شماره: 3350 تاریخ : 1390/10/01-12:00:00

قیمت برق افزایش می یابد

تهران -خبر گزاری بانک وصنعت : درحالی که طبق قانون مصوب مجلس، دولت موظف است قیمت حامل‌های انرژی را ظرف پنج‌سال به قیمت تمام شده برساند، براساس برنامه‌ریزی‌های وزارت نیرو و ستاد هدفمندی یارانه‌ها قیمت ب

 براین اساس وزارت نیرو پیش‌بینی‌کرده است که اصلاح قیمت‌های برق براساس قانون هدفمندی یارانه‌ها را در دو مرحله دیگر در بخش برق اجرا کند تا به قیمت تمام شده برسد. معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با تایید این موضوع گفت: در حال حاضر قیمت تمام شده هر کیلو وات ساعت برق برای ما به طور میانگین 135 تومان است، در صورتی که درآمد برقی که به مردم می‌فروشیم را حدود 43 تومان پیش بینی کرده‌ایم که به دلیل این‌که مصرف کمتر از چیزی که پیش بینی کردیم اتفاق افتاده است، قیمت به 40 تومان رسیده است.

محمد بهزاد افزود: درآمد برق از برخی مشترکان نیز حتی به زیر 40 تومان رسیده است، اما این گام اول افزایش قیمت‌ها بوده و پیش‌بینی ما این است که در مرحله‌های بعدی اجرای قانون هدفمندی دو مرحله دیگر باید در برق اجرا شود. وی همچنین تصریح کرد: این درحالی است که ما هنوز مجوز افزایش 20 درصدی قیمت برق در سال جاری را که طبق قانون مجاز به افزایش آن بودیم را استفاده نکرده‌ایم.

وی در پاسخ به این سئوال که آن‌چه در ابتدای سال جاری به عنوان تعرفه‌های جدید برق اعلام شد، افزایش قیمت محسوب نمی‌شود؟ گفت: تعرفه‌هایی که برای سال گذشته تعیین کرده بودیم سه ماهه بود و چیزی که امسال انجام شد، به‌طور متوسط همان عدد سه ماه قبل است؛ یعنی در دوره سه ماهه پارسال قیمت میانگین برق 43 تومان بود و در این هفت ماه هم همان 43 تومان باقی مانده است.

معاون وزیر نیرو در ادامه گفت: پیش بینی ما این است که نهایتا می‌توانیم تا 30 درصد کاهش مصرف برق در کشور را به‌دنبال اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها داشته باشیم و منتظر هستیم که در هر کدام از دو مرحله آینده افزایش قیمت برق نیز 10 درصد کاهش مصرف داشته باشیم، اما در نهایت امیدواریم که حداقل 25 درصد از مصرف انرژی برق کاسته شود.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی پیشتر با ارزیابی دستاوردهای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در کشورگفته بود که اجرای این قانون بیش از 10 هزار میلیارد تومان به اقتصاد ملی کشور کمک کرده است. او در آستانه نخستین سالگرد اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها با اشاره دستاوردهای این قانون، گفته بود که سال گذشته حدود 6.7 میلیارد کیلووات ساعت صادرات برق داشته‌ایم که پیش‌بینی ما برای امسال 9 میلیارد کیلووات ساعت است، بنابراین اختلاف صادرات امسال با سال گذشته نشان می‌دهد که افزایش حجم صادرات ناشی از هدفمندی یارانه‌ها حدود 300 میلیون دلار به اقتصاد ما کمک می‌کند.

پیش‌بینی وزارت نیرو این است که امسال حدود یک میلیارد دلار صادرات انرژی برق خواهیم داشت و حدود سه میلیارد دلار نیز صادرات خدمات فنی و مهندسی برق و فروش تجهیزات ما خواهد بود؛ یعنی حدود 30 درصد به صادرات برق اضافه شده است. از سوی دیگر، کاهش 10 درصد مصرف انرژی در کشور نشان می‌دهدکه در سال 20 میلیارد کیلووات ساعت در مصرف برق داخلی صرفه جویی شده که معادل پنج میلیارد لیتر سوخت است که ارزش تقریبی این پنج میلیارد لیتر سوخت حدود سه میلیارد دلار است.

از سوی دیگر پنج درصد صرفه‌جویی در ساعات اوج مصرف برق باعث می‌شود که سرمایه‌گذاری جدید کمتری برای ایجاد سه هزار مگاوات ظرفیت جدید در بخش تولید و انتقال داشته باشیم و این مساله نیز باعث می‌شود این مقدار ظرفیت تولید برق برای صادرات، تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی،‌ افزایش راندمان تولید برق کشور و کاهش افت مصرف به کار گرفته شود که ارزش آن معادل شش میلیارد دلار است.

به گفته وی، در حال حاضر برای انتقال و توزیع یک کیلو وات برق حدود 1300 تا 1400 یورو هزینه لازم است، بنابراین با کاهش 1.5 درصدی تلفات و افزایش یک درصدی راندمان یک میلیارد دلار به اقتصاد ملی کمک شده است و در مجموع می‌توان گفت 10 میلیارد دلار (معادل بیش از 10 هزار میلیارد تومان) از طریق هدفمندی یارانه‌های بخش برق نیروی برق به اقتصاد ملی کمک شده است که این ناشی از مدیریت خوب مصرف مردم در انرژی بوده است.

 


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/3350.bos