شماره: 2916 تاریخ : 1390/08/26-12:00:00

رنجنامه کارگری،

حقوق کارگران در شهر صنعتی رشت تضییع می شود

مسوولان استان و شهر صنعتی ،‌ سازمان صنعت،معدن و تجارت‌، پیش از آنکه وارد ، بحث اصلی بشویم ،‌ ابرو در هم نکشند و اعتراض نکنند که ،‌ای آقا ،‌کار شما رسانه ها فقط و فقط انتقاد است و بس.

  برای آنکه اعلام کنیم که حقوق کارگران گاهی در بعضی واحد های تولید از جمله در شهر صنعتی در رشت،‌ قزوین ،‌ مازندران یا هر جای دیگر کشور تضییع می شود  و برخی از کارفرماها ( دقت فرمایید ،‌بعضی از کارخانه ها،‌ کارفرمایان و البته کارگران این واحدهای تولیدی !!، نمونه هایی داریم که البته به منظور حفظ آبروی آن واحد تولیدی ،‌ اسامی محفوظ است و از ذکر آن خوددای می شود،)‌ فقط و فقط به دنبال زیاده خواهی و انباشت ثروت هستند.!!

یکی از شهروندان گیلانی با دست نوشته ای ،‌دیروز به دفتر خبرگزاری بانک و صنعت مراجعه و در این باره گفت:  برخی از واحدهای تولیدی شهر صنعتی رشت اوضاع نابسامانی دارند و حقوق کارگران را پرداخت نمی کنند.  مدیران این کارخانه ها با کمال تاسف ،‌ دارایی های شرکت و کارخانه ها را سرمایه گذاری کرده و کارگران چند ماهی است که بدون حقوق روزگار می گذرانند.!

به امید آنکه  این اخبار مثلا از سر لجاجت مثلا با مدیریت،‌ زیاده خواهی یا دشمنی شخصی و تسویه حساب های بخش های کارگری باشد و حقیقت نداشته باشد،‌اما اگر درست باشد،‌حتی در مورد یک کارخانه ،‌ به معنای واقعی کلمه  جای بسی تاسف است .

این شهروند افزود: در این شرایط بحرانی هزینه کردها و در آمدها برای اقشار کم در آمد جامعه به خصوص کارگران ،‌ کارگران تعدادی از واحدهای تولید در استان از جمله در شهر صنعتی دچار مشکلات جدی شده اند و نیازمند کمک و مساعدت مسوولان اجرایی ،‌بخش صنعت،‌دستگاه های نظارتی و ... هستند. وی می گوید: در شهر صنعتی رشت ،‌ در یکی از شرکت ها،‌کارگران پنج ماه حقوق دریافت نکرده اند و حتی عیدی سال قبل هم به آن ها پرداخت نشده،‌اما به علت نیاز مجبور به ادامه حضور در شرکت و تولید هستند. ( نام کارخانه و نوع تولید برای حفظ مشخصات گوینده محفوظ است) .

به گفته وی ،‌برغم آـنکه از حقوق آن ها در چند سال اخیر ،‌حق بیمه کسر می شود ،‌اما یکی از کارکنان تامین اجتماعی اعلام کرد که کارفرما در این شرکت برای کارگران حق بیمه پرداخت نمی کند.!!

وی ،‌مدعی شد که تبانی کارفرما با مامور بیمه ،‌موجب شده است تا کارگرانی که مدت ها از شرکت اخراج شده اند،‌ نتوانند به حقوق معوقه خود برسند و هم چنان سرگردان هستند.؟!

کارگران از بیمه تکمیلی برخوردار نبوده  و با وجود کارهای زیان آور براساس قانون کار،‌ در قسمت های آسیب رسان به سلامت کارگران هیچ گونه امکاناتی بهداشتی و امنیتی فراهم نیست  و شعار" اول ایمنی ،‌بعدا کار"  در حد یک تابلوی زینتی بر دیوار سالن کارخانه تو ذوق کارگران می زند.! کارگران از نداشتن کفش مخصوص،‌لباس کار ،‌دستکش ،‌ و ..... بی بهره اند و از سوی بیمه هم توجهی به آن ها نمی شود.

کسی هم از دستگاه های مسوول  سراغ آن ها نمی گیرد در حالی که ممکن است دست اندرکاران از وضعیت این واحد تولیدی  به نسبت بزرگ آگاه باشند.  این کارگران حتی نمی دانند که سختی کار شامل حال شان می شود یا خیر و بدون امکانات و تغذیه مناسب ،‌فقط کار می کنند و کارفرما از آن ها سود می برد.

گروهی از کارگران کشف کرده اند که کارفرمای این کارخانه ،‌ سرمایه موجود و حتی حقوق کارگران را در برج سازی در منطقه فرمانیه تهران سرمایه گذاری کرده است و از این مسیر سودهای میلیارد به جیب می زند که البته این سخن در حد شایعات کارگران است. کارکنان و کارگران این واحد حتی گفته اند که ،‌این کارخانه پول مشتریان را هم دریافت ،‌اما به آن ها وعده های چند ماهه می دهد و سطح تولید را بسیار پایین نگه داشته ،‌ لکن پولها در برج سازی ،‌سرمایه گذداری شده است.

واقعا ،‌ به عنوان یک روزنامه نگار ،‌در حیرتم که برخی از افراد در کشور ما در صورتی که این مطالب درست باشد،‌ تا چه میزان نبوغ سرمایه گذاری دارند .؟!!

هم چنین اعلام شده است که این واحد تولید به بهانه کم کاری ،‌ هر سال تعدادی از کارگران را تعدیل نیرو کرده و حقوق آنها را  نیز نمی پردازند و گفته می شود که کارفرما با کس یا کسانی از صاحبان قدرت و ثروت ارتباط دارد.!

بارها در این واحد تولیدی اعتصاب صورت گرفته است و کارگران با مدیران در گیر شده اند،‌اما کارفررمایان تلاش می کنند که اخبار آن به بیرون درز نکند.!!

این شهروندان که ازنزدیک در جریان موضوع قرار گرفته است ،‌اظهار داشت: کارگر جماعت به امید  فردایی بهتر هم چنان این شرایط را تحمل می کند و کاری از دستش بر نمی آید. به گفته وی ،‌ چه کسی و چه ارگانی  پاسخگوی این بیعدالتی ها است  و مگر نه آنکه " پیامبر خدا (ص) فرمودند: مزد کارگر را قبل از خشک شدن  عرق جبینش بدهید" . مگر همین پیامبر بر دستان کارگر برای احترام و تکریم او بوسه نزد،‌ لذا چرا کارفرمایانی در کشور ما تا این حد باعث پایمال شدن حقوق کارگران می شوند .

این شهروند،‌ هنگام ترک دفتر خبرگزاری با نگرانی عمیقی  ،‌این را نیز گفت:  این شرایط بحرانی و خالی بودن دست کارگران موجب شده است تا اختلافات در خانواده ها بالا بگیرد و در مواردی شاهد جدایی زن و شوهر و بی سرپرست شدن فرزندان هستیم.!!.

 


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/2916.bos