شماره: 3407 تاریخ : 1390/10/06-12:00:00

مدیر عامل بانک انصار،

مردم پولهای خود را برای خرید سکه و ارز از بانکها خارج می کنند

حضور مردم در بازار سکه و ارز در پی کاهش نرخ سود بانکی، تجدید نظر در سیاست گذاری های پولی و ارزی، حضور فعال بازار غیر متشکل پولی مهم ترین محورهای گفتگوی موج با مدیرعامل بانک انصار است.

مدیرعامل بانک انصار به خروج نقدینگی از بانک ها اشاره کرد و گفت: هم اکنون سرمایه گذاران خرد پول های خود را از بانک ها خارج و مبادرت به خرید سکه و ارز می کنند.

به گزارش بانک و صنعت، آیت ابراهیمی مدیر عامل بانک انصار در خصوص وضعیت کنونی بازار سکه و ارز کشور و سیاست های بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ضمن بیان اینکه، تنها با عرضه سکه نمی توان کنترل قیمت را بدست گرفت، اظهار داشت: مقامات پولی کشور با عرضه سکه ارزان تر از قیمت بازار آزاد قصد کنترل بازار را دارند اما در حقیقت وضعیت فعلی بازار معلول مسائل دیگری است.

پیامدهای نرخ سود پایین بانکی
وی افزود: یکی از مشکلاتی که وجود دارد، آن است که مردم احساس می کنند که سود مناسبی از طرف بانکها به سپرده های آنها پرداخت نمی شود، بنابراین ترجیح می دهند که برای حفظ ارزش دارایی های خود وارد بازارهای دیگر شوند که متاسفانه با ورود به بازارهای دیگر تعادل ایجاد نمی شود.
مدیرعامل بانک انصار به خروج نقدینگی از بانکها اشاره کرد و گفت: هم اکنون سرمایه گذاران خرد پول های خود را از بانک ها خارج و مبادرت به خرید سکه و ارز می کنند، حتی بازار بورس نیز تحت تاثیر این امر قرار گرفته، البته نبود تعادل در بازار ارز به عوامل دیگری به مسائل بین المللی نیز بستگی دارد.

جذابیت بالای بازار سکه و ارز
ابراهیمی ضمن بیان اینکه، رشد حبابی قیمت سکه را می توان با عرضه سکه ارزان قیمت فرو نشاند،گفت: جذابیت بازدهی و قدرت نقد شوندگی بازار سکه و ارز بستر سرمایه گذاری مناسب تری در مقایسه با بازار پول ایجاد کرده است.
وی در مورد هدایت این نقدینگی از بازار سکه و ارز به سوی بازار پول، گفت: مدیران حوزه بازار پول از ابتدای سال جاری نسبت به نرخ بندی سود سپرده ها و تناسب نداشتن آن با شرایط اقتصادی کشور گله مند بودند و این بی تعادلی ها نیز از قبل قابل پیش بینی بود.

تجدید نظر در سیاستهای پولی و ارزی
این مقام بانکی، به انتقادات نظام بانکی کشور به تعیین نرخ سود بانکی امسال اشاره کرد و گفت: حتی اگر بازار سکه و ارز نیز متعادل شود، این نقدینگی بازار دیگری همچون مسکن را مورد هدف قرار داده و ملتهب خواهد کرد.
وی تصریح کرد: یکی از بهترین اقدامات برای ساماندهی وضعیت بازار سکه و ارز کشور جلوگیری از سفته بازی، منطقی کردن نرخ سود سپرده ها و تجدید نظر در سیاست های ارزی است.
مدیر عامل بانک انصار اظهار داشت: اگر نرخ سود سپرده ها به نحوی باشد که مردم احساس کنند که در شرایط تورمی فعلی، ارزش دارایی های آنها حفظ می شود، تا اندازه زیادی التهاب و نبود تعادل بازار در سایر ابزارهای سرمایه گذاری کنترل خواهد شد.

بازگشت به نرخ سود بانکی سال قبل
وی با بیان اینکه، نرخ سود سپرده ها تابعی از نرخ تورم است، پیشنهاد کرد که حداقل نرخ سود بانکی سال گذشته اعمال شود.
وی در عین حال بر کنترل نرخ تورم و جلوگیری از هر اقدامی که به افزایش نرخ تورم منجر می شود، تاکید کرد و گفت: نرخ سود بانکی باید متناسب با نرخ تورم تعیین شود و بهترین مبنای آن می تواند سپرده های یک ساله باشد.
وی همچنین حمایت همه جانبه دست اندرکاران اقتصادی از سیاست های بانک مرکزی و دولت را در جهت بهبود وضعیت اقتصادی کشور در شرایط اجرای هدفمندی یارانه ها را ضروری دانست.

سپرده گذاری در بانک و کاهش 5/7 درصد ارزش دارایی ها
مدیر عامل بانک انصار در گفت و گو با موج با اشاره به نرخ 5/12 درصد سپرده های یک ساله بانکی و نرخ 20 درصدی تورم براساس اعلام بانک مرکزی، گفت: مفهوم ساده این دو شاخص این است که با سپرده گذاری در بانک ظرف یک سال، 5/7 درصد از ارزش دارایی های سپرده گذاران کاهش پیدا می کند.
وی در ادامه، نرخ رشد پایین سپرده گذاری و میل سپرده ها به سمت کوتاه مدت را در سیستم بانکی کشور مورد اشاره قرار داد و افزود: یکی از مشکلاتی که در این ارتباط وجود دارد و جذب جذب سپرده ها را تحت تاثیر قرار می دهد، حضور فعال بازار غیر متشکل پولی است.
مدیر عامل بانک انصار درباره ساماندهی موسسات بدون مجوز و صندوق های قرض الحسنه توسط بانک مرکزی، گفت: اقدامات بانک مرکزی تا اندازه ای توانست این موسسات را منسجم کند و جلوی توسعه تشکل های جدید را گرفت اما این ساماندهی هنوز به طور کامل صورت نگرفته است.

 


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/3407.bos