شماره: 2876 تاریخ : 1390/08/23-12:00:00

وزیر را ه وشهر سازی : نظام فنی اجرایی کشور نیازمند طرحی نو است

تهران -خبر گزاری بانک وصنعت : نیکزاد وزیر راه و شهرسازی خطاب به شرکت کنندگان دومین کنفرانس بین‌المللی صنعت احداث گفت:نظام فنی اجرایی کشور نیازمند طرحی نو است .

 

 

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که زمانی ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال رویا بود، گفت: در برخی دولت‌ها ساخت 10 هزار واحد مسکونی برنامه‌ی یک ساله بود. وزیر راه و شهرسازی در دومین کنفرانس بین‌المللی صنعت احداث که با رویکرد ظرفیت‌سازی، ایجاد توانمندی و ماندگاری شرکت‌ها و سازمان‌های پروژه‌محور برگزار شد، اظهار کرد: امنیت هست تا عمران و آبادانی باشد؛ در صورتی که عمران و آبادانی نباشد امنیت نیز بوجود نمی‌آید. علی نیکزاد با اشاره به اصل 44 قانون اساسی و قانون برنامه پنجم توسعه اظهار کرد: با استفاده از ظرفیت خوب جامعه مهندسان، پیمانکاران و همچنین نقدینگی موجود در جامعه فکر جدیدی برای اجرای پروژه‌ها در کشور داریم.

نیکزاد با اشاره به این‌که سال جاری با درایت مقام معظم رهبری سال جهاد اقتصادی نام گرفته است، تصریح کرد: در ادامه همت و تلاش مضاعف و اصلاح الگوی مصرف در کشور، این سال جهاد اقتصادی نام گرفته است. وی در ادامه با بیان این‌که رسیدن به اهداف در نظر گرفته شده در سند چشم‌انداز به همت و تلاش نیاز دارد، تصریح کرد: این اهداف محقق نمی‌شود مگر این‌که بخش خصوصی و دولتی در کنارهم کار کنند.

نیکزاد خطاب به شرکت‌کنندگان در این کنفرانس تصریح کرد: شما کنارهم جمع شدید تا با حفظ منافع خود، دولت و ملت طرحی نو را در امر رشد و توسعه ایران دراندازید. وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این‌که مسکن مسئله‌یی فرابخشی است، اضافه کرد: تاثیر مسکن بر اشتغال و تورم غیرقابل انکار است. وی با بیان این‌که مسکن در تحکیم بنیان خانواده نقش بسزایی دارد، اضافه کرد: در دولت دهم پرشتاب‌تر از دولت نهم کارها در بخش مسکن انجام گرفت.

نیکزاد با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه‌ی شهرسازی و شکل‌دهی شهرها افزود: همان‌طورکه در جلسه رای اعتماد بخ مجلس اعلام کردم، از لشکر انبوه‌سازان برای اجرای پروژه‌های مسکن در کشور استفاده شد. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: دولت به بخش خصوصی اعتماد کرد و در مقابل بخش خصوصی نیز برای اجرای پروژه‌ها به دولت اعتماد کرد و در نتیجه تحول عظیمی در این حوزه به وجود آمد. وی با بیان این‌که زمانی ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال رویا بود، گفت: در برخی دولت‌ها ساخت 10 هزار واحد مسکونی برنامه‌ی یک ساله بود.

نیکزاد با اشاره به این‌که بخش خصوصی با پشتیبانی دولت در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی موفق شد، اظهار کرد: بنا به اعلام برخی، تاثیر میزان نقدینگی موجود در جامعه 9 ماه بعد آشکار می‌شود. این درحالی است که با کل نقدینگی اختصاص یافته به بخش مسکن برای اجرای طرح مسکن مهر نرخ تورم تک رقمی اعلام شد.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این‌که باید نظام فنی و اجرایی کشور را عوض کنیم، گفت: دولت از واگذاری کار به بخش خصوصی بسیار خرسند است. وی با بیان این‌که بخش خصوصی باید بهره‌وری را بالا ببرد، افزود: زمانی که در استانداری کار می‌کردم به‌دنبال پیمانکاران توانمند برای اجرای پروژه‌ها بودم. وی در ادامه با اشاره به اینکه جامعه مهندسی برای ما عزیز است، افزود: اگر این افراد نباشند چه کسی کشور را می‌سازد؟

نیکزاد با بیان این‌که چرا وقتی به مشکل برمی خوریم کاسه و کوزه را سر دولت می‌شکنیم، خاطرنشان کرد: منافع ملی و بخش خصوصی باید در کنارهم حفظ شود. وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه چرا نباید حق و حقوق پیمانکار چندین سال پرداخت نشود، اضافه کرد: در حوزه راه، کارهای بزرگی انجام شده اما در برخی پروژه‌ها کارهای کمی باقی مانده است که باید تکمیل شود.

نیکزاد با بیان این‌که زمانی که سرپرست وزارت راه و شهرسازی شده‌ بودم هزار و 600 میلیارد تومان صورت وضعیت پیمانکاران بود، خاطرنشان کرد: آیا توسعه خطوط ریلی، بنادر، صنعت هوایی و ساماندهی و ارتقای جاده‌ها توجیه اقتصادی ندارند؟

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه باید از 130 هزار میلیارد تومان نقدینگی موجود در دست مردم برای پیشبرد پروژه‌های کشور استفاده کنیم، تصریح کرد: باید دست به دست هم دهیم و کشور را بسازیم؛ ورود بخش خصوصی در این حوزه زمانی امکان‌پذیر است که جاده را برای بخش خصوصی هموار کنیم.

نیکزاد در ادامه گفت: این چه فرهنگی است که وقتی بخش خصوصی وارد می‌شود و سود می‌کند دیگران خرده می‌گیرند؟ وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: باید از قوانین توسعه‌یی و بالادستی برای توسعه کشور استفاده شود. وی با بیان این‌که امور غیرحاکمیتی باید به بخش خصوصی واگذار شود، اظهار کرد: از طرف رییس جمهوری اعلام می‌کنم که اگر بخش خصوصی برای پروژه‌ای با توجیه اقتصادی بالا به هر عددی برسد، مصوب می‌کنیم.

نیکزاد در ادامه با بیان این‌که می‌توان برای افزایش توجیه اقتصادی پروژه‌های جاده‌ای عوارض را چند برابر کرد، اظهار کرد: خواهش دارم بیاید در این زمان باقی مانده دست به دست هم بدهیم و کار را شر


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/2876.bos