شماره: 30 تاریخ : 1390/03/02-12:00:00

آدم لذت می بره!

نمایندگی برتر!!

شرکت های خودروساز در ایران ، شاید فقط شاید به اندازه همه خودروسازان اروپایی تبلیغات می کنند تا محصولات خود را به مردم عرضه کنند! که البته تا اینجای کار هیچ اشکالی ندارد.!

 به عقیده ما و شما مردم ، اشکال از زمانی آغاز می شود که این شرکت های محترم به خصوص دو شرکت بسیار بزرگ و گنده ایران خودرو و سایپا به جای رقابت در کیفیت با هم و  نیز با تولیدات اروپایی و دارا بودن کیفیت یورو 4 و 5 و 6  با هم بر سر تعداد تولید و فروش به مردم مسابقه گذاشته اند!!.  – آدم لذت می بره.هر کدام از آن ها تلاش دارند در پایان سال اعلام کنند که چه تعداد تولید و فروخته اند، اما هرگز در حوزه ارتقای کیفیت تولیدات خود برجسته سازی نکرده اند.مردم  می گویند، این شرکت ها و دیگر شرکت های خودرو ساز کمی کمتر، تنها در اندیشه پر کردن جیب های خود هستند و سلامت، امنیت و آسایش جامعه برایشان مهم نیست.ما اعتقاد نداریم که آش تا این اندازه هم شور باشد، اما این را هم باور داریم که تا نباشد چیزکی ، مردم نگویند، چیزها.چرا وقتی مردم یک تویوتا، بنز یا .... خریداری می کنند، ازآن راضی بوده و برغم پرداخت پول زیاد سازندگان را دعا می کنند و چرا این دعای خیر پشت سر مسوولان خودروسازی های داخلی نیست.؟واقعا این همه مهندس و مدیر داخلی و خارجی و فروش و مالی و... در این واحدهای چه می کنند و چرا از خود مایه ای نشان نمی دهند تا خودروهای ملی ما تا این حد دچار مشکل نباشد و اصولا چرا به هنگام تولید کنترل و نظارت عملی انجام نمی شود که تولید به محض قرار گرفتن در دست خریدار این همه مشکل دارد.چند سال قبل یک دستگاه سمند معمولی خریداری کردم که در ماههای نخست آمپر آب آن بالا می رفت و به هر نمایندگی و تعمیرکارهای بین راهی نشان دادم، در رادیاتور و پیچ هوا را باز کرده و نفخ خودرو را خارج می کردند، تا اینکه در ابتدای جاده چالوس یک تعمیر کار تشخیص داد که این ماشین نو در کارخانه ، از ناحیه .... دچار اشکال جزیی است و با 15 هزار تومان اشکال برطرف شد.اگر چه قبل ازآن به نمایندگی ها و تعمیرکاران بی سواد و نابلد بین راهی نزدیک به 70 هزار تومان در مجموع پرداخت کرده بودم. همین مشکل باعث دلزدگی ام از خودرو شد و آن را دو میلیون تومان زیر قیمت در هما ن سال اول فروختم.فروردین 88یک دستگاه خودروی ملی " سمند ال ایکس با موتور  ای اف 7"  که همان موتور ملی است به قیمت 15 میلیون و 100 هزار تومان بدون ضبط و ... خریدم و این خودروی ملی که آقایان ایران خودرو مدعی اند دارای یورو 4 است، از همان ابتدا دچار مشکل  بالا رفتن دور موتور شده است.باز هم به نمایندگی ها مختلف نشان دادم ، از جمله نمایندگی ایران خودرومرکزی درخیابان آرادی که یک آقای که به او مهندس  می گفتند،  پس از بازدید کارشناسی گفت، سیم کشی این خودرو مشکل دارد و دور موتور را بالا می برد . مهندس افزود که سیم کشی این خودرو ایران شرق است و کیفیت ندارد.!تعمیرکاران و کارشناس های دیگر در داخلی شهر و خارج از شهر ایران خودرویی هم گفتند که از سیستم بنزین، سنسور کجا و کجا است که با راهنمایی یکی از دوستان به تعمیرگاه درجه یک این شرکت در کیلومتر 14 جاده تهران کرج مراجعه کردم.رفتن به نمایندگی 5 ایران خودرو ساده هم نبود چرا که ابتدا یک نوبت دریافت و یک روز مانده اطلاع دادند که این هفته نیایید و هفته آینده تماس گرفته و نوبت را تجدید کنید.برغم آنکه برای نوبت اول وقت را آزاد کرده بودم ،اما هفته بعد تماس برقرار شد و وقت دیگری دادند و صبح دو هفته بعد وقتی مراجعه کردم، ساعت 8 و 40 دقیقه وارد و ساعت 11 و 15 دقیقه بدون آنکه کاری انجام شود، با من خداحافظی کردند.!!