شماره: 3026 تاریخ : 1390/09/06-12:00:00

معاون وزیر راه و شهرسازی :

خبری از افزایش وام مسکن نیست

معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: افزایش وام مسکن تاثیر مستقیم بر بهای مسکن می‌گذارد و قیمت‌ها را ملتهب می‌کند بنابراین فعلا خبری از افزایش وام خرید مسکن

 

 

ابوالفضل صومعلو با بیان اینکه برخی با نگاه منفی خود سعی در سیاه‌نمایی دارند، تصریح کرد: ساختمان‌هایی که پس از انقلاب اسلامی ساخته شده‌اند، بسیار بادوام هستند و تخریب‌هایی که در برخی نقاط دیده‌ می‌شود به خاطر ارزش‌ افزوده‌ای است که زمین‌ها و موقعیت‌های شهری پیدا کرده‌اند؛ بنابراین مالکان، ساختمان‌های 20ساله خود را تخریب می‌کنند تا به جای آن ساختمان‌های چند طبقه بسازند. وی افزود: اگرچه این تخریب‌ها به سود دو طرف یعنی شهرداری و مالک است اما درحال حاضر طبق ضوابط طرح تفصیلی، قرار است جلوی این تخریب‌های غیرضروری که صرفا برای افزایش سرمایه‌ است، گرفته شود.

صومعلو در ادامه با بیان اینکه اگر منصفانه نگاه کنیم عمر مفید ساختمان‌ها در ایران 50 سال است، اظهار کرد: به خصوص پس از اجباری شدن مقرارت ملی ساختمان، شاید این عمر مفید به بیش از 50 سال برسد. معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی همچنین به طرح مسکن مهر ملکی اشاره و افزود: متقاضیان مسکن مهر ملکی مانند متقاضیان مسکن مهر هستند با این تفاوت که در مسکن مهر ملکی عرصه نیز واگذار می‌شود و بهای عرصه به قیمت‌تمام شده افزوده و به خریدار منتقل می‌شود. وی ادامه داد: درحال حاضر حدود 539 هزار واحد از یک میلیون 800 هزار واحد مسکن مهر از نوع ملکی است.

صومعلو همچنین به وضعیت تولید مصالح استاندارد در کشور اشاره کرد و افزود:‌ نسبت به20 سال گذشته وضعیت مصالح بهتر شده است اما به حد ایده‌آل نرسیده‌ایم. با پیشرفت‌هایی که از 30 سال گذشته تاکنون داشته‌ایم، وضعیت مصالح ساختمانی روز ‌به‌روز بهتر شده است و امیدواریم روزی به وضعیت ایده‌آل‌تری برسیم.

معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی همچنین تصریح کرد: طبق آزمایشاتی که انجام داده‌ایم بالای 80 درصد از پروژه‌های مسکن مهر با استفاده از مصالح استاندارد تولید شده‌اند که این عدد قابل قبولی است.

صومعلو همچنین به موضوع صنعتی‌سازی و استفاده از تکنولوژی‌های روز برای ساخت و سازها اشاره و گفت: حدود 400 هزار واحد از یک میلیون800 هزار واحد مسکن مهر به روش صنعتی‌سازی ساخته شده است. وی در ادامه با اشاره به طرح بلوک‌بندی قیمت مسکن و اجاره‌بها خاطرنشان کرد: طبق همکاری‌هایی که با اداره پست داریم، در حال گرفتن اطلاعات تمام محلات، بلوک‌ها و واحد‌ها به تفکیک هستیم تا آن‌ها را قیمت‌گذاری کرده و به اطلاع مردم برسانیم و برای خرید و اجاره از آن استفاده کنند.

معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در پایان در پاسخ به این سوال که برای مسکن قشر متوسط چه برنامه‌ای تدوین شده است؟ اظهار کرد: طرح خودمالکی و بافت‌های فرسوده بیشتر برای اقشار میان درآمدی است که اگر واجد شرایط باشند، این تسهیلات به آن‌ها پرداخت می‌شود. البته طرح مسکن مهر نیز تنها مختص به دهک‌های پایین جامعه نیست و برای قشر متوسط نیز است.

     

URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/3026.bos