شماره: 3568 تاریخ : 1390/10/18-12:00:00

نمایشگاه کتاب گیلان افتتاح شد

هفتمین نمایشگاه کتاب استان گیلان از روز 17 دی ماه با حضور مسوولان، نخبگان ، نویسندگان و شاعران در محل دائمی نمایشگاه های استان گیلان افتتاح شد و تا 23 دی برای بازدید و خرید

 به گزارش بانک و صنعت،  در آوردگاه بزرگ فرهنگی استانی 400 ناشر از سراسر کشور از جمله 60 ناشر از گیلان د 200 غرفه آخرین انتشار خود را در معرض بازدید علاقه مندان قرار دادند.

از ویژگی برجسته و بی نظیر نمایشگاه کتاب استان گیلان ، تخفیف ویژه آن آست که کتاب های با 50 درصد قیمت روی جلد به مردم عرضه می شود و این امر با  پیگیری های مسوولان ارشاد اسلامی استان به خصوص مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان محقق شد.

در مراسم افتتاح که معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، استاندار ، مدیران حوزه فرهنگی حضور داشتند، منصور ایمانی مدیر کل ارشاد اسلامی استان ضمن خیر مقدم به حاضران و با برشمردن اهمیت و جایگاه کتاب و کتابخوانی در جامعه اعلام کرد: براساس آخرین آمارها هم اکنون میزان سرانه مطالعه در استان نسبتا خوب است ، اگر چه این میزان باید با  فرهنگ سازی ، اطلاع رسانی و برپایی نمایشگاه ها  افزایش یابد.

وی تصریح کرد، از یک روز قبل از نمایشگاه کتاب سال گذشت که بعد از چهارسال وقفه در استان برگزار شد ، مسوولیت ارشاد اسلامی گیلان را عهده دار شدم و با خود عهد کرده ام که نمایشگاه های کتاب هر سال به صورت منظم برگزار شود و این نمایشگاه با ویژگی های خاصی افتتاح شد.

وی خاطر نشان کرد که برپایی نمایشگاه های کتاب بر میزان بصیرت و آگاهی افکار عمومی می افزاید و همیشه زمان مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است.

این مقام فرهنگی استان ، این مطلب را نیز متذکر شد که برپایی نمایشگاه کتاب اعتنایی ویژه به ناشران و فروشندگان کتاب است و اینکه مردم بدون استرس و با راحتی به انواع کتاب ها در یک مجموعه دسترسی دارند.

ایمانی تصریح کرد: برخی از فروشندگان کتاب ابراز می دارند که در جریان نمایشگاه های کتاب به اندازه یک یا دوسال فروش شان ، کتاب عرضه می کنند و از این حرکت استقبال شابان دارند.

وی این را نیز افزود که کتاب همه ما را با فرهنگ داخل و دیگر ملل آشنا می کند  و باید مطالعه کتاب در جامعه تشویق و افراد به خصوص جوان ها به آن ترغیب شوند.

در این مراسم ، دری معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با اشاره به ویژگی خاص نمایشگاه کتاب استان گیلان یعنی تخفیف 50 درصد گفت: حرکت خوبی به همت مدیر کل ارشاد اسلامی در این مسیر انجام شد. وی اضافه کرد: بسیاری از کتاب های ممکن است در کتابفروشی ها به دست نیاید ، آما در نمایشگاه های کتاب همه نوع تالیف و ترجمه ای وجود دارد و متقاضیان به آسانی به نیازهای خود دسترسی پیدا می کنند.

وی در سخنان خود دو مژده به مولفان و نویسندگان و خالقان اثار برتر داد و اینکه اگر نویسندگان با تالیفات خود در مجامع علمی صاحب عنوان و جایزه شوند، در لیست نخبگان استان و کشور قرار می گیرند.

هم چنین نویسندگانی که به لحاظ رتبه و ارزش نوشتار و نیز لیست برترین ها در جمع 10 نفر نخست قرار گیرند، از آن ها حمایت می شود تا شمارگان تالیف شان با چند هزار جلد برسد و با توزیع کتاب در مدارس و در بین مردم از این گروه از نویسندگان حمایت می شود.

استاندار گیلان در این مراسم با اشاره به اهمیت کتاب و کتابخوانی و تاکید ات بنیان گذار جمهوری اسلامی و نیز مقام معظم رهبری در این خصوص ، اظهار داشت:  در بینش اسلامی مطالعه و علم آموزی جایگاه خاصی دارد و علم و دانش انسان را از کج فهمی دور می کند.

مهندس مهدی سعادتی  یاد آور شد، علم آموزی به منزله جهاد است و انسان مومن باید براساس نص صریح قرآن کریم،  در این مسیر جهاد کند و با این عمل به علل خلقت خود پی ببرد.

وی با اشاره به اینکه براساس آخرین آمارها میزان سرانه مطالعه در استان گیلان 84دقیقه است ، گفت: این میزان در میان استان های کشور از سطح خوبی برخورد است .

وی با اشاره به وجود 74 باب کتابخانه در استان و ساختمان در دست احداث کتابخانه عمومی استان در مرکز شهر رشت، گفت: براساس پیگیری های به عمل آمده مصوب شد تا کتابخانه ملی  نیز در استان تاسیس شود که مقدمات این کار در دست انجام است.

وی تاکید کرد: میزان سرمایه گذاری بر روی کتاب د کشور باید بیشتر شود و مردم برای آگاهی امکان دستیابی به هر نوع کتاب و نوشته مفیدی را داشته باشند.

در پایان این مراسم از کتاب " گلهای سفید" شامل خاطرات جمعی از شهیدان استان با گردآوری رضوان خواه فرزند شهید رونمایی شد. در این رونمایی به مادر و همسر شهید و نیز مولف کتاب لوح تقدیر و هدایایی تعلق گرفت.

 


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/3568.bos