شماره: 519167 تاریخ : 1399/06/18-05:10:34

یک مقام مسوول:

31 شرکت سهامی زراعی در کشور فعالیت دارند

مدیرعامل شرکت سهامی زراعی فعالیتهای کشاورزی و غیر کشاورزی ایران گفت: اکنون 70 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی خرد مالکی تحت پوشش 31 شرکت سهامی زراعی فعال است که انتظار می رود برای ارتقای بخش کشاورزی باید توسعه یابد.

به گزارش بانک و صنعت، غلامحسین طباطبایی روز سه شنبه در نشست خبری خود درباره تشریح عملکرد این شرکت ها افزود: طبق آمارها 18 میلیون هکتار اراضی کشاورزی خرد مالکی و بزرگ مالکی است و حدود 0.5 درصد آن تحت پوشش شرکت های سهامی زراعی قرار دارد.

وی اضافه کرد: اکنون تعداد 25 شرکت در 12 استان کشور از جمله خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی ، اصفهان ، گلستان، ایلام، فارس، آذربایجان غربی و خوزستان فعالیت دارند و بیشترین تجمع این شرکت ها مربوط به سه استان خراسان است.

این مقام مسوول تصریح کرد: اکنون 14 درصد اراضی کشاورزی ایران بزرگ مالکی دارای حد فنی اقتصادی مطلوب و 86 درصد خرد مالکی است که اراضی تحت پوشش شرکت های سهامی زراعی رقم ناچیزی به حساب می آید.

وی یادآورشد: قدمت شرکت های سهامی زراعی مربوط به به قبل از پیروی انقلاب اسلامی است و در ابتدای انقلاب 500 هزار هکتار از اراضی کشاورزی تحت پوشش 93 شرکت سهامی زراعی بود و به دلیل اساسنامه آن به تدریج این شرکت ها منحل شدند و تعداد پنج شرکت باقی ماند که هنوز به فعالیت خود ادامه می دهند.

طباطبایی اضافه کرد: سال 1384 تشکیل شرکت های سهامی زراعی به تصویب هیات وزیران رسید و اساسنامه این شرکت ها در سال 1390 بروز رسانی شد که اکنون در هر شرکت حداقل 100 نفر کارمند بیمه تامین اجتماعی فعالیت دارند.

وی تصریح کرد: اکنون شرکت های سهامی زراعی علاوه بر اراضی زراعی و باغی، صنعت دام و طیور و صنایع تبدیلی و تکمیلی را در زنجیره فعالیت خود دارند.

مدیرعامل شرکت سهامی زراعی فعالیتهای کشاورزی و غیر کشاورزی برندسازی را از اولویت برنامه های شرکت های سهامی زراعی دانست و افزود: اکنون برند تجاری سزا توسط شرکت سهامی زراعی در قالب هفت هزار خانوار تدوین و ثبت شده است تا محصولات کشاورزان با این برند وارد بازار داخلی و خارجی شود.

طباطبایی گفت: بنابرگزارش های موجود، تولیدات اراضی شرکت های سهامی زراعی در واحد سطح بین دو تا 2.5 برابر اراضی خرده مالکی است که رقم قابل توجهی محسوب می شود و توسعه این شرکت ها می تواند منجر به ارتقای بخش کشاورزی شود.

وی با بیان اینکه ادامه حیات شرکت های سهامی زراعی نیازمند حمایت های دولتی و کشاورزان است، افزود: برای ادامه فعالیت شرکت های سهامی زراعی تدارک نهاده های مورد نیاز براساس کیفیت و قیمت مناسب و بازاریابی نیاز است تا تامین شود.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/31-شرکت-سهامی-زراعی-در-کشور-فعالیت-دارند.bos