شماره: 3503 تاریخ : 1390/10/13-12:00:00

وزیر صنعت و تجارت:

آثار بحران اقتصادی جهان در اقتصاد ایران نمایان می شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: جهان از جمله ایران درشرایط اقتصادی خاصی قرار دارد و اثار بحران جهانی بتدریج در اقتصاد ما هم نمایان می شود.

به گزارش روز سه شنبه بانک و صنعت،  مهدی غضنفری در هفتمین جشنواره قهرمانان صنعت واقتصاد ایران در سالن همایش های صداو سیما افزود: با بحران جهانی 10 هزار شرکت در ژاپن و  135 بانک در امریکا ورشکست شدند و ارزش بورس های جهان نیز 30 تا 40 درصد کاهش داشتند.
وی با بیان اینکه برای مقابله با تهدیدها راهکار اصلی متوجه کارافرینان است گفت: باید تولید را مبنا قرار دهیم و رقابت بسمت تولیدات دانش محور است و انسان نقش مهمتری می یابد.
غضنفری با بیان اینکه تحریم بانک مرکزی محتمل بود گفت: هرچند اثار تحریم ها درگوشه و کنار درحال نمایان شدن است اما اکنون وقت یافتن راه حل است که جلوی مشکل گرفته شود، طرح شعارهای ضد فضای کسب و کار نمی تواند مفید باشد و کسانی که درپی دامن زدن به این فضا هستند مشکل را بیشتر می کنند.
وی افزود: تحکم زیبنده نیست و تحکم مشکل را بیشتر می کند ، انحصار در هر شکلی بد است چه در دولت یا هرجای دیگر و این ضد فضای کسب و کار است، بخش خصوصی به تعامل بیشتر با دولت نیاز دارد باید تعادلی ایجاد کرد که هر کس نقش خود را ایفا کند .
اقای غضنفری گفت: بسیاری از خصوصی سازی ها جواب داده و برخی هم نداده است و برخی کارگران اعتراض کردند باید صدای قوه مجریه را باید شنید و بگذارید خدمتگذاران شما خدمات درست به شما بدهند.
وی افزود: حمایت های بانکی و ساده سازی قوانین لازمه کار است متاسفانه قوانینی وضع می شود که دستورالعمل ها را و مجوزها را بیشتر می کند و این ضد تولید است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت از کارافرینان و مهارت پیشه گان در حوزه تولید بعنوان دارایی نامشهود یاد کرد و گفت : در عصر دانش و اطلاعات ، فراوانی اطلاعات مشکل ایجاد کرده است در حالیکه اطلاعات نیازمند سازوکاری است که به ان مدیریت دانش می گویند .
وی افزود : ما در وزارتخانه صنعت ، معدن و تجارت امکانات و تسهیلات خاص برای کارافرینان در نظر گرفته ایم و در ایجاد شرکت های دانش بنیان مشارکت و در بازاریابی به انها کمک می کنیم .
وزیر صنعت گفت: ما تاکنون از بیش از 2000 طرح در حوزه صنایع پیشرفته حمایت کرده ایم که دو سوم انها که عمدتا دانش پایه و مبتنی بر خلاقیت بودند تجاری سازی شده اند.
غضنفری افزود: انتظاراتی که از قهرمانان صنعت می رود ابتدا ایجاد ارزش افزوده وجلوگیری از صادرات مواد خام است و در این گروه استعداد یابی و جانشین پروری بسیار مهم است که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی گفت: الگوسازی از این گروه، بسیار می تواند تعیین کننده باشد و کسب سهم مناسب در بازارهای جهانی می تواند ما را در خروج از شرایط موجود کمک کند. غضنفری افزود: برای حمایت از تولید توجه به کارافرینان و صنعت را بهترین راه برای دور زدن تحریم ها و خروج از بحران ها می دانیم.
هیچ نسخه ای در دولت وجود ندارد که صنعت و معدن را بدون مشارکت بخش خصوصی پیش ببرد جایگاه بخش خصوصی در ایجاد پویایی بیشتر و اشتغال برای جوانان و تولید و صادرات بیشتر بسیار مهم می دانیم .
غضنفری گفت: در شرایط حاضر که با افزایش قیمت ارز و تحریم بانک مرکزی مواجه هستیم تنها با کمک شما می توانیم از این وضعی که ایجادشده است خارج شویم .
وی افزود: تولید حتما در کشور پایدار خواهد ماند و دولت حتما از تولید کننده حمایت خواهد کرد.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/3503.bos