شماره: 292 تاریخ : 1390/04/03-12:00:00

گپ و گفت، خودمونی،

پرداخت وام قرض الحسنه خود اشتغالی ؛ البته با واسطه !!

بسیاری از بانک های کشور و موسسه های تازه تاسیس برای پرداخت وام های کوچک اشتعال و امثال آن بهانه های به اصطلاح بنی اسراییلی می آورند ، اما در قبال وام های بالای چند ده میلیون و شاید میلیاردی مثل موم نر

دریافت وام از بانک ها و موسسه های مالی و اعتباری این روز ها که خیر چند سالی است که دغدغه مردم شده است و در حالی که همه از قانون و قانونمندی دم می زنند، با یک یا چند واسطه همه مشکلات قانونی حل است.!!

 چند وقتی بود که به خاطر مشگلات مختلف به هر دری می زدم تا بلکه یک وام کوچولو تهیه کنم و بابت اضافه بهای اجاره مسکن

  ( که هر ساله باید به صورت نجومی آن را  تحمّل کنیم )  به صاحب خانه پرداخت کنم ، این فکر خیلی مرا آشفته کرده بود تا اینکه یک دوستی سر راهم قرار گرفت و خیلی راحت از وام و در یافت وام از موسسات حرف به میان آورد !

 برام سخت بود که قبول کنم این وامو می شه  گرفت ،امّا وقتی با او به چند تا از این موسسات رفتم باورم شد که خیلی هم سخت نیست . !

 ماجرا از اینجا شروع شد که رفتیم  به یکی از این موسسات در غرب تهران و خیلی راحت ترددّ افرادی رو دیدم که برای وام 20 – 30  و 50 میلیونی به آنجا مراجعه می کردند ( البته بعداً به چند مکان دیگر در منطقه شرق هم سری زدم و دیدم این یک امرکاملاً جا افتاده است و من ازش بی خبر بودم ).

 ای وامهای 20 و 30 میلیونی احتیاج به دو ضامن کارمند و یک ضامن کاسب بود و برای وام 50 میلیونی احتیاج به سه تا ضامن کارمند ( درسته که هنوز هم نتوانستم این همه ضامن را پیدا کنم امّا به واقع دیدم  معدود کسانی هستند که این ضامن ها را دارند ) ؛

  تا اینجای کار خیلی جالبه و همه دوست دارند این وام رو بدست بیارن امّا ، اگر ضامن ها درست باشند  و بازنشسته و در بعضی مواقع جزء نیرو های مسلح و . . . نباشند حدود 15 درصد از کلّ قرار داد را دریافت می کنند، البته نصف این مبلغ را اوّل و الباقی آن را آخر کار و در کمتر از یک ماه وام را به شما تحویل می دهند .

   اگر کلّ هزینه های مختلف و قرار دادها را روی هم جمع بزنی برای وام 20 میلیونی حدود 4 میلیون کم می شه و فقط 16 میلیونش دست شما را خواهد گرفت و به همین منوال وام 30 میلیونی حدود 25 میلیونش و الی آخر ،

 اگر هم زبانم لال جایی از کلّ کار وا موندید این شرکت ها بدون منّت و فقط با حدود 10 درصد از کّل قرارداد ،برای شما ضامن پیدا   می کنند ، یعنی برای هر ضامن هم حدود 2 میلیون نا قابل در وام 20 میلیونی و 3 میلیون هم برای وام 30 میلیونی .!  )

 ین واسطه ها اولین آدمهایی هستند که بطور مستقیم به کار گرفته شده اند و گام اوّل اشتغال برداشته شده است البته با چند نفر دیگر از همکارانشان ،حالا مانده نوبت به شما که این وام را دریافت کرده و چند نفر دیگر را سر کار بگذارید .

 یقاتی که از چند نفر انجام دادم فهمیدم که خیلی ها در سایت این وام که در سالهای قبل صورت گرفته ثبت نام کرده اند ولی تا به حال موّفق به در یافت آن نشده اند و با روبرو شدن با این واسطه ها که به درستی لابی حظورشان در چنین دستگاه هایی مشخص نیست قید اینچنین مبالغی را زده و برای گره گشایی از کارشان حتّی حاضر به پرداخت مبالغی بیشتر هم بوده اند.

  آیا مسئولین محترم از وجود این واسطه ها بی خبر هستند و می توان باور کرد که به قسمت وام و ضامن، که هر روز به صورت انبوه در تمامی روز نامه ها یافت می شود ، نگاهی نمی اندازند که اگر اینچنین باشد عذر بدتر از گناه است ؟ !

 ی که برای مبالغ بسیار کمتر از این حتّی نمی تواند یک ضامن پیدا کند چگونه باید 2 یا 3 ضامن به بانک معرفی نماید ،

  بانک هایی که  حتی از گرفتن سند ملکی هم ابا دارند و آن را قابل قبول نمی دانند .!

 آیا با تقلیل نیروی انسانی در دستگاه های دولتی و عدم استخدام رسمی در چندین سال اخیر در کلیه ادارات ،می توان چنین

 ضامن هایی را دست و پا نمود ؟

 باید یاد آور شد که اینگونه وام و کمک به نیاز مندان با این همه واسطه و مشگل تراشی دستگاههای مختلف ، نه تنها گره از کار خلق الله باز نمی کند بلکه دلسردی بیشتری، از چنین عملکردهایی را بوجود می آورد.

در باره نحوه پرداخت وام از سوی بانک ها و موسسه های مالی و اعتباری ، زد و بندها و رانت وپارتی بازی در روزهای آینده زیاد می می نویسیم و از شما مخاطبان نیز تقاضا داریم در این مسیر مار را کمک کنید  و با سند و مرک اقدام به افشاگری کنیم .

 بیات

 


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/292.bos