شماره: 3391 تاریخ : 1390/10/05-12:00:00

سکه در بورس کالا عرضه نشد

در حالی بانک مرکزی و بورس کالا توافق کردند فروش نقدی و آتی سکه در بورس کالا نیز انجام شود که پس از گذشت حدود 10 روز از این توافق و شروع پیش فروش سکه در همه بانک‌های ملی ا

 

به گزارش روز دوشنبه بانک و صنعت ،این روزها یکی از مهم‌ترین مسایل اقتصادی روز که ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده و با آن درگیر هستند خرید و فروش سکه است.

پس از التهاباتی که سوداگری طلا در بازار سکه ایجاد کرده بود، بانک مرکزی برای جمع‌آوری صف‌های خرید و شب زنده‌داری پشت درهای شعب بانک ملی خبری مبنی بر پیش فروش سکه بدون محدودیت را اعلام کرد.
یکی از بازار‌های خرید و فروش سکه برای آینده معاملات آتی بورس کالا است که سه سال است معاملات آن شروع شده و طی یک سال و نیم اخیر نیز بسیار مورد استقبال قرار گرفته است، ، اما زمانی که رییس کل بانک مرکزی خبر پیش فروش سکه را اعلام کرد برای فعالان معاملات آتی بورس کالا این سوال پیش آمد که آیا این پیش فروش قرار است در بورس انجام شود یا جای دیگر؟
این ابهامات پس از چند ساعت با انتشار این خبر که فروش نقدی سکه در شعب بانک ملی بدون و به قیمت 546 هزار تومان می‌کنند و از 29 آذر ماه این اقدام را در همه شعب بانک ملی سراسر کشور عملی کرد.
این اخبار در حالی منتشر شد که بانک مرکزی قیمت‌های معاملات آتی را غیر اقتصادی و بدون توجیه دانست و در این بین بود که صدای بسیاری از مسوولان و کارشناسان درآمد، ولی پس از مذاکرات بورس کالا و بانک مرکزی توافق شد سکه هم به صورت نقدی و هم آتی در بورس کالا عرضه شود.
اما نزدیک 10 روز از این توافق و 7 روز از پیش‌فروش سکه در بانک ملی سراسر کشور می‌گذرد ولی هنوز خبری از فروش نقدی و آتی سکه در بورس کالا توسط بانک مرکزی نیست.
وقتی در خصوص زمان شروع این کار و جزییات آن از مسوولان بورس کالا جویا می‌شویم آنها اعلام می‌کنند خبر جدیدی پس از این توافق ندارند.
البته طی یک سال گذشته صحبت از عرضه نقدی سکه در بورس کالا توسط بانک مرکزی شد، برخلاف توافقات و نامه‌هایی که بانک مرکزی به بورس کالا مبنی بر موافقت خود با این اقدام وجود داشت، پس از پیگیری‌های فراوان آنها دلایلی ذکر کرده و مخالفت خود را با عرضه نقدی بورس کالا اعلام کردند.
در عین حال این خلف وعده ماجراهای جدیدی را در بورس کالا رقم زده که خرید سکه پیش فروش بانک ملی و فروش در معاملات آتی بورس از آن جمله است.
در حال حاضر که این توافق مجدد بین بانک مرکزی و بورس کالا انجام شده، مشخص نیست چه چیز باعث موافقت بانک مرکزی شده است، اما هنوز با توجه به این توافق هیچ اقدامی برای تحقق و فروش نقدی و آتی سکه توسط بانک مرکزی در بورس کالا انجام نشده است و شاید این مساله نیز تنها وعده‌ای باشد همانند برخی وعده‌ها در مرحله حرف باقی می‌مانند و عملی نمی‌شود.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/3391.bos