شماره: 2822 تاریخ : 1390/08/21-12:00:00

مقایسه بازدهی صنایع مختلف در سال های قبل و جاری

پر بازده ترین و کم بازده ترین صنایع بورسی اعلام شدند

صنعت قند و شکر در این بازه زمانی با کسب میانگین بازدهی بیش از 130 درصدی بیشترین بازدهی را عاید سهامداران خود کرده است.

 به گزارش روز شنبه بانک و صنعت ،در این صنعت شرکت قند نیشابور در این گروه بازدهی بالای 362 درصدی را داشته و در جایگاه اول این صنعت قرار گرفته که این میزان بازدهی با افزایش نرخ محصولات آنها در ابتدای سال جاری عملی شده است  .

بازار سهام با گذشت بیش از هفت ماه از سال تا کنون از فراز و نشیب های زیادی عبور کرده و تحت تأثیر ریسک های سیستماتیک و غیر سیستماتیک متعددی قرار گرفته است.

عوامل و متغیرهایی که موجب شده تمام سهامداران و سرمایه گذاران تمامی آنچه را که در اواخر سال گذشته با توجه به رشد چشمگیر قیمت سهام در بازار و رونق در آن به دست آورده بودند، از دست داده و حتی با کاهش سرمایه اولیه خود نیز مواجه شدند.

در این جا می خواهیم به بررسی بازدهی صنایع مختلف بازار در سال جاری از آغاز تا کنون در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بپردازیم.

بازدهی صنایع مختلف در سال 90 از آغاز تا کنون

بر اساس آمار و اطلاعات موجود از بازدهی صنایع مختلف چنین به دست می آید که اغلب صنایع کوچک بازار در سال جاری موفق به کسب بازدهی های چشمگیر شده اند، به طوری که صنعت قند و شکر در این بازه زمانی با کسب میانگین بازدهی بیش از 130 درصدی بیشترین بازدهی را عاید سهامداران خود کرده است. در این صنعت شرکت قند نیشابور در این گروه بازدهی بالای 362 درصدی را داشته و در جایگاه اول این صنعت قرار گرفته که این میزان بازدهی با افزایش نرخ محصولات آنها در ابتدای سال جاری عملی شده است.

صنعت کانه های فلزی که دارای سه طبقه واسطه کانی فلزی، معادن آهنی و معادن فلزی غیر آهن است، با بازدهی حدود 56 درصدی رتبه دوم صنایع را در این دوره دارد. شرکت معادن بافق در طبقه معادن فلزی غیر آهن بازدهی نزدیک به درصدی را داشته است.

سومین صنعت از نظر میانگین بازدهی از ابتدای سال جاری تا کنون در اختیار صنعت دستگاه های برقی است که با چهار طبقه الکتروموتور، کابل برقی، تأسیسات برق و لامپ به طور میانگین بازدهی حدود 31 درصدی را به دست آورده که شرکت پارس سوییچ در طبقه تأسیسات برق با بازدهی بالای 65 درصدی بیشترین تأثیر را در کسب جایگاه سوم توسط این صنعت در بر داشته است.

این در حالیست که صنعت وسایل ارتباطی به طور متوسط بازدهی منفی بیش از 26 درصدی را عاید سهامداران خود کرده است.

شرکت پارس الکتریک در صنعت وسایل ارتباطی از طبقه صوتی و تصویری بازدهی منفی حدود 40 درصدی را ساخته و با بیشترین تأثیر در کسب بازدهی متوسط حدود 26 درصدی منفی برای این صنعت، آن را در رتبه دوم در بین کم بازده ترین صنایع قرار داده است.

در صنعت بیمه نیز بیمه نوین پایین ترین بازده را به دست آورده، از همین رو این صنعت در رتبه سوم صنایع کم بازده بوده است.

بازدهی صنایع مختلف در بازه زمانی مورد نظر در سال 89

چنانچه بازدهی صنایع مختلف بازار در دوره مشابه سال گذشته مورد بررسی قرار گیرد، مشاهده می شود که صنعت دباغی چرم پاپوش از طریق شرکت گروه صنعتی ملی که تنها شرکت زیر مجموعه این صنعت بوده، با کسب بازدهی حدود 393 درصدی رتبه اول بیشترین بازدهی ها در بین صنایع مختلف را از آن خود کرده است.

صنعت کشاورزی و دامپروری که تنها دارای یک طبقه و یک شرکت به نام شرکت کشاورزی و دامپروری مگسال بوده، در مدت بیش از هفت ماه توانسته بازدهی بالای 125 درصدی را نصیب سهامداران خود کند و در جایگاه دوم صنایع قرار گیرد. محصولات چوبی نیز با دو زیر مجموعه با نمادهای "چفیبر" و "چنوپا" 95 درصد بازدهی داده که "چفیبر" در این صنعت بیش از 91 درصد بازده داشته است.

در این دوره تنها دو صنعت اندازه گیری و پزشکی و منسوجات به ترتیب بازدهی منفی بیش از پنج و دو درصدی را به دست آورده اند.

بازدهی بازار سهام در حالی از ابتدای سال جاری تا کنون نسبت به دوره مشابه سال گذشته در حدود 19 درصد کاهش یافته که در همین دوره طی سال جاری شاخص از 23756 واحد به 25318 واحد رشد کرده است.

افزایش شاخص را در شرایطی مشاهده می کنیم که در این دوره سهامداران بسیاری با زیان مواجه شده و حتی با کاهش سرمایه خود نیز رو به رو بوده اند و این جای بسی تأمل دارد که چگونه می توان در این حالت که بازدهی بازار به دلایل مختلف اعم از سیاست داخلی و خارجی و یا اقتصادی نزول کرده، انتظار توسعه و گسترش بورس را با ورود سرمایه گذاران بیشتر و سرمایه های جدید در ذهن پروراند.

 


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/2822.bos