شماره: 3480 تاریخ : 1390/10/11-12:00:00

بهسازی لرزه‌ای پل‌های پایتخت

تهران -خبر گزاری بانک وصنعت : اهمیت و نقش پل‌های شهر تهران به عنوان بخش مهمی از شبکه بزرگراهی پایتخت، به ویژه در زمان وقوع زلزله و بحران صد چندان است، چراکه فرو ریختن هر یک از این پل‌ها می‌تواند موجب

 

 

این در حالیست که دولت تاکنون به تکالیف خود برای تامین بودجه این حوزه عمل نکرده و شهرداری تهران برای عملیاتی کردن پروژه‌های مقاوم‌سازی دچار چالش تامین منابع شده است. برابر مطالعات انجام شده در حوزه فنی عمرانی شهرداری تهران بر 110 پل پایتخت، 72 پل نیازمند بهسازی لرزه‌ای و مقاوم سازی است، اما علی‌رغم اینکه دولت در سال‌های گذشته خود را مکلف به تامین بودجه‌ای برای این منظور کرده بود، استانداری تهران در سال جاری از تخصیص اعتبارات این امر خودداری کرده است.

در همین رابطه، مازیار حسینی ـ معاون فنی عمرانی شهردار تهران با اشاره به اعتباری که دولت از سال 82 هر ساله از محل بودجه عمومی به بهسازی لرزه‌ای و مقاوم‌سازی پل‌های تهران اختصاص می داد، عنوان کرد: امسال، تنها سالی است که میزان تخصیص این اعتبار از سوی استانداری صفر بوده است. آن طور که حسینی می گوید، از آنجا که رویه کارهای عمرانی، رسیدگی به صورت‌های مالی پس از انجام پروژه همچنان ادامه دارد، در صورتی که دولت بودجه لازم را اعطا نکند، اسناد مالی گذشته به عنوان بدهی باقی می‌ماند.

معاون فنی عمرانی شهردار تهران از انجام مکاتباتی با معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری خبر داد که در قالب آن، از دولت درخواست شده از محل دیون، اعتباری به حوزه فنی عمرانی شهرداری اختصاص یابد تا دست کم اسناد مالی مربوط به سنوات گذشته بسته شود. وی خاطرنشان کرد: در این نامه به اهمیت موضوع بهسازی و مقام‌سازی پل‌های پایتخت اشاره و خواستار پیش‌بینی اعتبار پایدار برای این منظور در سال‌های آینده شده‌ایم.

حسینی با اشاره به اینکه بودجه این حوزه در سال گذشته معادل 3.6 میلیارد تومان بوده است، خاطرنشان کرد: امسال 20 میلیارد تومان درخواست کرده بودیم که تاکنون هیچ تخصیصی از سوی استانداری صورت نگرفته است. وی با اشاره به اهمیت بهسازی لرزه‌ای و مقاوم‌سازی پل‌های تهران به عنوان شریان حیاتی شهر به ویژه در هنگام وقوع زلزله و بحران، تاکید کرد: به همین دلیل شهرداری تهران حتی در صورت استمرار بی‌مهری استانداری، برنامه‌های خود در این حوزه را رها نخواهد کرد.

معاون فنی عمرانی شهردار تهران از تشکیل کارگروه تخصصی برای بررسی طرح‌های بهسازی و مقاوم سازی پل‌های تهران خبر داد و گفت: این کارگروه با حضور اساتید و متخصصان دانشگاهی در سازمان مشاور فنی ـ‌ مهندسی شهرداری تهران مستقر شده و کلیه طرح‌های مقاوم‌سازی برای 110 پل تهران را بررسی و در صورت تایید آماده عملیات اجرایی می کنند.

به اعتقاد حسینی، ابزار لازم و ادبیات فنی بهسازی لرزه‌ای و مقاوم‌سازی پل‌ها در سال‌های اخیر در کشور تولید شده و به همین دلیل، شتاب این حوزه چندان زیاد نیست. وی درعین حال، فراهم کردن منابع برای ادامه حرکت قطار مقاوم سازی پل‌های شهر تهران یک ضرورت دانست و تصریح کرد: تهران به عنوان پایتخت کشور نیازمند یک شبکه بزرگراهی ایمن و مطمئن برای شرایط عادی و بحران است.

معاون فنی عمرانی شهردار تهران در خصوص برنامه‌های این حوزه برای مقاوم‌سازی پل‌ها که هم‌اکنون در جریان است، گفت: کارگروه تخصصی موظف است که تا پایان سال کلیه طرح‌های بهسازی و مقاوم سازی پل‌های پایتخت را بررسی و آماده عملیات اجرایی کند. وی وعده داد که حتی اگر استانداری سال آینده نیز، همچون امسال از تخصیص اعتبار ویژه این امر خودداری کند، با حمایت شهردار و شورای شهر تهران فاز اجرایی مقاوم سازی پل‌ها از سال آینده و با اعتبارات شهرداری آغاز شود و به این ترتیب، شهرداری تهران در کشیدن این بار گران به دوش خود، پیش‌ گام باشد.

وی افزود: به نظر می‌رسد وقت آن رسیده که به جای تاسف برای روزهایی که گذشته و کارهایی که انجام نشده و نیز صرف نظر از اینکه دولت اعتبارات لازم برای این امر را تخصیص می‌دهد یا نه، با برنامه‌ریزی مدون نسبت به انجام اقدامات ضروری نظیر مقاوم‌سازی پل‌ها برای برخورداری از یک شبکه بزرگراهی مطمئن همت شود.

     

URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/3480.bos