شماره: 3550 تاریخ : 1390/10/17-12:00:00

جزئیات راه‌اندازی کیف پول گاز

همزمان با آغاز شمارش معکوس برای راه اندازی کیف پول الکترونیکی برای مشترکان گاز خانگی، صدور قبوض پیامکی (SMS) مشترکان گاز خانگی آغاز شد.

به گزارش بانک و صنعت،: همزمان با سیاست کلان دولت برای حذف صدور قبوض کاغذی گاز، آب و برق و توسعه درگاه‌های الکترونیک، برای نخستین بار صدور قبوض پیامکی (SMS) گاز مشترکان خانگی آغاز شد.
در حال حاضر به طور متوسط سالانه بیش از 130 میلیون قبض کاغذی برای مشترکان گاز خانگی صادر می شود که با توجه به توسعه شبکه‌های گاز شهری و روستایی تعداد قبوض کاغذی هم سالانه افزایش پیدا می کند.
وزارت نفت برای نخستین بار به منظور کاهش و حذف صدور قبوض المثنی، کاهش در هزینه چاپ و مراجعه حضوری مشترکین، اطلاع رسانی سریع به مشترکان از میزان مصرف در صورت مفقود شدن قبض مصرفی، دسترسی آسان تر به اطلاعات مورد نیاز برای پرداخت غیر حضوری قبوض، صدور قبوض پیامکی گاز را آغاز کرده است.
در حال حاضر به منظور شناسایی بیشتر اشکالات احتمالی، اجرای این طرح به صورت آزمایشی در سطح استان اصفهان آغاز شده است و پیش بینی می‌شود به زودی صدور قبوض پیامکی گاز در کل استان‌های کشور عملیاتی شود.
مجتبی شیخ بهایی مدیر عامل شرکت توزیع گاز ایران با تایید صدور قبوض پیامکی گاز برای مشترکان خانگی، گفت: هم اکنون مراحل نهایی اجرای این سامانه در سطح شرکت ملی گاز در حال تکمیل شدن است.
این مقام مسئول با اعلام اینکه برای اجرای این طرح مذکرات و هماهنگی‌هایی با برخی از بانکهای کشور آغاز شده است، تصریح کرد: پیش بینی می شود با صدور قبوض الکترونیکی علاوه بر کاهش هزینه ها، افزایش بهره وری، تسریع در نقل و انتقال منابع مالی، زمینه ارائه خدمات بیشتر به مشترکان گاز در سراسر کشور فراهم شود.
*جزئیات راه‌اندازی کیف پول الکترونیکی گاز
همزمان با آغاز صدور پیامکی گاز، طرح جدید دیگری در سطح مجموعه وزارت نفت به منظور تسریع در وصول قبوض مشترکان گاز خانگی مراحل نهایی پیاده سازی و اجرا را پشت سر می گذارد.
شیخ بهایی با بیان اینکه هم اکنون مراحل نهایی طراحی و اجرای سامانه هوشمند "جیرینگ" در سطح شرکت ملی گاز در حال انجام است، گفت: این سامانه جدید یک کیف و یا کارت پول الکترونیکی است.
مدیر عامل شرکت توزیع گاز ایران با اعلام اینکه با راه اندازی این کیف پول الکترونیکی گاز تمامی مشترکان خانگی در صورت تمایل مبالغ قبوض گاز را می توانند به صورت غیر حضوری پرداخت کنند، بیان کرد: با همکاری بانک‌های عامل، مشترکان خانگی می توانند مبالغی را در این کارت‌های الکترونیکی به منظور پرداخت مبالغ قبوض گاز شارژ کنند.
این عضو هیئت مدیره شرکت ملی گاز با تاکید بر اینکه با صدور کد و شماره اشتراکی مشترکان گاز خانگی می توانند از این خدمات جدید الکترونیکی استفاده کنند، اظهار داشت: هم اکنون اجرای این طرح جدید نهایی نشده است و برخی از مراحل مطالعاتی و هماهنگی برای اجرای این سامانه جدید پرداخت قبوض گاز باقی مانده است.
وی با بیان اینکه پیش بینی می شود از سال آینده امکان راه اندازی کیف پول الکترونیکی گاز در سطح استان‌های مختلف کشور فراهم شود، یادآور شد: به زودی با نهایی شدن مراحل مطالعاتی، سازو کار اجرایی این خدمت جدید الکترونیکی در اختیار مشترکان گاز خانگی قرار می گیرد. در حال حاضر طرح جدید دیگری برای پرداخت وجه قبض‌های گاز در دستور کار شرکت ملی گاز قرار گرفته است به طوری‌که مطابق با این طرح جدید امکان دریافت مبالغ قبوض گاز مشترکان خانگی به طور مستقیم از یارانه نقدی خانوارها فراهم می شود.
تاکنون اجرای این طرح نهایی نشده است و در حد یک پیشنهاد در ستاد هدفمندی یارانه ها مراحل بررسی را پشت سر می گذارد. در صورت نهایی شدن آن، مشترکان گاز خانگی به صورت داوطلبانه می توانند برای برداشت مبالغ قبوض گاز خود از حساب یارانه واریزی به سازمان هدفمندی یارانه ها مراجعه کنند، در این صورت با درخواست داوطلبانه مشترکان مبالغ از یارانه مستقیم آنها کسر خواهد شد.
جواد اوجی معاون وزیر نفت اخیرا با مطلوب ارزیابی کردن وصول مبالغ قبوض گاز از مشترکان خانگی به عنوان خوش حساب ترین مشتریان شرکت ملی گاز یاد کرده و گفته است: ازدر شرایط فعلی وضعیت وصول قبوض گاز مشترکان خانگی 10 درصد نسبت به ماه‌های گذشته افزایش یافته است
./


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/3550.bos