شماره: 3483 تاریخ : 1390/10/12-12:00:00

چرا برج میلاد ثبت ملی نشد ؟

تهران -خبر گزاری بانک وصنعت: چرا در حالی‌که طی روزهای اخیر ۱۸۱ اثر در فهرست میراث‌ فرهنگی کشور به ثبت رسید برج میلاد با وجود تهیه پرونده از ثبت ملی جا ماند؟

  

 

۱۸۱ اثر طبیعی، معنوی و تاریخی کشور طی روزهای اخیر در چهارمین نشست شورای سیاستگذاری ثبت ملی رسید. از میان 267 اثر تاریخی دارای پرونده ثبتی، 124 اثر مورد تأیید و ثبت قرار گرفت و ۱۶ مورد «رد» شد. همچنین 73 پرونده اثر تاریخی نیز به صورت مشروط به ثبت رسید و 54 اثر نیز برای ثبت به کمیته تخصصی ارسال شد.
49 اثر معنوی نیز برای ثبت در میراث ملی کشور معرفی شده بود که از این میان 33 اثر مورد تأیید شورای سیاستگذاری ثبت قرار گرفت. ۱۹ اثر طبیعی نیز از بین ۲۴ اثر معرفی‌شده ثبت شد.
اما در این میان اداره کل میراث‌فرهنگی و گردشگری استان تهران، علاوه بر ۱۰ پرونده‌ای که برای ثبت ملی آماده کرده بود و هر ۱۰ مورد به ثبت رسیدند، پرونده «برج میلاد» را نیز آماده کرده بود اما در شورای ثبت رد شد و از جاگیری در فهرست آثار ثبت‌شده میراث‌فرهنگی کشور جا ماند. عده‌ای تکمـــیل‌نبودن «پرونده» و تعدادی هم تکمیل‌نبودن مجموعه برج میلاد را علت این جا ماندن عنوان کرده‌اند.
محمدحســین فراهانی، مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران در این خصوص می‌گوید: پرونده برج میلاد، پرونده‌ای کامل و خوب بوده است اما پروژه ساخت برج میلاد نیمه‌کاره است. وی در ادامه می‌گوید: قرار است در کنار برج میلاد هتلی ساخته شود که این پروژه نیمه کاره است و کارشناسان در شورای ثبت آثار، تشخیص دادند که مجموعه برج میلاد تکمیل شود و سپس به ثبت برسد.
مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران در پاسخ به این‌که آیا برای ثبت این برج باید تا زمان پایان پروژه منتظر ماند؟ می‌گوید: می‌خواهیم این بار پرونده برج میلاد را مجزا از بقیه بخش‌هایش برای ثبت ملی آماده کنیم.
فراهانی در پاسخ به این پرسش که ویژگی‌های برج میلاد برای ثبت ملی در فهرست آثار تاریخی کشور چیست با توجه به اینکه زمانی از ساخت آن نگذشته است؟ تصریح می‌کند: برج میلاد یادمانی است که به علت تلفیق معماری قدیم و جدید حائز اهمیت است و ارزش معماری بالایی دارد به همین دلیل برای ثبت معرفی شده است. وی ادامه می‌دهد: داخل برج میلاد نیز از معماری اسلامی استفاده شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران درباره اینکه این برج به‌عنوان نماد تهران برای ثبت معرفی می‌شود، تأکید می‌کند: نمی‌توان به‌عنوان نماد تهران آن را به ثبت رساند چون نمادهای دیگری هم وجود دارد اما این برج، بلندترین آسمانخراش کشور محسوب می‌شود.
فراهانی ابراز امیدواری می‌کند که پرونده برج میلاد به صورت مجزا از سازه‌های اطرافش برای ثبت ملی مجدداً به شورای سیاستگذاری ثبت ارائه شود. برج میلاد، برج مخابراتی چندمنظوره در شمال غربی تهران با ارتفاع ۴۳۵ متر، بلندترین برج ایران و ششمین برج بلند مخابراتی جهان است. این برج با ۱۳ هزار متر زیربنا از نظر وسعت کاربری سازه رأس برج در میان تمامی برجهای دنیا مقام نخست را دارد.
این سازه به دلیل بلندی بسیار و شکل ظاهری متفاوتش، تقریباً از همه جای تهران نمایان است، از این رو، یکی از نمادهای پایتخت به شمار می‌آید.

 

 

URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/3483.bos