شماره: 3335 تاریخ : 1390/09/30-12:00:00

بانک مرکزی ایران ،زمان و نحوه پرداخت سرمایه سهامداران بانک آریا را اعلام کند

مدیر عامل شرکت فرابورس با تأکید بر اینکه خود بانک مرکزی مجوز فعالیت بانک آریا صادر کرده، زمان تصمیم گیری برای زمان پرداخت سرمایه سهامداران این بانک را مربوط به بانک مرکزی

 

به گزارش روز چهارشنبه بانک و صنعت ،با گذشت بیش از 9 ماه از انجام پذیره نویسی بانک آریا در اسفند ماه سال 89 درشعب بانک ملت و شرکت فرابورس ایران به دلیل ارتباط با پرونده بزرگ فساد مالی در کشور، فعالیت های این بانک با وجود ثبت پذیره نویسی به جالت تعلیق درآمد و مجوز آن از سوی بانک مرکزی لغو شد.

در جریان لغو مجوز این بانک مبالغ پذیره نویسی شده و سرمایه اولیه این بانک که در مجموع 200 میلیارد تومان است، در حسابی نزد بانک مرکزی بلوکه شده، اما تا کنون وضعیت سهامداران این بانک مشخص نشده است.

نکته قابل توجه در ارایه مجوز پذیره نویسی عمومی آن است که قانون گذار در هنگام تأسیس شرکت ها معادل 50 درصد کل سرمایه (در اینجا مبلغ 100 میلیارد تومان) را از موسسان اخذ و در حسابی نزد بانک مرکزی بلوکه می کند و سپس مجوز پذیره نویسی عمومی صادر می شود.

این اقدام به این منظور صورت می گیرد که در صورت بروز هر گونه مشکلی در هنگام آغاز فعالیت شرکت به سرمایه سرمایه گذاران خدشه ای وارد نگردد.

با توجه به اینکه سهامداران خرد همانند مسئولان این بانک در جریان فساد مالی اخیر ارتباطی نداشتند، چرا باید سرمایه 100 میلیارد تومانی سهامداران بانک آریا همچنان بلوکه بماند و آیا بهتر نیست پول این سهامداران هر چه زودتر به آنان پرداخت شود تا از خواب سرمایه آنها بیش از این جلوگیری شود؟

در همین رابطه موضوع را از کانال شرکت فرابورس ایران که پذیره نویسی بخشی از سهام این بانک را بر عهده داشته، پیگیری کردیم.

مصطفی امید قائمی، مدیر عامل شرکت فرابورس در رابطه با اقدامات صورت گرفته از سوی این نهاد متولی بازار سرمایه تصریح کرد: با توجه به اینکه اقدامات مربوط به ثبت بانک آریا انجام شده و مجوز فعالیت آن را بانک مرکزی صادر کرده بود، این نهاد مسئول باید در رابطه با این موضوع تصمیم گیری کند و اعلام نماید که مبالغ حاصل از پذیره نویسی عمومی به چه طریقی به سهامداران این بانک پرداخت شود.

وی با اشاره به اینکه کمتر از یک درصد عملیات پذیره نویسی توسط شرکت فرابورس انجام شده، تصریح کرد: طبق آمار و اطلاعات موجود، بیشترین حجم پذیره نویسی از سوی افراد وابسته به گروه امیر منصور آریا انجام شده و بخش اندکی از آن به سهامداران خرد تعلق دارد. البته تمام پول حاصل از پذیره نویسی در حسابی نزد بانک مرکزی موجود است.

مدیر عامل شرکت فرابورس با تأکید بر اینکه خود بانک مرکزی مجوز فعالیت بانک آریا صادر کرده، زمان تصمیم گیری برای زمان پرداخت سرمایه سهامداران این بانک را مربوط به بانک مرکزی دانست.

امید قائمی در خاتمه سخنان خود گفت: در حال حاضر برای حمایت از سهامداران این بانک، این قضیه از طرف سازمان بورس اوراق بهادار و نیز شرکت فرابورس ایران پیگیری می شود، اما نحوه و زمان پرداخت ها منوط به ابلاغ دستور بانک مرکزی و مراحل قضایی است و سهامداران این بانک باید تا آن زمان منتظر بمانند. اما مطمئن باشند که موضوع برای حصول نتیجه قابل قبول همچنان از سوی مسئولان بازار سرمایه دنبال می شود.

 


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/3335.bos