شماره: 312 تاریخ : 1390/03/22-12:00:00

امسال سوخت با استاندارد یورو 5 تولید می شود

معاون رئیس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: به زودی با توسعه پالایشگاه های تهران ، بندرعباس و دیگر پالایشگاه های کشور تولید فراورده های نفتی به استانداردها

 به گزارش روز یکشنبه شبکه تخصصی باتک و صنعت، محمدجواد محمدی زاده امروز در جشن اسقاط یک میلیون خودرو فرسوده از ناوگان حمل و نقل افزود: تولید سوخت تا پایان امسال به استاندارد یورو5 خواهد رسید.

وی ادامه داد: بر اساس توافقات صورت گرفته شده با وزارت صنایع و معادن و خودروسازان ، ساخت خودروهای داخلی با استاندارد یورو 5 نیز تا دو سال آینده آغاز می‌شود.

محمدی زاده با بیان اینکه دولت برنامه های کلانی برای کاهش آلایندگی ها به ویژه در کلان شهرها دارد ، گفت: بر اساس یکی از این برنامه ها همه مراکز و کارخانه های دولتی که به نوعی تولید کننده آلاینده ها هستند ، لحظه ای پایش و زیرساخت های کاهش آلایندگی آنها فراهم شود.

محمدی زاده کاهش ریزگردها و گازهای گلخانه ای و استانداردسازی نیروگاه ها ، صنایع عمده و پالایشگاه های نفت را دیگر طرح های دولت برای کاهش آلودگی هوا برشمرد .

وی همچنین از تدوین 15 برنامه جامع زیست محیطی در کلان شهرها خبر داد و افزود: هم اکنون بسته و طرح جامع کاهش آلایندگی با چهار محور حمایت حمل و نقل عمومی ، استانداردسازی سوخت و تولید خودرو ، مدیریت ترافیک و آموزش و اطلاع رسانی تدوین شده است

وی آلودگی هوا را از جدی‌ترین مشکلات کنونی بشر دانست و گفت: یک چهارم جمعیت دنیا از بالا بودن میزان آلودگی هوا رنج می‌برد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفت: 820 میلیون خودرو در دنیا تردد می‌کند که اگر میزان آلایندگی این خودروها را چهارتن محاسبه کنیم در حدود سه و 3 دهم میلیارد تن گاز کربن تولید می‌شود.

محمدی زاده تهران را از شهرهای آلوده جهان خواند و افزود: اوضاع جغرافیایی تهران ، تعدادخودروها، نبود شبکه مناسب حمل و نقل عمومی ، تمرکز زیاد جمعیت در کانون‌هایی که ظرفیت‌ لازم را ندارند و نیز نبود فضای سبز و اوضاع نامناسب جوی و اقلیمی مجموعه عوامل تشدید آلودگی هواست.

وی گفت: بخشی از آلودگی هوا نیز بر اثر احتراق نامناسب وسایل سرمایشی و گرمایشی ساختمان های مسکونی و تجارتی است که با اصلاح آن بخشی از آلودگی کاهش خواهدیافت.

محمدی زاده به معاینه فنی خودروها و نقش آن در کاهش آلودگی هوا اشاره کرد و افزود: بدون شک مصوبه مجلس مبنی بر پنج ساله شدن معاینه فنی خودروها آلودگی هوا و مصرف بنزین را افزایش و سطح ایمنی خودروها را کاهش می دهد که امیدواریم این مدت به یک سال کاهش یابد.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/312.bos