شماره: 2659 تاریخ : 1390/08/07-12:00:00

ساختمان وزارت مسکن سابق پایاپای معامله شد

تهران -خبر گزاری بانک وصنعت :ساختمان اصلی وزارت مسکن و شهرسازی سابق حوالی میدان ونک تهران که در جریان ادغام‌ این وزارتخانه با وزارت راه و ترابری به فهرست املاک ‌مازاد دولت اضافه شده بود، با ترک تشریفا

 

علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی چندی پیش، بعد از توافق با مدیرعامل بانک‌مسکن برای فروش ساختمان وزارت‌مسکن به این بانک ، توانست مجوز فروش ساختمان سابق وزارت مسکن را از هیات دولت دریافت کند. طی ماه‌های اخیر طرفین معامله با تشکیل کمیته‌ قیمت‌گذاری، در انتظار تعیین ارزش ریالی ساختمان بودند و حالا ستاد مرکزی بانک‌مسکن به عنوان تنها خریدار ساختمان وزارت‌مسکن، ساکن و مالک آن شده است.

وزارت مسکن سابق از آنجا که برای دریافت تسهیلات ساخت مسکن مهر و یارانه‌های مرتبط با آن همواره مراودات مالی با بانک‌مسکن که بانک عامل و تخصصی در حوزه مسکن است داشته، طی سال‌های اخیر بدهی‌ ریالی کلانی به این بانک پیدا کرده بود، طوری که بعد از ادغام وزارت راه در وزارت مسکن و تصمیم وزیر راه‌وشهرسازی به انتقال مجموعه وزارت مسکن به ساختمان وزارت راه، مقرر شد ساختمان ستادی وزارت مسکن واقع در میدان ونک که در مالکیت سازمان ملی زمین‌ومسکن قرار داشت، به عنوان بخشی از بدهی‌های دولت به بانک‌مسکن، به این بانک واگذار شود.

ساختمان ستادی وزارت مسکن سابق در 9 طبقه با زیربنای بیش از 10 هزار مترمربع جزو یکی از کم‌ سن‌وسال‌ترین ساختمان‌های دولتی محسوب می‌شود که موقعیت جغرافیایی و مسیرهای دسترسی بزرگراهی به آن، تاثیر قابل‌توجهی در ارزش ساختمان ایجاد کرده است، اما به رغم این ویژگی‌ها، اجتماع همزمان ستاد وزارت راه و وزارت مسکن در این ساختمان غیرممکن بود و به همین دلیل کارکنان مسکن به ساختمان 15 طبقه وزارت راه حوالی میدان آرژانتین منتقل شده‌اند و ستاد مرکزی بانک‌مسکن نیز هم اکنون از میدان فردوسی به میدان ونک نقل مکان کرده است.

مالکیت ساختمان وزارت مسکن که حالا نمای آن به آرم و مشخصات بانک مسکن مزین شده با قیمتی بین 55 میلیارد تا 80 میلیارد تومان به بانک‌مسکن (در ازای طلب بانک) منتقل می‌شود. علت تعیین دامنه قیمتی به مجوزهایی برمی‌گردد که برای فروش ساختمان لازم است، اخذ شود. این مجوزها شامل پروانه و سایر مدارک انتقال است.

براساس این گزارش، به این ترتیب اولین ساختمان وزارتی دولت که در نوبت فروش بود، بدون انجام مراسم مزایده، از قبل مشتری خود را شناخته بود و هم‌اکنون فروش این ساختمان به مرحله نهایی خود رسیده است. با به پایان رسیدن عملیات فروش ساختمان وزارت مسکن، ساختمان وزارت رفاه، وزارت کشاورزی و وزارت تعاون نیز در نوبت فروش قرار دارند.

     

URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/2659.bos