شماره: 3243 تاریخ : 1390/09/23-12:00:00

وزیر اقتصاد:

سوء استفاده از نام ائمه در قرض الحسنه ها

وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص اظهارات رئیس کل بانک مرکزی درباره قمار خواندن معاملات آتی سکه،اظهار داشت:معاملات آتی سکه مصوبه شورای عالی بورس را دارد و اقدامی قانونی

به گزارش بانک و صنعت، سیدشمس‌الدین حسینی در حاشیه همایش بررسی نقش بانکداری اسلامی در تامین مالی با تاکید بر بانکداری قرض‌الحسنه گفت: آنچه که هم‌اکنون در معاملات آتی سکه صورت می‌گیرد مصوبه شورای بورس و پیوست تایید کمیته فقهی شورای عالی بورس را دارد.
وی در خصوص ادغام منابع قرض‌الحسنه با منابع دولتی نیز اظهار داشت: تلفیق دو نوع منابع بانکی قرض‌الحسنه و منابع دولت در این جهت انجام می‌شود و علت اینکه وزیر کار، تعاون و امور اجتماعی، مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه را با حفظ سمت به عنوان مدیرعامل صندوق مهر رضا انتخاب کرده، همین موضوع است.
سخنگوی اقتصادی دولت از بازگشت طرح کسب و کار با توجه به انتقادات اخیر به کمیسیون ویژه اصل 44 مجلس خبر داد و گفت: اختیارات و مسئولیت‌ها باید در چارچوب قانون اساسی تعبیه شود.
حسینی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اخیراً انتقاداتی نسبت به طرح کسب و کار صورت گرفته است، آیا دلیل عدم برگزاری نشست‌ اخیر شورای گفتگو به این موضوع باز می‌گردد یا خیر، گفت: عدم برگزاری جلسه شورای گفتگو ارتباطی با طرح کسب و کار و انتقادات مربوط به آن ندارد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: اظهار نظر معاون پارلمانی دولت نسبت به این طرح نظر کل دولت است. دغدغه‌‌هایی در دولت نسبت به طرح مذکور وجود دارد و آن این است که برخی از امور حاکمیتی در یک نهاد غیرحاکمیتی تعبیه شده و این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه دولت در ابتدای امر با کل طرح مخالفت کرده بود، تصریح کرد: البته مخالفت با طرح بهبود فضای کسب و کار نیست بلکه اساساً بهبود فضای کسب و کار در چند سال گذشته توسط دولت دنبال شده و به آن اعتقاد دارد.
وی از بازگشت طرح در بخش‌هایی که مورد انتقاد بوده به کمیسیون ویژه اصل 44 مجلس خبر داد و اظهار امیدواری کرد: با بحث‌هایی که در کمیسیون صورت می‌گیرد نگاه‌ها به یکدیگر نزدیک شود.
وی همچنین در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگاری در مورد اصلاح پول ملی گفت: لایحه اصلاح پول ملی در کارگروه طرح تحول دولت آماده شده و در دستور کار دولت است و کمیسیون اقتصادی دولت باید به آن رسیدگی کند.
حسینی در مورد طرح تحول نظام بانکی گفت: براساس طرح تحول بانکی و حکم قانون برنامه پنجم توسعه، بانک مرکزی موظف است که بانک جامع اطلاعات مشتریان را تکمیل کند.
وی بر نظارت دقیق‌تر بر موسسات پولی و اعتباری و بانک‌ها تاکید کرد و گفت: در جلسه امروز شورای پول و اعتبار به این موضوع هم توجه خواهد شد.
وزیر امور اقتصاد و دارایی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد واگذاری دو باشگاه پیروزی و استقلال گفت: ورزش از اموری است که جنبه‌های حاکمیتی آن در اختیار دولت باقی خواهند ماند اما تصدی‌گری‌های آن باید واگذار شود و باشگاه‌ها از جمله پیروزی و استقلال جزو فهرست واگذاری‌ها هستند.
وی با اشاره به مذاکرات انجام شده با وزیر ورزش و امور جوانان گفت: واگذاری‌ها به گونه‌ای صورت خواهد گرفت که ابعاد اجتماعی ورزش و به ویژه با توجه به پرطرفدار بودن دو باشگاه مذکور و مردمی بودن آنها شرایطی فراهم خواهد شد که نقصی در فرآیند واگذاری‌ها ایجاد نشود.
حسینی همچنین در مورد تلفیق منابع بانک قرض الحسنه مهر ایران و صندوق مهر امام رضا(ع) گفت: دولت به این جمع‌بندی رسیده است که منابع خود را با منابع بانک قرض‌الحسنه تلفیق کند و این موضوع شکست محسوب نمی‌شود.
وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: در این تلفیق موجودیت هیچ‌یک از آنها از بین نخواهد رفت بلکه با ساز و کارهای قانونی می خواهیم هم افزایی در منابع آنها ایجاد کن


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/3243.bos