شماره: 332 تاریخ : 1390/03/23-12:00:00

صندوق های سرمایه گذاری مشترک: حرفه ای یا غیر حرفه ای!!

،صندوق های سرمایه گذاری ابزار مالی جدیدی هستند که از سه سال قبل فعالیت خود را در بازار سرمایه آغاز کرده اند. این صندوق ها شرایطی را فراهم کرده اند تا افراد به طور غیر مست

 

آن چه مسلم و بیانگر آمارها است ، نشان می دهد بازار سرمایه در مقایسه با سایر بازارها از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است گرچه بازار سرمایه در هفته های اخیر حرکت رو به جلویی را نداشته است اما به اعتقاد کارشناسان ؛ بازار سرمایه در شرایط مطلوب می تواند بازدهی خوبی را نصیب سرمایه گذاران کند  .

اما در مقابل تمامی این اظهارنظرها، بسیاری از افراد به دلیل نوسانات حاصل از بازار سهام و تجربیات تلخ گذشته، اشتیاقی برای حضور در این بازار ندارند و ترجیح می‌دهند پس اندازهای خود را در سپرده های بانکی و یا اوراق مشارکت سرمایه گذاری کنند. این خواسته نیز پس از کاهش نرخ سپرده های بانکی توسط بانک مرکزی، البته پیشنهاد خوبی به نظر نمی رسد  .

با راه اندازی ابزارهای جدید در بازار سرمایه، شرایط نسبت به سال های گذشته تغییر کرده به طوری که تنوع سرمایه گذاری در بورس افزایش یافته است  .

راه اندازی بیش از 50 صندوق سرمایه گذاری، حضور بیش از 30 هزار سرمایه گذار و عبور ارزش این صندوق ها از مرز یک میلیارد دلار، نمایان گر این مطلب است که اعتماد مردم به صندق های سرمایه گذاری در حال افزایش است  .

با وجودی که کارشناسان و فعالان تالار شیشه‌ای مزایای فراوانی را برای این نهاد مالی برمی‌شمارند اما در میان تمام این موارد، بررسی عملکرد صندوق های سرمایه گذاری مشترک در شرایط منفی بازار ،کارنامه خوبی را نشان نمی دهد چرا که صندوق ها در شرایط مذکور بر فشار فروش افزودند و بر جو منفی بازار دامن زدند .

انتظاری که از صندوق های سرمایه گذاری مشترک می رود بهره جویی از مدیریت حرفه ای در شرایط منفی بازار است . با وجودی که این صندوق ها توسط گروهی از تحلیل‌‌گران و افراد حرفه‌ای مدیریت می‌شوند اما به نظر می رسد که این مدیریت چندان هم حرفه ای نباشد. تجربه نشان داد که صندوق ها در شرایط منفی بازار برای به فروش رساندن سهام هر اقدامی می کنند.

نظزسنجی نمابورس

نما بورس نظر سنجی در خصوص اینکه « صندوق ها در شرایط هیجانی آیا متعادل عمل می کنند؟!» از ابتدای سال جاری تا کنون انجام داد و به نتایج جالبی دست یافت؛ این نظر سنجی در میان خوانندگان نما بورس که اکثرا از فعالان بازار سرمایه هستند صورت گرفت و آمار استخراج شده نشان داد حدود 46 درصد خوانندگان با عملکرد متعادل صندوق ها در شرایط هیجانی بازار مخالف هستند و حدود 25 درصد نیز با عملکرد متعادل صندوق ها در شرایط هیجانی موافقند. گرچه حدود 22 درصد از آمار یاد شده به پاسخ « برخی اوقات» اختصاص یافت با این وصف می توان چنین نتیجه گرفت که فعالان بازار معتقدند که عملکرد صندوق های سرمایه گذاری مشترک حرفه ای عمل نمی کنند.

گرچه این ابزار جدید بازار سرمایه قرار بود که در جهت پویایی بازار قدم بردارد اما در شرایط منفی نتوانسته این رسالت را به انجام برساند و بیشتر در جهت منافع خود گام برمی دارد.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/332.bos