک مرکزی کشور ترکیه ادامه داد: وجود 20 میلیون برگ اسکناس نیز در سطح دنیا پدیده ای بی نظیر بود .این موضوع بر اعتماد سازی پول ملی ترکیه اثر منفی بر جای می گذاشت.
وی گفت: حذف صفرها در چنین شرایط می توانست به افزایش اعتماد کمک کند .یکی از مزایای آن این بود که تصمیم قاطع مبنی بر کاهش نرخ تورم به سطح یک رقمی همواره قابل درک است.
به گفته بایر، سال 2003 نخستین سال تورم یک رقمی در ترکیه از سال 1972 به بعد بود که شرایط را برای کاهش هرچه بیشتر تورم در سال 2005 فراهم ساخت.
وی افزود: برخی از برنامه های اصلاح اقتصادی ترکیه در قالب برنامه ثبات اقتصادی بود که حمایت صندوق بین المللی پول را هم در پی داشت و دو طرف از سال 2002 پس از وقوع بحران مالی اقتصادی جهان پیرامون اجرای آن توافق کرده بودند و این در واقع انگیزه قوی برای کشور ترکیه بود تا پول ملی خود(لیر) به 'لیر جدید' تغییر دهد و طی این فرآیند نرخ برابری یک میلیون لیر قدیم ترکیه به یک لیر جدید تبدیل شد . به عنوان مثال 1322 لیر ترکیه در سال1988 معادل یک دلار امریکا بود که در سال 2003 این میزان به یک میلیون و 500هزار و 890 لیر افزایش یافت.
بایر در مورد ورود پول جدید به چرخه مبادلات و خروج پول قدیم گفت: با توجه به عدم اعمال تغییرات در طراحی رنگ و سایز اسکناس های جدید ،پول قدیم به موازات پول جدید برای مدت سه سال در چرخه مبادلات پولی بکار گرفته شد.
نماینده بانک مرکزی ترکیه اظهار داشت: در اجرای این طرح از مردم اقتصاد دانان ،صاحبان صنایع و شاغل ، بنگاههای اقتصادی، اساتید دانشگاهها نظر سنجی به عمل آمد و از رسانه های گروهی نیز به طور وسیعی برای اطلاع رسانی و تنویر افکار عمومی کمک گرفته شد.
بایر نقش رسانه ها ی گروهی ترکیه در اجرای این طرح را بسیار مهم و اثر گذار توصیف کرد و گفت: برای اطلاع رسانی به مردم ، بانک مرکزی بیش از 23هزار اقلام انتشاراتی و تبلیغاتی تلویزیونی تولید و منتشر کرد.
در پایان این نشست بایر به پرسش های حاضران پاسخ داد.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/36.bos