شماره: 3473 تاریخ : 1390/10/11-12:00:00

رزمایش ایران در تنگه هرمز و دعوت برای مذاکره با تهران

تهران -خبر گزاری بانک وصنعت : دیپلماسی - در روزهای اخیر و در پی برگزاری رزمایش ارتش در تنگه هرمز برخی مقامات اروپایی و آمریکایی این رزمایش را تهدیدی برای بسته شده تنگه هرمز تلقی کردند.

به گزارش بانک و صنعت:  رزمایش ولایت نود که نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در سواحل خلیج فارس و تنگه هرمز برگزار می‌کند با واکنش‌های بین المللی و منطقه‌ای مختلفی روبرو شده است. این رزمایش از سه دی شروع شد و طبق اطلاع‌رسانی ارتش تا 13 دی ادامه خواهد داشت. در این فرصت ده روزه اخباری منتشر شد که حاکی از تحرکات غرب در افزایش فشار‌ها و تحریم‌ها بود. ماریو مونتی، نخست وزیر ایتالیا، در یک نشست مطبوعاتی فاش کرد که کشورهای ذینفع در تحریم ایران، سه دور از مذاکرات در ایتالیا برگزار کرده‌اند که آخرین آنها هفته گذشته بود. درست به فاصله کمتر از 48 ساعت خبر آمد که باراک اوباما رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا تحریم بانک مرکزی ایران را امضا کرده‌است.

در این میان اظهارات ویکتوریا نولاند سخنگوی وزارت خارجه آمریکا حلقه ارتباطی افزایش فشار‌ها و رزمایش ولایت نود بود. ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه در پاسخ به پرسش رسانه ها در باره تهدید ‏بستن تنگه هرمز از جانب ایران گفت: " این روزها ما شاهد نوعی رفتار غیر منطقی از جانب ایران بوده ایم." ‏‏سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به اثرات تحریمهای موجود علیه ایران از جانب کشور های غربی ‏گفت: " می‌توان تصور کرد که اثرات تحریمهای بین المللی آغاز شده و افزایش فشارها بویژه در عرصه ‏نفت بگونه ای است که ایران را وادار به ستیزه جویی کرده است."‏
اگرچه مقامات ایرانی همواره اعلام کرده‌اند که مهمانان ناخوانده حاضر در خلیج فارس عامل نا امنی هستند و ایران همواره به دنبال تامین امنیت منطقه توسط کشورهای منطقه است غربی‌ها در راستای سیاست ایران هراسی ایران را عامل نا امنی منطقه معرفی می‌کنند. ایران نیز همواره در نشان دادن قدرت نظامی‌خود به عنوان عاملی بازدارنده تاکید کرده است.
بحث بستن تنگه هرمز توسط ایران موضوعی بود که خبرنگاران پس از همایش تجلیل از پیشکسوتان سپاه از سردار حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه پرسیدند.
سلامی هم در پاسخ گفت که تنگه هرمز بخشی از جغرافیای کشور ماست و در هر شرایطی به اقتضای همان شرایط اقدامات لازم را در مورد آن انجام خواهیم داد. ما برای اعمال استراتژی‌های دفاعی خود در چارچوب دکترین دفاعی کشور هر اقدامی را که نیاز باشد انجام می‌دهیم.
سلامی همچنین گفت که اگر منافع ما از سوی دشمن به خطر بیفتد، در راستای دفاع از این منافع حیاتی هر تهدیدی را با یک تهدید مضاعف پاسخ خواهیم داد و این موضوع محدودیت زمانی و جغرافیایی نمی‌شناسد.
صحبت‌های سلامی نشان از جدیت ایران در پیگیری منافع ملی خود دارد. منافعی که به نظر می‌رسد در حوزه دیپلماتیک نیز در حال پیگیری است. امروز و دیروز خبرهایی منتشر شد مبنی بر اینکه شورای عالی امنیت ملی ایران و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حال بررسی از سر گیری مذاکرات ایران و 1+5 هستند. به نظر می‌رسد باید انتظار داشت در چند روز آینده تاریخ جدیدی برای مذاکرات ایران و غرب مشخص شود در غیر این صورت نمی توان پیش بینی‌کرد که آینده منطقه با بسته شدن تنگه هرمز چه صورتی پیدا خواهد کرد.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/3473.bos