شماره: 3093 تاریخ : 1390/09/09-12:00:00

یک روز مثبت برای بورس تهران

بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد رشد شاخص پس از چندین روز افت پیاپی بود.

 

به گزارش روز چهارشنبه بانک و صنعت ،در بازار دیروز شاخص پس از افت یک هزار و 200واحدی طی چند روز، شاهد رشدی محدود بود که در آن شاخص با 111واحد افزایش مجددا به بالای خط 24هزار واحد بازگشت.

شاخص دیروز در حالی به 24هزار و 89واحد رسید که به لحاظ تکنیکی با توجه به اهمیت فوق‌العاده سطح 24 هزار واحد، بازگشت بازار از محدوده کنونی دور از انتظار نبوده است.
از دیدگاه تکنیکی در حال حاضر یک دوره بازگشت محدود در قیمت سهام می‌تواند رخ دهد که تداوم آن وابسته به تغییرات بنیادی است؛ از این نظر باید برای اطمینان در مورد بازگشت شاخص به انتظار تغییرات بنیادی در بازار سهام باقی ماند.
در بازار دیروز در تحولات کلان معامله‌گران شاهد تداوم مباحث در مسایل سیاسی بودند که در این زمینه نگاه‌ها به سوی اتحادیه اروپا و همچنین موارد مربوط به کاهش سطح روابط با انگلستان است. در صورت آنکه تحولات سیاسی به آرامشی نسبی ختم شود می‌توان به آینده بازار سهام امیدوار‌تر بود.
در همین حال، دیروز بازارهای موازی بورس تهران شرایط مناسبی را تجربه نکردند. در بازار سکه سخنان رییس کل بانک مرکزی در مورد کاهش 70تا 80هزار تومانی بهای سکه دیروز به صف‌های فروش سنگین در قرارداد‌های آتی منجرشد.
در همین حال، میزان عقب‌نشینی بازار ارز به واسطه برخی نگرانی‌ها در مورد کمبود اسکناس نسبت به سکه کمتر بود. کاهش کنونی قیمت سکه و ارز می‌تواند به معنای جهت‌گیری جدید در صحنه اقتصادی باشد، هر چند که هنوز سیاست کلی بانک مرکزی در قبال بازار سکه و ارز نامشخص است. در صورتی که بانک مرکزی نتواند مانع از مهار هیجان موجود در تقاضای سکه و ارز شود، رشد دوباره قیمت‌ها دور از دسترس نخواهد بود.
در بازار روزگذشته معامله‌گران شاهد بازگشایی یکی از شش نماد عمده متوقف بودند. دیروز گروه بهمن که بهترین شرایط را در میان نمادهای متوقف از جمله گل‌گهر، چادرملو، سرمایه‌گذاری‌های امید و معادن و فلزات و صندوق بازنشستگی داشت، پس از تعدیل مثبت عایدی و علی‌رغم نسبت پی به‌ای کم با صف فروش همراه شد و پس از معامله نزدیک به 20میلیون سهم با صف فروش 30میلیون سهمی به کار خود پایان داد. در همین حال وضعیت بازگشایی نماد بهمن موجب نگرانی سهامداران 5شرکت متوقف دیگر شده است؛ چرا که برخلاف گروه بهمن نمادهای دیگر با کاهش سود یا وضعیت مبهم مواجه‌اند.
در بازار دیروز نماد متوقف سرمایه‌گذاری معادن و فلزات با دریافت مجوز افزایش سرمایه مواجه شد.
سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات برای انجام افزایش سرمایه 4 هزار و 606 میلیارد و 625 میلیون ریالی مجوز گرفته است. این افزایش سرمایه از محل سود انباشته به مبلغ 3 هزار و 786 میلیارد و 750 میلیون ریال و مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به مبلغ 819 میلیارد و 875 میلیون ریال صورت می‌گیرد.
موضوع افزایش سرمایه این شرکت اصلاح ساختار مالی، جبران مخارج سرمایه‌ای صورت گرفته به منظور مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه پذیر و جبران مخارج بخشی از سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت انجام شده در شرکت‌های سرمایه پذیر است.

در همین حال، نمادهای موتوژن و همکاران سیستم نیز مجوز افزایش سرمایه خود را دریافت کردند.
در گروه معدنی، نگین طبس متعاقب انتشار اطلاعیه فروش سرمایه‌گذاری خود در واحد زغال‌ پرورده همچنان با صف خرید همراه بود. نگین طبس خاطرنشان کرده است از محل فروش این سرمایه‌گذاری با یک هزار ریال تعدیل سود مواجه خواهد شد.
در گروه بانکی، بانک پارسیان پس از افزایش سرمایه‌ای از رقم 1100 میلیارد تومان به رقم 1320 میلیارد تومان سود خود را با سرمایه جدید 496 ریال به ازای هر سهم اعلام کرد.
در گروه تجهیزات دیروز اکثر نمادهای این گروه با رشد قیمتی همراه شدند. نمادهای صدرا، مپنا و حفاری با وجود معاملات سنگین با رشد قیمت و صف خرید به کار خود پایان دادند.
در مجموع بازار دیروز بازاری رو به تغییر بود که در آن 7/34میلیارد تومان سهام معامله شد. از 211 نمادی که به روی تابلو رفتند 77نماد با کاهش قیمت و 126نماد با رشد ارزش معامله شدند.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/3093.bos