شماره: 2873 تاریخ : 1390/08/23-12:00:00

با تبدیل 200 هزار تن چای خشک به کود،‌

800میلیارد تومان بیت المال نابود شد!

وزارت جهاد کشاورزی،‌استانداران شمال ،‌ روسای سازمان چای در دو دهه قبل در این راستا و فرمانداران مناطق چای خیز باید پاسخگو باشند و سازمان بازرسی هم حساسیت لازم را نشان دهد.!

این مقدار چای در دوره چند وزیر جهاد کشاورزی،‌استاندار و رییس سازمان چای در شمال ،‌ از بین رفت در حالی که چای خراب شده حاصل رنج سالها تولید و برداشت هزاران خانواده چایکار بود و متاسفانه کسی حساسیتی نش

 به گزارش خبرگزاری بانک و صنعت به نقل از نشریه واکنش،‌،‌سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس با یادآوری نابود کردن حدود ۲۰۰هزار تن چای خشک ایرانی و تبدیل آنها به کود، این اتفاق را نشانه فقدان‌ برنامه‌ریزی برای مدیریت بازار ارزیابی کرد. وی گفت: متأسفانه سالانه هزاران تن چای مازاد بر نیاز، به کشور وارد یا قاچاق می‌شود که نتیجه آن به انبار رفتن چای ایرانی و سرانجام نابودی آن پس از گذشت سال‌ها خاک خوردن در گوشه انبارها است.

عیسی جعفری" از فقدان نظارت بر بازار چای انتقاد کرد و گفت: در بازار کشور ما هر نوع چایی اعم از وارداتی یا قاچاق یافت می‌‌شود و متأسفانه هیچ نظارتی هم بر نحوه فروش و توزیع این کالا در کشور وجود ندارد.

نماینده مردم کبودرآهنگ و بهار در مجلس شورای اسلامی، افزود: نیاز کشور به چای خشک حدود ۱۲۰ هزار تن در سال است که از این مقدار ۳۰ هزار تن در کشور قابل تأمین است و تنها نیاز به واردات ۹۰ هزار تن چای خشک وجود دارد، اما خبرها نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر به‌طور متوسط سالانه ۱۴۰ هزار تن چای به کشور وارد شده است که این به معنای وارد کردن سالانه ۵۰ هزار تن چای خشک مازاد بر نیاز و پر کردن انبارهای کشور از چای خارجی است. هنوز در حیرت هستیم که چگونه نماینده همدان به موضوع حساس بوده ، اما نمایندگان شمال ....

 

جولان چای قاچاق در بازار بی‌نظارت ایران

عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس با انتقاد از عرضه آزادانه چای قاچاق در فروشگاه‌های کشور، گفت: متأسفانه خبرهایی مبنی بر قاچاق سالانه ۷۵ هزار تن چای به کشور منتشر شده است که حتی اگر قاچاق یک دهم این حجم هم حقیقت داشته باشد، جای تأسف دارد و نشان می‌دهد نهادهایی که مسئول مبارزه با قاچاق و نظارت بر عرضه کالا در بازار هستند، مسئولیت خود را به درستی انجام نمی‌دهند.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با یادآوری تبدیل ۲۰۰ هزار تن چای خشک به کود در تابستان امسال، افزود: ایران هم‌اکنون می‌تواند حدود ۲۵ درصد از نیاز خود به چای خشک را در باغهای شمال تأمین کند، اما باید توجه داشت که تداوم روند کنونی و چشم بستن بر واردات و قاچاق چای موجب تکرار این گونه اتفاق‌ها می‌شود و ریشه چای ایرانی را می‌خشکاند.

آفرین به این نماینده استان همدان که غصه چایکاران شمالی را خورد و شایسته است سازمان چای هم از وی تقدیر کند. چای محصولی است که فقط در گیلان و غرب مازندران کشت می شود . جا دارد نمایندگان دو استان شمالی هم در این زمینه حساسیت بیشتری نشان بدهند.  به عنوان فرزند یک چایکار به خوبی درد چایکاران را می دانم و لازم نیست نماینده ای یا مسوولی در این مقوله شعار بدهد. آقایان بدانند که باغ های چای در شمال به سرعت به ساختمان، جاده، ویلا، تغییر کشت به خصوص به کیوی تبدیل می شوند و باید برای این اوضاع و احوال فکری کرد.

نماینده همدان موضوع را به این دولت ارتباط داده است،‌در حالی که به هیچ وجه مساله مربوط به دولت نهم و دهم نیست و از دو دهه قبل تا کنون این مقدار چای در انبارها مانده بود و بدبختانه کسی برای تبدیل به کود آن سریع تر هم اقدامی نکرد و مسوول یا نماینده ای از استانداران و به ویژه  مدیرکل چای شمال نپرسید که این همه چای برای چه انبار می شود.

داستان انبارکردن چای خشک تمام نشده....

تصور نشود که آن داستان تمام شد و اکنون دیگر چای تولیدی بلافاصله وارد بازار می شود،‌خیر هم اکنون نیز بخشی از چای تولیدی به دلیل قاچاق و واردات مجاز بی رویه در انبارها در حال تجمیع است و لابد چند سال دیگر یک استاندار دیگر دستور می دهد که چای را به کود تبدیل کنید.

شرایط برای 195هزار تن چای خشک تولید به شکلی شده بود که کارخانه ها و سازمان چای برای چای تولید ی تاره به علت انبار شدن چای خشک سالهای قبل ،‌جا نداشتند و خدا پدر استاندار کنونی گیلان را بیامرزد که با هماهنگی های لازم دستور به تخلیه و کود شدن آن را داد.!

اگر میانگین هر کیلوگرم چای خشک را 34 هزار تومان و چای کود شده را 200 هزار تن ( 200میلیون کیلوگرم ) در نظر بگیریم،‌800 میلیارد تومان سرمایه کشور دود شد و ظاهرا آب ازآب تکان نخورد.! به عنوان یک رسانه تا رسیدن این بی تدبیری و بی خیالی دست اندرکاران در هر رده ای به نیتجه مطلوب و برخورد با عاملان این حرکت ضد اقتصادی ، در سال جهاد اقتصادی ،‌‌نشریه واکنش موضوع را دنبال خواهد کرد.

 


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/2873.bos