شماره: 3452 تاریخ : 1390/10/10-12:00:00

ایجاد سازمان بیمه سلامت ایرانیان، به زودی

معاون برنامه‌ریزی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور گفت: آئین‌نامه تشکیل سازمان بیمه سلامت ایرانیان تدوین شده و به زودی این سازمان از تجمیع تمامی سازمانهای بی

 به گزارش روز شنبه بانک و صنعت ،داوود منظور، با بیان اینکه ۸ مورد از آئین‌نامه‌های اجرایی قانون برنامه پنجم توسعه تصویب و توسط دولت ابلاغ شده است، به فارس گفت: یکی از این موارد آئین‌نامه و اساسنامه تشکیل سازمان بیمه سلامت ایرانیان است که براساس بند ب ماده 38 قانون برنامه بزودی تشکیل می‌شود.
وی تاکید کرد: تشکیل این سازمان کار بسیار مهمی در کشور بود که به عنوان سازمان مرجع برای امور بیمه پایه درمان در کشور ایجاد می‌شود و از تجمیع سازمانهای بیمه درمان تشکیل می‌شود.
معاون برنامه‌ریزی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با بیان اهمیت تشکیل سازمان بیمه سلامت ایرانیان گفت: 6 جلسه کارگروه تدوین آئین‌نامه‌های دولت به این موضوع اختصاص یافت که اساسنامه آن در کارگروه ویژه با مشارکت وزارت رفاه، کار و تامین اجتماعی، وزارت بهداشت و درمان و سازمان تامین اجتماعی در دولت تدوین و نهایی شده و در حال ابلاغ است و به زودی سازمان بیمه سلامت ایران به عنوان یک سازمان جدید و از تجمیع همه بیمه‌های درمانی تشکیل می‌شود.
منظور تاکید کرد:‌ براساس اساسنامه سازمان بیمه سلامت ایرانیان که طبق بند ب ماده 38 قانون برنامه پنجم تشکیل می‌شود، بیمه پایه سلامت، بیمه تکمیلی، نظام ارجاع و پزشک خانواده پیش‌بینی شده و در ماده ۲ این اساسنامه تعریف شده است که سازمان بیمه سلامت از ادغام بخش‌های بیمه درمانی کلیه صندوق‌های ماده 5 قانون خدمات کشوری و ماده 5 قانون محاسبات عمومی کشور در سازمان بیمه خدمات درمانی ادغام و سپس تبدیل به سازمان بیمه سلامت ایران می‌شود.
وی گفت: دارایی‌ها و تعهدات و اموال منقول و غیرمنقول و منابع انسانی و اعتبارات و امکانات و ساختمان همه بخش‌های بیمه درمان به سازمان بیمه سلامت ایران منتقل می‌شود و برای این سازمان 16 وظیفه اصلی پیش‌بینی شده که یکی از آنها عقد قرارداد بیمه پایه سلامت و دریافت حق بیمه از مشمولان است.
وی همچنین اضافه کرد: خرید خدمات راهبری سلامت از همه کسانی که خدمات درمانی ارائه می‌کنند، بیمارستانهای دولتی، غیردولتی و تامین اجتماعی با رعایت پزشک خانواده و نظام ارجاع نهادینه می‌شوند. همچنین طبق اساسنامه سازمان بیمه ایران ساماندهی ارائه خدمات بیمه به صورت یکپارچه و براساس فناوری اطلاعات و استفاده از سامانه پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان که برای همه 75 میلیون ایرانی تشکیل می‌شود، خدمات بیمه را یکپارچه و در تعامل با این سامانه ارائه می‌کند.
معاون برنامه‌ریزی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور افزود: پرونده الکترونیک سلامت به سازمان بیمه سلامت ایران وصل می‌شود و ارائه خدمات تکمیلی سلامت و تعیین ضوابط و تنظیم اسناد پزشکان، موسسات پزشکی طرف قرارداد و نیز ضوابط انعقاد و فسخ قرارداد با اشخاص حقیقی و حقوقی و بیمه‌شدگان و الزام کارفرمایان به پرداخت حق بیمه پایه سلامت همچنین احراز صلاحیت مراکز تشخیص برای عقد قرارداد برعهده این سازمان گذاشته شده است.
منظور گفت: سازمان بیمه سلامت ایران دارای مجمع عمومی، هیئت مدیره و مدیرعامل و بازرسی قانونی خواهد بود که وزرای بهداشت، امور اقتصادی و دارایی، کار، تعاون و رفاه اجتماعی، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی، معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور و دو نماینده از تشکل‌های خدمت‌گیرنده به پیشنهاد وزیر تعاون و رفاه در مجمع عمومی سازمان حضور خواهند داشت.
وی با اشاره به ماده 38 قانون برنامه پنجم گفت: این سازمان جدید چون براساس قانون بوده با قانون منع دولت مبنی بر تشکیل سازمانهای جدید منافاتی ندارد و از طرفی به دولت اجازه داده شده از تجمیع بخش‌های بیمه درمانی کشور کلیه صندوق‌ها را در سازمان بیمه خدمات درمانی ادغام و سازمان جدید بیمه سلامت ایران را تشکیل دهد.
منظور اضافه کرد: اساسنامه این سازمان به هیئت وزیران فرستاده می‌شود و یکپارچگی بین خدمات بیمه درمانی در کشور ایجاد می‌شود و برای همه شهروندان جمهوری اسلامی خدمات پایه سلامت براساس یک مجموعه ضوابط ارائه می‌شود که گام مهمی در جهت عدالت اجتماعی و برخورداری از خدمات پایه سلامت به حساب می‌آید.
وی تاکید کرد: این سازمان جدید پوشش بیمه پایه سلامت را به 75 میلیون ایرانی گسترش می‌دهد و همه شهروندان از خدمات پایه سلامت به صورت یکسان برخوردار می‌شوند.
معاون برنامه‌ریزی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور یادآور شد: اگر یک نفر مریض شد، حداقل‌های خدمات درمان توسط بیمه پایه سلامت انجام می‌شود و این کار بسیار مهمی است که از وزارت بهداشت و رفاه و تامین اجتماعی که در تدوین اساسنامه مشارکت جدی داشتند تشکر می‌کنم.
منظور افزود: یکی از کارهای انجام شده در رابطه با برنامه پنجم که در دولت نهایی شده و در مرحله ارسال لایحه به مجلس است، لایحه شورای عالی بیمه سلامت کشور است.
وی تاکید کرد:‌براساس تبصره ۳ بند ب ماده 38 قانون برنامه پنجم تکلیف شده لایحه ترکیب اعضای شورای عالی بیمه سلامت از سوی دولت به مجلس تقدیم شود که با هم‌فکری دستگاه‌های مربوط در دولت تصویب و در کارگروه ویژه نیز به تصویب رسیده و ظرف سه، چهار روز آینده لایحه آن به مجلس تقدیم می‌شود.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/3452.bos