دور دنده یک نایلون پیچیدند، روی صندلی یک کاغذ ایران خودرویی گذاشتند که مثلا لباس ما بعد از نشستن تعمیر کاران و کارشناسان خودرو کثیف نشود " آفتابه لگن هفت دست، شام و نهار هیچی " ، و خودرو سمند ال ایکس سال با موتور ملی پذیرش شد و در اتاق انتظار منتظر شدم. بر دیوار این اتاق که چند نفر دیگر همراه من منتظربودند، نوشته شده بود که این نمایندگی در میان 707 نمایندگی ایران خودرو مقام 12 را دارا است  و....هیچ کس به من چیز نگفت و چون کار زیادی داشتم با کسی که خودرو را پذیرش کرده بود، تماس گرفتم و بعد از ساعتی آمد و خودرو را تحویل داد و گفت ، ما حدس می زنیم که از سنسور گاز باشد، فعلا کاری صورت نگرفته ، شما بروید و اگر دور موتور بیشترشد، مراجعه کنید – دقت می کنید.!!گفتم این خودرو چند ماه پس از خریداری از کارخانه یعنی دستکم یکسال این مشکل را دارد، اگر نیاز به تعمیر دارد، امروز انجام می دادید، گفت : تشخیص ما این است که دور آن بیشتر شد، مراجعه کنید.دور موتور وقتی بالاتر می رود ، در حقیقت زبون بسته بنزین 700 تومانی را با لیوانی بالا می کشد و کارشناس ایران خودرو که لباس آبی استقلالی هم پوشیده بود، این موضوع را متوجه نبود یا خود را به آن راه زد و شاید هم این بار نیز خیلی گرفتار بودند و من باید یکبار دیگر نوبت می گرفتم.خلاصه اینکه از خیر پیگیری مساله صرف نظرکرده ام و با همان اشکال گاهی ازخودرو استفاده می کنم. اما سووال این آقای نجم الدین مدیرعامل شرکت ایران خودرو که در اسفند ماه در نشست خبری با رسانه ها خیلی از شرکت ، در آمد، کیفیت ، بزرگی و یورو 4 و 5 و امثال آن گفت همه مدیران شرکت هم شنونده فرمایشات ایشان بودند، این است که عزیز برادر حرف شما را تولید تان همخوانی ندارد.خودروی موتور ملی تان که این است، نمایندگی نمونه شما که مقام 12 را در میان این همه نمایندگی دارد، آن است – به چه چیز بخش از تولید و مدیریت و ... باید حساب باز کنیم و چگونه باید ایرانی به تولید داخلی اتکا کند.؟15هزار دلار حقوق کارمندی برای خودرویی از من دریافت کرده اید که 7 هزار دلار هم نمی ارزد، چرا به جای توجه به کیفیت فقط به فقط در اندیشه تولید و فروش به هر شکل و سیاقی هستید.آمار می دهید که مردم از تولید شرکت های داخلی به خصوص ایران خودرو راضی هستند و به هرنحو ممکن می خواهید کارمندان و کارگران  و مهندسان را حفظ کنید. پیشنهاد می شود به جای این کار نیروهای کیفی را حفظ کنید و با یک پنجم پرسنل فعلی در سال به جای 600هزار دستگاه انواع خودرو ، 50 هزار دستگاه ماشین با کیفیت بالا تولید کنید .در این صورت هم امکان صادرات به کشورهای مختلف دارید و هم آنکه خودرو را به قیمت بدهید که  هر کسی توان خرید نداشته باشد و خیابان های درون شهر و جاده ها و بزرگراه های کشور یک نفس راحتی بکشند.چه اصرار است که تولید کیلویی را در دستور کارقرار داده ، مردم ناراضی ، اعصاب شهروندان به هم ریخته، خیابان ها و جاده شلوغ، پلیس دچارسرسام، آلودگی فزاینده و کودکان ما دچار انواع بیماری های لاعلاج شوند.واقعا بیایید با خودتان عهد کنید" ایران خودرو و سایپا"  کم  اما با کیفیت بالا تولید کنید که هر کسی خودرویی خرید، بگوید، خدا پدرشان را بیامرزد ، عجب ماشینی تولید کرده اند، آدم لذت می بره تو این خودروها 10 دقیقه بنشیند.   دست بر قضا ، امسال سال جهاد اقتصادی است و بهترین بهانه برای بالا بودن کیفیت ها و تولید کمتر است به شرط آنکه 80درصد تولیدات امکان صادرات حتی به اروپا را داشته باشند. مهندسان داخلی پاسخگو نیستند، از تجربه کشورهای دیگر بهره گیری شود، اما بگذارید که مردم لذت ببرند.

 این ماجرا ادامه دارد.....       


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/30.bos