شماره: 3050 تاریخ : 1390/09/07-12:00:00

در حاشیه ششمین نمایشگاه قطعات خودرو

حذف بخارات آلاینده با نصب کنیستر بر روی خودرو

با همکاری سازمان حفاظت از محیط زیست، سیستم کنیستر بر روی 100 هزار دستگاه خودروی ایرانی که قبل از سال 1384 تولید شده‌اند،برای جلوگیری از انتشار گازهای مضر در محیط زیست نصب

راینالد ریبن‌نیز، مدیر کسب و کارهای جدید شرکت فرانسوی تی.آی.اتوموتیو در حاشیه ششمین نمایشگاه قطعات وابسته خودرو گفت: در مرحله اول در ایران، پیشنهادها مبنی بر این است که سیستم کنیستر در 100 هزار دستگاه خودروی تولید شده تا قبل از سال 1384 نصب شود که هدف از طراحی و ساخت این قطعه بر روی سیستم سوخت خودروها، جلوگیری از انتشار گازهای هیدروکربن ناشی از تبخیر بنزین در محیط است.
وی افزود: با نصب باک‌های چند لایه یورو 4 بر روی خودروهای ایرانی، ذرات و بخارات بنزین از غشای باک به هوا نفوذ نمی‌کند.
وی تصریح کرد: بخارات در مسیر انتقال نیز توسط ذغال کنیستر جذب شده و تبدیل به بخار می‌شود و مجدداً به سیستم سوخت برمی‌گردد، بنابراین حتی بخاراتی که در مسیر ایجاد می‌شود اجازه هدرروی نخواهند داشت.
به گفته ریبن نیز، با کار مشترکی که با شرکت اورندپلاستیک صورت گرفته است، فرهنگ‌سازی استفاده از کنیستر در میان مردم ایران انجام شده و مردم آموزش دیده‌اند که کنیستر چه استفاده‌ای داشته و در کاهش مصرف سوخت چقدر موثر است و البته از انتشار بخارات بنزین نیز جلوگیری می‌شود.
وی اظهارداشت: با نصب این سیستم بر روی خودروها، هزینه آنها بین 100 تا 150 هزار تومان افزایش می‌یابد اما با صرفه‌جویی در مصرف بنزین، جبران خواهد شد.
وی افزود: پیش‌بینی شرکت همکار ما این است که در حدود 10 درصد، مصرف سوخت کل کشور پایین آید.
ریبن نیز خاطرنشان کرد: در ایران نیز برای پیشبرد استانداردهایی که در دنیا مطرح است، تلاش شده و خطوط با تکنولوژی بالایی از کشورهای اروپایی، به ایران وارد شده است.
خوان سالوادر رودریگزگارسیا، رئیس بخش مهندسی تولید اورند پلاستیک نیز در این نشست گفت: طبق استانداردهای یورو 2 انتشارات بخارات بنزین و آلاینده‌ها دو گرم در ساعت است ولی در استاندارد یورو 4 دو گرم در شبانه روز است.
به گزارش فارس، بخارات بنزین موجود در باک از مسیر کنیستر عبور داده شده و توسط ذغال‌های با ظرفیت جذب بالا، جذب می‌شوند و در زمان‌های مورد نیاز که توسط سیستم کنترلی خودرو تعیین می‌شود، به موتور تغذیه خواهد شد.
به این ترتیب هوای لازم برای احتراق موتور از محفظه کنیستر عبور داده شده و ضمن بازگرداندن بخارات بنزین به چرخه احتراق و کاهش مصرف سوخت، کیفیت احتراق نیز افزایش می‌یابد.
بر اساس استاندارد یورو 4، میزان مجاز گازهای متصاعد از کل سیستم سوخت‌رسانی باید مقداری کمتر از 2 گرم در روز باشد.
 


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/3050.bos