شماره: 3330 تاریخ : 1390/09/30-12:00:00

بازار منفی؛ دلار مثبت

بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد معاملاتی ضعیف بود که همچنان در چنبره بی‌انگیزگی معامله‌گران از حرکت نمادهای عمده و جهش بازارهای موازی بود.

 

به گزارش روز چهارشنبه بانک و صنعت ،در بازار دیروز، معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که به‌رغم نزدیکی سال نو میلادی، جو تحولات سیاسی همچنان پررنگ است.

در این شرایط، دلار در یک روز بی سابقه از 14هزار و 300ریال تا 15هزار ریال رشد کرد؛ افزایشی که تاثیراتی گسترده بر اقتصاد کشور دارد. با افزایش بهای دلار، بهای محصولات بسیاری از شرکت‌های بورسی نیز افزایش خواهد یافت.
شرکت‌های پتروشیمی، فلزی و بانکی به دلیل درآمد و موجودی ارزی می‌توانند سود قابل ملاحظه‌ای را از این محل شناسایی کنند. نمونه این شرایط را در شرکت‌های فولادی یا پتروشیمی می‌توان مشاهده کرد، چرا که شرکت‌های تولیدی به عنوان نمونه با نرخ فروش براساس ارز 12هزار ریال تا 15هزار ریال 25درصد افزایش درآمد فروش را تجربه می‌کنند.

در همین حال شرکت‌های خودرویی، تجهیزاتی و شرکت‌های دارای طرح‌های اجرایی یا بدهی ارزی، با فشار قابل ملاحظه‌ای مواجه می‌شوند.

در بازار دیروز معامله‌گران در بازار جهانی شاهد شرایط متعادلی بودند که بیش از هر چیز تداوم آن ناشی از تحولات بازار جهانی ارز و نرخ مبادله دلار و یورو و همچنین داده‌های ضعیف بخش ساختمان چین بوده است.

در بازار دیروز در گروه تصفیه نفت، معامله‌گران شاهد بازگشایی نماد نفت پارس بودند که با رشد قیمت و معاملات پر حجمی همراه شد. در این گروه، پالایشگاه اصفهان دیروز با توقف ناگهانی واحدهای تصفیه مواجه شد که اختلال در فعالیت کل پالایشگاه را رقم زد.

در گروه ساختمانی، بین‌المللی ساختمان با تقسیم 52تومانی سود، مجمع خود را برگزار کرد.در گروه واسطه‌گری مالی، سهام تازه وارد سرمایه‌گذاری نوین دیروز با صف فروش همراه شد.

در گروه معدنی، وضعیت مبهم شرکت گهر‌زمین، ریسک سرمایه‌گذاری گروه معدنی را افزایش داده است. تولیدات گهر زمین در آینده نقش مهمی در تامین نیازهای گل گهر خواهد داشت.

در مجموع بازار دیروز بازاری ضعیف و بی‌انگیزه بود که در آن شاخص 7/49واحد افت کرد و به 24هزار و 588واحد رسید.

ارزش مبادلات بازار سهام نیز دیروز به 6/48میلیارد تومان رسید که 1/9درصد آن را معامله 7/12میلیون سهم نفت پارس تشکیل داد. از 254نمادی که در بازار عرضه شدند، 136نماد با کاهش قیمت و 115نماد با افزایش ارزش مبادله شدند.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/3330.bos