شماره: 3068 تاریخ : 1390/09/08-12:00:00

فرابورس میزبان شرکت‌های جدید

شرکت‌های پتروشیمی داراب، فسا و جهرم در فهرست نرخ‌های بازار پایه فرابورس درج شدند، تا بدین ترتیب سهام این سه شرکت جدید راهی بازار سرمایه شود.

 

به گزارش روز سه شنبه بانک و صنعت ،مدیر بازار فرابورس با اعلام این خبر گفت: سه شرکت پتروشیمی داراب، فسا و جهرم که مجموع سرمایه آنها بالغ بر هزارو 970 میلیارد ریال است، از روز گذشته در فهرست نرخ‌های بازار پایه درج شدند.
امیر هامونی با اشاره به سرمایه هر کدام از این شرکت‌های پتروشیمی توضیح داد: سرمایه 3شرکت پتروشیمی داراب، فسا و جهرم هر کدام به ترتیب 700،623 و 642 میلیارد ریال است و در گروه محصولات شیمیایی فعالیت می‌کنند.
هامونی درخصوص زمان بازگشایی نمادهای مزبور گفت: این سه شرکت دارای سهام تعهدی هستند که این سهام باید قبل از بازگشایی نماد به صورت بلوکی عرضه شود.
وی در ادامه افزود: هر زمانی که قیمت پایه سهام تعهدی توسط شرکت مشخص شود، آگهی عرضه عمده منتشر می‌شود و پس از آن نمادهای یادشده بازگشایی خواهند شد.
عرضه ناموفق جنگل شفارود
از سویی دیگر روز گذشته عرضه بلوکی 100 درصد سهام شرکت جنگل شفارود توسط سازمان خصوصی‌سازی و به وکالت از شرکت مادر تخصصی تولید محصولات کشاورزی، دامی و منابع طبیعی به قیمت پایه هر سهم هزار و 497 ریال در بازار سوم فرابورس عرضه شد که به دلیل نبود متقاضی خرید سهام، معامله‌ای بر آن انجام نشد.
عرضه بلوکی بیمه میهن به امروز موکول شد
رویدادی دیگر، عرضه بلوکی 785 هزار و 206 سهم از بیمه میهن به امروز موکول شد.
قرار بود روز گذشته 19/0 درصد از سهام بیمه میهن به ارزش پایه هر سهم هزار و200 ریال و ارزش کل 942میلیون ریال در بازار سوم فرابورس عرضه شود که به امروز موکول شد. سرمایه این شرکت 400 میلیارد ریال است. همچنین فعالیت این شرکت در زمینه انجام عملیات بیمه‌ای مستقیم است.
عرضه بلوک «ایجاد محیط»
همچنین بازار فرابورس در معاملات امروز، عرضه بلوکی سهام شرکت ایجاد محیط را نیز شاهد است.
بر این اساس، در معاملات امروز تعداد 7 میلیون و 644 هزار سهم معادل 9/13 درصد از کل سهام شرکت ایجاد محیط به قیمت پایه هر سهم 54 هزار و 219 ریال در بازار سوم فرابورس عرضه می‌شود.
ارزش کل بلوک مزبور 414 میلیارد و 450 میلیون ریال تعیین شده است.
رشد چشمگیر ارزش معاملات
از سویی دیگر، بازار فرابورس در روز گذشته رشد 119 درصدی حجم معاملات را در کارنامه خود ثبت کرد، به طوری که در مجموع دیروز بیش از 134 میلیون سهم به ارزش 5/211 میلیارد ریال دادوستد شد.
نماد معاملاتی حق‌تقدم پتروشیمی لردگان با خرید و فروش 2/92 میلیون سهم، تمامی حق‌تقدم‌های خود را در بازار دیروز به فروش رساند و در پایان معاملات متوقف شد و بدین ترتیب به عنوان پرمعامله‌ترین نماد دیروز شناخته شد.
نماد معاملاتی میدکو هم با جابه‌جایی 25 میلیون سهم، نقش بسزایی در رشد معاملات دیروز داشت؛ به طوری که ارزش معاملات این نماد در بازار دیروز به 55 میلیارد ریال رسید و در صدر جدول پرحجم‌ترین نماد‌ها قرار گرفت.
همچنین تعداد 20 میلیون سهم از سهام مبادله شده «میدکو» در روز گذشته، مربوط به جابه‌جایی بلوکی سهام این شرکت بوده است.
همراه اول هم با دست به دست شدن
480 هزار سهم به ارزش 22 میلیارد ریال، معاملات پررونقی داشت.
به‌رغم رشد حجم و ارزش معاملات، چهره فرابورس دیروز همانند روزهای قبل کاملا منفی بود تا جایی که در بازار دیروز از 56 نماد معامله شده تنها 7 نماد با افزایش قیمت روبه‌رو شدند که در این میان می‌توان به رشد 6/2 درصدی «زاگرس»، 72/0 درصدی «بالاست»، 55/0 درصدی میدکو و 35/0 درصدی «ممسنی» اشاره کرد.

این در حالی است که 40 نماد از جمله نمادهای همکاران سیستم، پتروشیمی کازرون، بیمه نوین، باغمیشه، بانک سرمایه، فن‌آوا و افرانت با افت قیمت مواجه شدند.
اوراق تسهیلات بانک مسکن هم کاهش قیمتی در محدوده 1 تا 3 درصد را ثبت کردند و به میانگین نرخ 72 هزار ریال رسیدند.
در بازار ابزارهای نوین مالی نیز بیشترین حجم معاملات را اوراق مشارکت مسکن مهر با جابه‌جایی 39 هزار و 190 برگه داشت.
همچنین در این بازار 20 هزار و 60 برگه اوراق اجاره ماهان2، 4100 برگه اوراق اجاره امید و 2470 برگه اوراق اجاره سامان دادوستد شد.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/3068.bos